2007-02-16, 11:55
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Jahapp, så vad det dags igen för en klassisk microsoft-mastodont-krasch. När jag startar upp datorn kommer den endast till "välkomstbilden" till windows (efter att den bootad mitt RAID-kort). Sedan startar skiten om igen!

Nu undrar jag vad jag har för alternativ till att installera om allt igen? Kan någon vänlig själ bistå med hur man kommer in i "felsäkert läge"? Kanske kan jag hitta problemet den vägen.

Blir antagligen tvungen att installera om allt. Ett ganska omständigt arbete då XP-skivan jag har är väldigt gammal och inte har SP2. Så jag måste sitta och växla CD-skivor under installationsprocessen.

Vore ytterst tacksam över lite hjälp och tips!
Citera
2007-02-16, 12:11
Medlem
dempa69s avatar
Felsäkert läge > F8 - tangenten under uppstart.

Kan tryckas in ganska omgående om inte någon av
datorns eller RAID-kortets BIOSar reagerar mot detta
kommando.

// Dempa
Citera
2007-02-16, 12:20
Medlem
lakritssnörets avatar
antar att datorn inte är klockad..
har blivit så för mig 1gång. Det var när jag tryckte på poweroffknappen på chassit under nerstängning av windows. VIlket resulterade i att en massa filer förstördes. Så det du kan göra är ju att starta med xp skivan sedan genom "dos" reparera filerna. Dock så är det ganska jobbigt.

så om operativsystemet har krashat är det inte så mkt att göra, installera om.

Det kan ju dock vara ditt raid som spelar spratt. Antar att du inte kör raid på systemdisken (går väl inte)?

Koppla ut alla hdds utom operativshårddisken. Funkar det, då öär det ju där felet ligger.
Citera
2007-02-16, 12:28
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dempa69
Felsäkert läge > F8 - tangenten under uppstart.

Kan tryckas in ganska omgående om inte någon av
datorns eller RAID-kortets BIOSar reagerar mot detta
kommando.

// Dempa

Tack. Ska prova detta, lär ju inte funka men då har man åtminstone försökt.

Citat:
Ursprungligen postat av lakritssnöret
antar att datorn inte är klockad..
har blivit så för mig 1gång. Det var när jag tryckte på poweroffknappen på chassit under nerstängning av windows. VIlket resulterade i att en massa filer förstördes. Så det du kan göra är ju att starta med xp skivan sedan genom "dos" reparera filerna. Dock så är det ganska jobbigt.

så om operativsystemet har krashat är det inte så mkt att göra, installera om.

Det kan ju dock vara ditt raid som spelar spratt. Antar att du inte kör raid på systemdisken (går väl inte)?

Koppla ut alla hdds utom operativshårddisken. Funkar det, då öär det ju där felet ligger.

Datorn är inte klockad. Båda diskarna är kopplade till RAID-kortet och återfinns när datorn bootar. Avstängning gjordes som alltid, så jag tror inte filer förstördes då.

Nej blir väl att testa felsäkert men sedan installera om skiten igen. Kan man köra två operativsystem? Skulle ju vara kanon om man hade ett "backup" operativsystem och windows. Åtminstone tills man vant sig av med windows, som jag börjar tröttna innerligt på.
Citera
2007-02-16, 12:32
Medlem
ChristianXs avatar
Ytterst sällan man behöver installera om Windows. Du kan börja med att boota på en XP-skiva och välja installation, och sedan reparation. Det bör lösa problemen, med reservation för dina raid-drivare. Glöm inte blåsa på SP2 efteråt.
Citera
2007-02-16, 12:35
Medlem
lakritssnörets avatar
jepp du kan ha två system. Personligen så ser dock ingen nytta i att ha det. Om det skulle krascha så går det snabbt att installera om.

Men vil man ha det så, ja det går. Dock så ska dem helst ligga på varsin partition

Hoppas du löser det, återkom med svar hur det gick.
Citera
2007-02-16, 19:40
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Mycket märkligt!

Citat:
jepp du kan ha två system. Personligen så ser dock ingen nytta i att ha det. Om det skulle krascha så går det snabbt att installera om.

