2007-03-20, 03:00

Citat:

Ursprungligen postat av santa_fe

Ska man vara krass så kan man väl sammanfatta frågan med "vem bryr sig?". Hur korkat det än kan låta, om den fria viljan bevisas att inte finnas, tar folk livet av sig då, dvs. överlevnadsinstinkten dör ut då? Alltså själva upplevelsen av fri vilja är väl det enda väsentliga? Så jag skulle vilja svara med en mot-fråga, upplever ni att ni har fri vilja?
Min slant skulle jag satsa på att vi alla lever i ett fiffigt själv-genererande hologram av dimension 23 där den höga komplexiteten och de neurala kopplingarna i hjärnan ger upphov till nya nya fenomen enligt synergi-principen, som våra primat-hjärnor aldrig kan begripa. Detta förklarar alltså enligt mig dels begreppet om fri vilja, och guds-begreppet. Det finns alltså inget mer att ifrågasätta. Nästa glas whisky tack!

Min slant skulle jag satsa på att vi alla lever i ett fiffigt själv-genererande hologram av dimension 23 där den höga komplexiteten och de neurala kopplingarna i hjärnan ger upphov till nya nya fenomen enligt synergi-principen, som våra primat-hjärnor aldrig kan begripa. Detta förklarar alltså enligt mig dels begreppet om fri vilja, och guds-begreppet. Det finns alltså inget mer att ifrågasätta. Nästa glas whisky tack!
Om en som sten faller mot marken och studsar på ett visst sätt har en fri vilja att studsa på det sättet håller jag med om att vi har en fri vilja (vilket vi inte har).
Vi är bara en lite mer komplex version av en sten. Som många stenar som faller på marken. Vi människor verkar ha en förmåga att försöka sätta oss själva i centrum hela tiden verkar det som. Någon gång innom en överskådlig framtid kommer säkerligen datorer va smartare å bättre än oss människor, dom kommer då göra liknande beslut som oss osv osv, kommer vi då att säga att dom har en fri vilja? fastän vi vet precis hur dom fungerar och varför dom gör dom besluten den gör..
Religösa tänker jag inte ens diskutera med, men oss andra; det finns egentligen inget alternativ, vi är lika speciella som en hög med damm.