• 1
  • 2
2007-02-16, 11:55
Medlem
KnHunDeNs avatar
Jahapp, s vad det dags igen fr en klassisk microsoft-mastodont-krasch. Nr jag startar upp datorn kommer den endast till "vlkomstbilden" till windows (efter att den bootad mitt RAID-kort). Sedan startar skiten om igen!

Nu undrar jag vad jag har fr alternativ till att installera om allt igen? Kan ngon vnlig sjl bist med hur man kommer in i "felskert lge"? Kanske kan jag hitta problemet den vgen.

Blir antagligen tvungen att installera om allt. Ett ganska omstndigt arbete d XP-skivan jag har r vldigt gammal och inte har SP2. S jag mste sitta och vxla CD-skivor under installationsprocessen.

Vore ytterst tacksam ver lite hjlp och tips!
Citera
2007-02-16, 12:11
Medlem
dempa69s avatar
Felskert lge > F8 - tangenten under uppstart.

Kan tryckas in ganska omgende om inte ngon av
datorns eller RAID-kortets BIOSar reagerar mot detta
kommando.

// Dempa
Citera
2007-02-16, 12:20
Medlem
lakritssnrets avatar
antar att datorn inte r klockad..
har blivit s fr mig 1gng. Det var nr jag tryckte p poweroffknappen p chassit under nerstngning av windows. VIlket resulterade i att en massa filer frstrdes. S det du kan gra r ju att starta med xp skivan sedan genom "dos" reparera filerna. Dock s r det ganska jobbigt.

s om operativsystemet har krashat r det inte s mkt att gra, installera om.

Det kan ju dock vara ditt raid som spelar spratt. Antar att du inte kr raid p systemdisken (gr vl inte)?

Koppla ut alla hdds utom operativshrddisken. Funkar det, d r det ju dr felet ligger.
Citera
2007-02-16, 12:28
Medlem
KnHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dempa69
Felskert lge > F8 - tangenten under uppstart.

Kan tryckas in ganska omgende om inte ngon av
datorns eller RAID-kortets BIOSar reagerar mot detta
kommando.

// Dempa

Tack. Ska prova detta, lr ju inte funka men d har man tminstone frskt.

Citat:
Ursprungligen postat av lakritssnöret
antar att datorn inte r klockad..
har blivit s fr mig 1gng. Det var nr jag tryckte p poweroffknappen p chassit under nerstngning av windows. VIlket resulterade i att en massa filer frstrdes. S det du kan gra r ju att starta med xp skivan sedan genom "dos" reparera filerna. Dock s r det ganska jobbigt.

s om operativsystemet har krashat r det inte s mkt att gra, installera om.

Det kan ju dock vara ditt raid som spelar spratt. Antar att du inte kr raid p systemdisken (gr vl inte)?

Koppla ut alla hdds utom operativshrddisken. Funkar det, d r det ju dr felet ligger.

Datorn r inte klockad. Bda diskarna r kopplade till RAID-kortet och terfinns nr datorn bootar. Avstngning gjordes som alltid, s jag tror inte filer frstrdes d.

Nej blir vl att testa felskert men sedan installera om skiten igen. Kan man kra tv operativsystem? Skulle ju vara kanon om man hade ett "backup" operativsystem och windows. tminstone tills man vant sig av med windows, som jag brjar trttna innerligt p.
Citera
2007-02-16, 12:32
Medlem
ChristianXs avatar
Ytterst sllan man behver installera om Windows. Du kan brja med att boota p en XP-skiva och vlja installation, och sedan reparation. Det br lsa problemen, med reservation fr dina raid-drivare. Glm inte blsa p SP2 eftert.
Citera
2007-02-16, 12:35
Medlem
lakritssnrets avatar
jepp du kan ha tv system. Personligen s ser dock ingen nytta i att ha det. Om det skulle krascha s gr det snabbt att installera om.

Men vil man ha det s, ja det gr. Dock s ska dem helst ligga p varsin partition

Hoppas du lser det, terkom med svar hur det gick.
Citera
2007-02-16, 19:40
Medlem
KnHunDeNs avatar
Mycket mrkligt!

Citat:
jepp du kan ha tv system. Personligen s ser dock ingen nytta i att ha det. Om det skulle krascha s gr det snabbt att installera om.

