2007-03-20, 03:00
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santa_fe
Ska man vara krass så kan man väl sammanfatta frågan med "vem bryr sig?". Hur korkat det än kan låta, om den fria viljan bevisas att inte finnas, tar folk livet av sig då, dvs. överlevnadsinstinkten dör ut då? Alltså själva upplevelsen av fri vilja är väl det enda väsentliga? Så jag skulle vilja svara med en mot-fråga, upplever ni att ni har fri vilja?

Min slant skulle jag satsa på att vi alla lever i ett fiffigt själv-genererande hologram av dimension 23 där den höga komplexiteten och de neurala kopplingarna i hjärnan ger upphov till nya nya fenomen enligt synergi-principen, som våra primat-hjärnor aldrig kan begripa. Detta förklarar alltså enligt mig dels begreppet om fri vilja, och guds-begreppet. Det finns alltså inget mer att ifrågasätta. Nästa glas whisky tack!

Om en som sten faller mot marken och studsar på ett visst sätt har en fri vilja att studsa på det sättet håller jag med om att vi har en fri vilja (vilket vi inte har).
Vi är bara en lite mer komplex version av en sten. Som många stenar som faller på marken. Vi människor verkar ha en förmåga att försöka sätta oss själva i centrum hela tiden verkar det som. Någon gång innom en överskådlig framtid kommer säkerligen datorer va smartare å bättre än oss människor, dom kommer då göra liknande beslut som oss osv osv, kommer vi då att säga att dom har en fri vilja? fastän vi vet precis hur dom fungerar och varför dom gör dom besluten den gör..
Religösa tänker jag inte ens diskutera med, men oss andra; det finns egentligen inget alternativ, vi är lika speciella som en hög med damm.
Citera
2007-03-20, 05:08
Medlem
erowids avatar
Vad händer om jag slår en tärning innan jag gör mina "val" då? Borde inte det sätta käppar i hjulet om allt är förutbestämt? Givetvis var det då förutbestämt att jag skulle slå tärningarna men utfallet kommer ju alltid att vara slumpmässigt, eller?
Citera
2007-03-20, 05:24
Medlem
.filantrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erowid
Vad händer om jag slår en tärning innan jag gör mina "val" då? Borde inte det sätta käppar i hjulet om allt är förutbestämt? Givetvis var det då förutbestämt att jag skulle slå tärningarna men utfallet kommer ju alltid att vara slumpmässigt, eller?

Inte då? Tärningens utfall går att kalkylera om man känner till alla faktorer.
Citera
2007-03-20, 05:36
Medlem
erowids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .filantrop

Jo men poängen var att du kan tex be en dator slumpa fram nr som du sedan använder dig av i dina "val", och därmed helt utesluta determinismen.
Citera
2007-03-20, 05:40
Medlem
.filantrops avatar
Citat:
Jo men poängen var att du kan tex be en dator slumpa fram nr som du sedan använder dig av i dina "val", och därmed helt utesluta determinismen.

Vad gör en dator när den slumpar? Jag slår vad om att den gör allt annat än slumpar. Återigen, känner man till ekvationerna den använder sig av: ingen slump.
Citera
2007-03-20, 12:45
Medlem
rückblendes avatar
Citat:

Du verkar inte alls ha hängt med i den här tråden,, läs om allt igen, gör om gör rätt..
Citera
2007-03-20, 14:29
Medlem
handimans avatar
Så här tror jag om detta intressanta ämne:

Om man tror på tiden, så är ingenting förutbestämt, då skulle den (tiden) förmodligen inte finnas. Att någon process inte går att förutsäga ini minsta detalj, betyder inte att den inte följer naturlagarna, endast att "snabbaste" (egentligen enda) sättet att följa processen är att låta den ha sin gilla gång.

Universum är inte så slarvigt att det exekverar sina processer på ett så ineffektivt vis att de går att simulera i förväg. Universum är terrängen som ingen karta kan beskriva bättre än Universum själv.

Vårt DNA, eller RNA eller vad det nu är som skapar oss ur ett ägg, är en bra illustration tycker jag. Även om vi vet precis hur de olika byggstenarna ser ut, vilka proteiner de kodar osv, så kan vi inte ur en cell förutsäga exakt hur varelsen den ger upphov till kommer se ut, bete sig, vilka val den kommer göra i livet, eller ens vems talrik den hamnar på osv, vi måste låta ägghelvetet dela i frid och följa processen.

