2007-02-15, 23:07
Medlem
Hej, jag tittar pa ett 200 kvm hus i Dalarna med ved/elpatronpanna, stora ackumulatortankar och vattenburen varme. Vad kostar det att varma upp ett sadant hus?

Hur manga kubikmeter ved behover man per ar?

Stammer det att man ska rakna 155kWh per kvm/ar?

Om veden i saa fall kostar ca 340 kr per kubikmeter, och blandved har ett energiinnehall pa ca 2500 kWh/kubikmeter raknar jag ut att man behover 12 kubikmeter per ar och att det skulle kosta ca 4100 kr per ar. Ar det verklugen sa billiugt att varma ett hus med ved? Har nagon ett riktigt vedeldat hus for att ge mig en jamforelse - ge mig antal kvm som huset ar, antal kubik som anvands per ar, och pris per kubik sa kan jag jamfora.

En sak till - ar det latt eller svart att hitta leverantorer?
Citera
2007-02-16, 02:20
Medlem
juttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marang
Hej, jag tittar pa ett 200 kvm hus i Dalarna med ved/elpatronpanna, stora ackumulatortankar och vattenburen varme. Vad kostar det att varma upp ett sadant hus?

Hur manga kubikmeter ved behover man per ar?

Stammer det att man ska rakna 155kWh per kvm/ar?

Om veden i saa fall kostar ca 340 kr per kubikmeter, och blandved har ett energiinnehall pa ca 2500 kWh/kubikmeter raknar jag ut att man behover 12 kubikmeter per ar och att det skulle kosta ca 4100 kr per ar. Ar det verklugen sa billiugt att varma ett hus med ved? Har nagon ett riktigt vedeldat hus for att ge mig en jamforelse - ge mig antal kvm som huset ar, antal kubik som anvands per ar, och pris per kubik sa kan jag jamfora.

En sak till - ar det latt eller svart att hitta leverantorer?

jag eldar med ved , har ingen riktig vedpanna utan en kombipanna(lägre effektivitet) kåken på 120 m3 2 våningar + källare o jag gör av med ca 30m3 blandved om året . jag köper huggen o klar o hemkörd bara stapla o kassta in i vedbon för lagring betalar 270kr kubiken för det så jag tycker 340 låter väldigt dyrt för blandved, o 12 kubik kommer du inte långt på om kåken är 200m3 om du nu inte har tillskottsvärme typ solvärme eller markvärme av nå slag.

2500kw per kubik stämmer inte om du inte menar fastkubikmeter ,1 m3 ved (travat mått) motsvarar 1 240 kWh
jämför 1 kubik olja =ca 10 kubik ved

mina ved kostnader är väl ca 8-9000 kr året hade jag värmt med elpatron hade dom vart ca 30 000kr o olja lika mycket som elen

tips på var du köper ved kolla blocket o hör även runt hos lokala bönder dom brukar veta.

http://www.skogssverige.se/skog/skogen/swe/lathund.cfm
Citera
2007-02-16, 16:29
Medlem
toaborstes avatar
vedleverantörer e inga problem.kolla som sagt blocket&lokala tidningar,lyssna runt me folk,länk vedkalkyl
Citera
2007-02-16, 18:27
Medlem
Baalzamons avatar
Själv har jag ett stort öveskott på ved, som jag försöker skänka bort, men det är inte så enkelt det heller
Citera
2007-02-16, 18:29
Medlem
kakburkens avatar
Ska du elda riktigt billigt med ved ska du bara fetglömma att köpa veden färdigkluven och hemkörd på "löskubik". Känner en som säljer sånt och han själv säger att det är bara dårar som inte har koll på vad kwh-priset blir på den veden som köper så. Men det är klart...han klagar ju inte..

Skaffa en bra kontakt på lokala bonn-sågen och köp deras "Bak-ved" för omkring 130 kr/kubiken och sen skaffar du dig en vedkap och sågar upp dina 30 kubik som går åt.

