2007-02-16, 06:51
Medlem
Jag testade att registrera mig med ett nytt konto för att se vilket "företagsnummer" jag fick på Tradera.

Om jag jämför mitt företagsnummer, (vilket borde vara det sista numret i ordningen av alla registreringar) med siffran på första sidan över hur många medlemmar man har så skiljer det ca 105.000medlemmar..

Alltså jag fick ftgnummer 1234567 men första sidan på tradera visar 1337380 medlemmar (exempel), alltså ca 105.000 fler än mitt medlemsnummer.

Vilken bluff!!

Det har uppdagats i ett forum att Tradera har "interna" konton som man har skapat för flera år sedan och att dessa har använts av Tradera och bjudit på auktioner. Nu kommer mer uppgifter om att Tradera trissar upp nya artiklar som har lagts upp till välgörenhet...

Konton som aldrig har gjort ett enda köp eller försäljning på mellan 2-3 år blir plötsligt aktiva och bjuder upp till flera hundra tusen kronor för objekt. Vissa av dessa konton är skapade under den tid Tradera skapade mängder med konton för att förbättra sin position på marknaden under 2004.

Se själva: http://www.tradera.com/auction/aid_39479158

Kolla aliaset Cobra64

Han blev medlem på tradera 2004 och har aldrig gjord en enda affär.
Nu håller "han" på att trissa upp priset på denna vara!

Uppenbart bedrägeri av tradera! Kontot är dessutom skapat i perioden då vi sett att mängder av "bluffkonton" är skapade av traderas kundtjänst för att utöka medlemsantalet!

Många vet att Tradera under tiden 2000-2004 skapat mängder med interna konton för att utåt verka mycket större än vad de egengligen varit. Detta är ju bra till exempel när man skall gå ihop med andra företag eller kanske vill bli uppköpta.

Men när konton används för att trissa upp priserna på auktioner har det gått för långt..

Lite mer kuriosa.
Kolla detta kontot:

http://www.tradera.com/trader/trader_grade.aspx?ftgnr=09

Detta är uppenbart ett Tradera konto då man har lämnat "test" feedback.
Men varför har det använts för att göra ett "köp" 2003?

Vidare om vi går upp till http://www.tradera.com/trader/trader_grade.aspx?ftgnr=1000 och sedan stegar vidare 1001, 1002, 1003 osv så är det intressant att se att under januari 2000 skapas lika många konton per minut som det görs idag då Tradera är etablerat i 20 länder (som de påstår). Hur kommer det sig att så många registrerade sig år 2000??

Kolla forumet på webben som skriver om hur "tradera suger".... Kan nog ligga en del i vad som skrivs...?

www.traderasuger.com

Citera
2007-02-16, 16:16
Medlem
Hm, undrar varför de har bytt namn på aliaset Cobra64 till shadyboc64 ???
Citera
2007-02-16, 16:22
Medlem
Salorms avatar
Jobbar du på blocket eller någon annan konkurrent?
Citera
2007-02-16, 16:29
Medlem
euromixerss avatar
Klart att det INTE är så. Vad skulle hända om traderas "bluffkonto" vinner auktionen? Ska Tradera köpa varan då eller?
Citera
2007-02-16, 16:34
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euromixers
Ska Tradera köpa varan då eller?
skulle bli förvånad om tradera inte har möjligheten att gå in och radera bud.
Citera
2007-02-16, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Jobbar du på blocket eller någon annan konkurrent?

Nej.. tycker bara att det är illa...
Det verkar vara mycket snack om Tradera för tillfället.. läser man i deras forum och även på eBay.se's forum så är det inte många som är glada..
Citera
2007-02-21, 10:35
Medlem
jamenvaddårås avatar
Vetefan om det är Tradera själva som trissar upp priserna men däremot är det jävligt många säljare som har flera användarnamn och som bjuder på sina egna auktioner.
Bjud aldrig emot en köpare med noll feedback, eller som bara har handlat av en säljare.

Tradera skiter blankt i att göra något åt de här säljarna. Ebay stänger av dem direkt, om man tipsar.
Citera
2007-02-21, 14:39
Medlem
Har sett en del liknande med mystiga fejkkonton. frågan är om man kan skilja dessa från fakeusers till traderadmins.
Citera
2007-02-21, 15:39
Medlem
Jag har hört från säker källa att Tradera har minst 20.000 interna konton...

Skapade när man skulle gå ihop med Mr.Bid för flera år sedan...
Citera
2007-02-21, 16:16
Bannlyst
Jag tänkte en dag bjuda på ett objekt av en av traderas största säljare.
Säljaren hade samma vara som bjöds ut i ett antal auktioner så det kom ständigt nya men inte skönk priset för det.
Dessa varor gick ALDRIG för lågt pris och det väckte min misstänksamhet

Dock märkte jag att ett användare som hade låg feedback var inne varje dag och bjöd på de auktionerna.
När jag kollade vad dom hade fått feedback av så märkte jag att det dom hade bjudit på var typ "små smurffigurer" för fem kronor styck bara för att trissa upp sin feedback.

Det känns lite långt att bjuda på smurfar till att bjuda upp saker på flera tusen.
Dessutom stannade dom på ungefär samma summa varje dag. låt oss säga att den går för 7000 så bjuder dom upp den snabbt till 5000 och sedan låter vanliga användare göra resten..

jag ringde upp detta företag för att säga vad jag tyckte och sa att jag skulle gå till tradera och säga som det var.

Då fick jag kommentaren "Haha! tror du att tradera bryr sig om det? vi har så nära samarbete med dom så det skulle du aldrig lyckas med!"

Företaget i fråga har bytt konto, förmodligen pga alla negativa omdömen.

Företaget fick 1150 negativa omdömen på sitt gamla konto och 262 på sitt nya konto.
i vanliga fall så stängs användare av efter ett par negativa omdömen men det gäller tydligen inte alla
Citera
2007-02-21, 16:42
Medlem
Kolla tex säljaren 24hshop, de har 4st konton fast enligt Traderas regler får man endast ha 2st. 1 privat och 1 firma konto...

MaccaDK var/är en säljare med drösvis med negativa omdömen fast de får fortsätta...

Reglerna gäller inte alla utan är upp till Traderas gottfinnande, vilket även står i deras avtal...

----------------------------------------------------------
Ur Traderas villkor:

"Vi har rätt att tills vidare avstänga en Medlem som bryter eller tycks bryta mot dessa Villkor. Om en Medlem har erhållit negativ omdömespoäng kan denne komma att avstängas från Tjänsten.

Vi förbehåller oss rätten att, efter eget gottfinnande, avsluta en Medlems medlemskap i Tjänsten."

Skriv gärna vilket företag det var. Jag vet till exempel att Modo12 på Tradera är en liten Tradera groupie och har daglig kontakt med dem och special behandling
Citera
2007-02-21, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bangkokrob
Kolla tex säljaren 24hshop, de har 4st konton fast enligt Traderas regler får man endast ha 2st. 1 privat och 1 firma konto...

Reglerna gäller inte alla utan är upp till Traderas gottfinnande, vilket även står i deras avtal...

Ur Traderas villkor:

"Vi har rätt att tills vidare avstänga en Medlem som bryter eller tycks bryta mot dessa Villkor. Om en Medlem har erhållit negativ omdömespoäng kan denne komma att avstängas från Tjänsten.

Vi förbehåller oss rätten att, efter eget gottfinnande, avsluta en Medlems medlemskap i Tjänsten."

Eftersom du outar 24HShop så kan jag säga att det var dom jag pratade om i mitt förra inlägg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in