Och detta är bara ett litet litet eko av en myggfjärt i jämförelse med hela planeten, eller galaxen osv. Vår kunskap kommer aldrig att hinna ifatt utan alltid jaga sin egen svans, vi vet att varje svar ger upphov till 100 nya frågor, så är det nog.
Citera
2007-03-20, 14:46
Medlem
rückblendes avatar
Bara för att vi människor inte kan förutsäga framtiden eller förstå universum (eller någonsin kommer att kunna) så betyder inte det att det inte går.

Citat:
Vårt DNA, eller RNA eller vad det nu är som skapar oss ur ett ägg, är en bra illustration tycker jag. Även om vi vet precis hur de olika byggstenarna ser ut, vilka proteiner de kodar osv, så kan vi inte ur en cell förutsäga exakt hur varelsen den ger upphov till kommer se ut, bete sig, vilka val den kommer göra i livet, eller ens vems talrik den hamnar på osv, vi måste låta ägghelvetet dela i frid och följa processen.
Vi vet absolut inte "precis hur de olika byggstenarna ser ut".
Men vet man det samt att man också vet hur dom fungerar så är jag övertygad om att man kan "se in i framtiden". Det räcker lixom inte med att se att "här är en protein" utan man måste veta vad den består av och hur allt funkar.
För att förstå problemet; skulle mänskligheten lägga alla sina resurser på att få reda på hur 1 enda atom fungerade i detalj skulle vi ändå inte lära oss det till 100%, idag. Det betyder ju som sagt inte att det inte går
Citera
2007-03-20, 14:51
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Det som har skett präglar dig till den du är, således är det inte din vilja utan allting som har skett tidigare som är din vilja.

Du väljer inte själv när du köper en chipspåse, det är det som har skett tidigare. Se det som en extrem kedjereaktion som har extremt många faktorer.
Citera
2007-03-20, 14:53
Medlem
handimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
Bara för att vi människor inte kan förutsäga framtiden eller förstå universum (eller någonsin kommer att kunna) så betyder inte det att det inte går.

Vi vet absolut inte "precis hur de olika byggstenarna ser ut".
Men vet man det samt att man också vet hur dom fungerar så är jag övertygad om att man kan "se in i framtiden". Det räcker lixom inte med att se att "här är en protein" utan man måste veta vad den består av och hur allt funkar.
För att förstå problemet; skulle mänskligheten lägga alla sina resurser på att få reda på hur 1 enda atom fungerade i detalj skulle vi ändå inte lära oss det till 100%, idag. Det betyder ju som sagt inte att det inte går
Jaha, då har jag missuppfattat forskningen, jag trodde det bara var fyra stycken, deoxyribonukleotider, som varit kända sen 60-talet, men man kanske inte vet hur dom ser ut då?

Hursom, jag tror rakt inte på att människan kan överglänsa universum sålänge människan är en liten del av universum (enkelt uttryckt), jag kan nog inte uttrycka mig klarare än så för tillfället, ber att få återkomma
Citera
2007-03-20, 14:55
Medlem
handimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DXM-Redemption
Det som har skett präglar dig till den du är, således är det inte din vilja utan allting som har skett tidigare som är din vilja.

Du väljer inte själv när du köper en chipspåse, det är det som har skett tidigare. Se det som en extrem kedjereaktion som har extremt många faktorer.
Exakt, man kan inte ens förutsäga sina egna framtida val, man måste vänta och se vad universum i samråd kommer fram till (beslutar).
Citera
2007-03-20, 17:24
Bannlyst
inget är förutbestämt.

men det finns inte heller någon fri vilja för att ingenting finns.

Citat:
Ursprungligen postat av .filantrop
error. det går inte att kalkylera "alla" faktorer för att det finns oändligt många.

det är lika omöjligt som att försöka hitta slutet på pi.

Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
fel. det går inte för att en atom består av oändligt många saker.

Citat:
Ursprungligen postat av DXM-Redemption
inkorrekt. det förflutna är tankar i nuet som formar dig bara om du tror på dom.

Citat:
Se det som en extrem kedjereaktion som har extremt många faktorer.
det är dumt att se det som en kedjereaktion för att ingen vet hur och varför en kedjereaktion fungerar som den gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in