Är själv uppvuxen med bakved och har sågat upp hundratals kubik med sånt och lättare vedhantering är det svårt att finna.
Dessutom är den ofta ganska så torr redan från början vilket ger minimal torktid. Torrheten beror ju givetvis på att minst ena sidan på veden är frilagd via sågklingan.

Nu kommer säkert någon att surra om värmevärde barr kontra löv och annat men kwh-priset är det som är intressant och det är oslagbart. Detta VET jag eftersom jag själv har en såg....
Citera
2007-02-16, 18:38
Medlem
juttes avatar
ska du som föregående rekomenderar fixa ved själv, kan jag rekomendera en sån här maskin har en polare som har en likadan fast en egenbyggd med måtten kopierade från denna maskin, jag lånade den o klippte o klyvde upp lite stock jag hade samlat på mig vart 3 kubik staplat o det tog ca 1 timme o 20 min o klippa till.

hans kostade ca 2000 kr o bygga men då kom han över hydralgrejjerna på jobbet.

http://www.blocket.se/vi/10475427.htm?ca=9_s
Citera
2007-02-16, 19:09
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jutte
ska du som föregående rekomenderar fixa ved själv, kan jag rekomendera en sån här maskin har en polare som har en likadan fast en egenbyggd med måtten kopierade från denna maskin, jag lånade den o klippte o klyvde upp lite stock jag hade samlat på mig vart 3 kubik staplat o det tog ca 1 timme o 20 min o klippa till.

hans kostade ca 2000 kr o bygga men då kom han över hydralgrejjerna på jobbet.

http://www.blocket.se/vi/10475427.htm?ca=9_s
Japp, rekommenderas. Den är dessutom mycket säkrare än en vedkap/klyv.
Citera
2007-02-16, 19:23
Medlem
Tänk på dina stackars grannar innan du börjar elda med ved. Har du grannar som bor närmare än 200 meter är det fruktansvärt respektlöst att utsätta dom för dessa illaluktande och cancerogena utsläpp. Förbannade jävla miljömuppar som har drivit igenom att man numera t o m kan installera vedkaminer i ett tättbebyggt radhusområde!
Citera
2007-02-16, 19:30
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Tänk på dina stackars grannar innan du börjar elda med ved. Har du grannar som bor närmare än 200 meter är det fruktansvärt respektlöst att utsätta dom för dessa illaluktande och cancerogena utsläpp. Förbannade jävla miljömuppar som har drivit igenom att man numera t o m kan installera vedkaminer i ett tättbebyggt radhusområde!
Eldar man rätt i en riktig vedpanna med ackumulator, så ska det inte lukta så mycket.
Citera
2007-02-16, 20:14
Medlem
Baalzamons avatar
Torr ved som eldas med rätt mängd syretillförsel ger i stort sett ingen rök. Det lilla som blir luktar bara gott. Om man eldar sina hushållssopor i pannan, som många gör, så blir det däremot en del tråkig rök. Sur ved ger också rök, men den kan knappast upplevas som obehaglig.
Citera
2007-02-16, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Torr ved som eldas med rätt mängd syretillförsel ger i stort sett ingen rök. Det lilla som blir luktar bara gott. Om man eldar sina hushållssopor i pannan, som många gör, så blir det däremot en del tråkig rök. Sur ved ger också rök, men den kan knappast upplevas som obehaglig.

I teorin är islam enligt muslimerna en fredens religion. Det innebär inte att så är fallet i verkligheten...samma sak gäller vedeldning. Besök ett normalt svenskt villaområde en kall vinterdag och du kommer snart märka hur ögonen tåras. Vedeldning är uppenbarligen för svårt att lyckas med för att man skall tillåta packet att syssla med sådant.
Citera
2007-02-16, 20:28
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius

Är du säker på att det är fin och torr ved som ryker så? Det låter nog som att de slänger in sopåsen i kaminen också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in