Men vil man ha det så, ja det går. Dock så ska dem helst ligga på varsin partition

Hoppas du löser det, återkom med svar hur det gick.

Mycket märkligt! Har nu testat installera om windows. Första gången satte jag in min XP-skiva utan integrerat SP2. Reparationen fungerade. Kom dock på att jag borde reparera med XP-skiva + integrerat SP2. När så väl var gjort, ja då återuppstod samma problem!?

D.v.s. jag kommer till välkomstskärmen, sedan startar datorn om! Ska invänta lite förslag men lär testa igen. Antagligen uppstår samma problem och jag får installera om för tredje gången. Vad kan detta problem bero på?

Edit - Hmmm! Ser att mitt antivirusprogram. Comodo-Antivirus har lagt winlogon.exe i "quarantine"!

Frågan är om inte detta är vad som orsakat problemen.
Citera
2007-02-16, 20:02
Medlem
lakritssnörets avatar
hmm mycket möjligt att det är det som är felet. testa ta bort
det verkar ju som att du kanske har något virus eller likande, då virusprogrammet inte verkar funka som det ska.

Jag håller mig kvar på att installera om systemet helt och hållet. Påsåvis så ryker alla funderingar dvs du kan utesluta om det är mjukvarufel eller hårdvarufel.

keep up the fire!
Citera
2007-02-16, 20:07
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
hmm mycket möjligt att det är det som är felet. testa ta bort
det verkar ju som att du kanske har något virus eller likande, då virusprogrammet inte verkar funka som det ska.

Jag håller mig kvar på att installera om systemet helt och hållet. Påsåvis så ryker alla funderingar dvs du kan utesluta om det är mjukvarufel eller hårdvarufel.

keep up the fire!

Alltså dessa antivirus-program har aldrig gjort någon nytta för mig. En snabb google på winlogon.exe säger att det antingen är en trojan eller en process som tillhör "Windows Login Manager". Den senare skall tydligen återfinnas i windows/system32 katalogen. Mitt "winlogon.exe" har OriginalLocation c:\windows\system32 och problemet började precis efter välkomstskärm. Alltså precis innan jag skulle skriva mitt lösenord för att logga in min användare.

Sammantaget lutar det åt att jag återställer winlogon.exe och tar bort Comodo Antivírus helt och hållet. Det verkar ju helt enkelt sabba mitt system. Sen lär jag få ladda ner SP2 och börja om igen.

Antivirus tycker jag orsakar mer skada än de gör nytta. Sist sabbade min firewall datorn fullständigt genom en windows-uppdatering som var icke-kompatibel och nu detta. Vad tycker ni? Dags att rensa bort virusprogrammet?
Citera
2007-02-16, 20:13
Medlem
lakritssnörets avatar
japp, avinstallera det och lägg in ett BRA antivirus, AVG har en gratisversion som är bra.

haha jag ska inte tjata om det mier nu men jag skulle ändå rekommendre ominstallation då du lär ha mer än 1 virus.
börja på en ny kula liksom, med fräsht OS och et bra virusprogram

Om du nu inte vill installera om så kör en antvirus livescan och därefter lägg in AVG.

avg:
http://free.grisoft.com/softw/70free/setup/avg75free_441a944.exe

livescan:
http://housecall65.trendmicro.com/
Citera
2007-02-16, 20:20
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
japp, avinstallera det och lägg in ett BRA antivirus, AVG har en gratisversion som är bra.

haha jag ska inte tjata om det mier nu men jag skulle ändå rekommendre ominstallation då du lär ha mer än 1 virus.

Om du nu inte vill installera om så kör en antvirus livescan och därefter lägg in AVG.

avg:

livescan:

Varför skulle jag ha virus? Jag laddar sällan hem saker från internet och öppnar aldrig spam? Har inga andra tecken på virus annat än ett virusprogram som verkar funka kasst.

Undviker helst att "börja på ny kula". Har massa skit på datorn och inga goda backup-möjligheter. Kan jag slippa att formatera gör jag det helst.
Citera
2007-02-16, 20:31
Medlem
sicnexs avatar
Citat:

avg:

livescan:
AVG kommer väl inte vara gratis så länge till eller har jag missuppfattat nåt?
Gick över till Avast av den anledningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in