Men vil man ha det s, ja det gr. Dock s ska dem helst ligga p varsin partition

Hoppas du lser det, terkom med svar hur det gick.

Mycket mrkligt! Har nu testat installera om windows. Frsta gngen satte jag in min XP-skiva utan integrerat SP2. Reparationen fungerade. Kom dock p att jag borde reparera med XP-skiva + integrerat SP2. Nr s vl var gjort, ja d teruppstod samma problem!?

D.v.s. jag kommer till vlkomstskrmen, sedan startar datorn om! Ska invnta lite frslag men lr testa igen. Antagligen uppstr samma problem och jag fr installera om fr tredje gngen. Vad kan detta problem bero p?

Edit - Hmmm! Ser att mitt antivirusprogram. Comodo-Antivirus har lagt winlogon.exe i "quarantine"!

Frgan r om inte detta r vad som orsakat problemen.
Citera
2007-02-16, 20:02
Medlem
lakritssnrets avatar
hmm mycket mjligt att det r det som r felet. testa ta bort
det verkar ju som att du kanske har ngot virus eller likande, d virusprogrammet inte verkar funka som det ska.

Jag hller mig kvar p att installera om systemet helt och hllet. Psvis s ryker alla funderingar dvs du kan utesluta om det r mjukvarufel eller hrdvarufel.

keep up the fire!
Citera
2007-02-16, 20:07
Medlem
KnHunDeNs avatar
Citat:
hmm mycket mjligt att det r det som r felet. testa ta bort
det verkar ju som att du kanske har ngot virus eller likande, d virusprogrammet inte verkar funka som det ska.

Jag hller mig kvar p att installera om systemet helt och hllet. Psvis s ryker alla funderingar dvs du kan utesluta om det r mjukvarufel eller hrdvarufel.

keep up the fire!

Allts dessa antivirus-program har aldrig gjort ngon nytta fr mig. En snabb google p winlogon.exe sger att det antingen r en trojan eller en process som tillhr "Windows Login Manager". Den senare skall tydligen terfinnas i windows/system32 katalogen. Mitt "winlogon.exe" har OriginalLocation c:\windows\system32 och problemet brjade precis efter vlkomstskrm. Allts precis innan jag skulle skriva mitt lsenord fr att logga in min anvndare.

Sammantaget lutar det t att jag terstller winlogon.exe och tar bort Comodo Antivrus helt och hllet. Det verkar ju helt enkelt sabba mitt system. Sen lr jag f ladda ner SP2 och brja om igen.

Antivirus tycker jag orsakar mer skada n de gr nytta. Sist sabbade min firewall datorn fullstndigt genom en windows-uppdatering som var icke-kompatibel och nu detta. Vad tycker ni? Dags att rensa bort virusprogrammet?
Citera
2007-02-16, 20:13
Medlem
lakritssnrets avatar
japp, avinstallera det och lgg in ett BRA antivirus, AVG har en gratisversion som r bra.

haha jag ska inte tjata om det mier nu men jag skulle nd rekommendre ominstallation d du lr ha mer n 1 virus.
brja p en ny kula liksom, med frsht OS och et bra virusprogram

Om du nu inte vill installera om s kr en antvirus livescan och drefter lgg in AVG.

avg:
http://free.grisoft.com/softw/70free...ee_441a944.exe

livescan:
http://housecall65.trendmicro.com/
Citera
2007-02-16, 20:20
Medlem
KnHunDeNs avatar
Citat:
japp, avinstallera det och lgg in ett BRA antivirus, AVG har en gratisversion som r bra.

haha jag ska inte tjata om det mier nu men jag skulle nd rekommendre ominstallation d du lr ha mer n 1 virus.

Om du nu inte vill installera om s kr en antvirus livescan och drefter lgg in AVG.

avg:

livescan:

Varfr skulle jag ha virus? Jag laddar sllan hem saker frn internet och ppnar aldrig spam? Har inga andra tecken p virus annat n ett virusprogram som verkar funka kasst.

Undviker helst att "brja p ny kula". Har massa skit p datorn och inga goda backup-mjligheter. Kan jag slippa att formatera gr jag det helst.
Citera
2007-02-16, 20:31
Medlem
sicnexs avatar
Citat:

avg:

livescan:
AVG kommer vl inte vara gratis s lnge till eller har jag missuppfattat nt?
Gick ver till Avast av den anledningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in