2007-02-15, 17:37
Medlem
Slashasens avatar
Precis installerat ubuntu 6.10, när jag startade installationen kom första problemet ; tangentbordet fungerade inte (USB) problemet löstes genom att plugga in ett PS/2 tangentbord.

Installationen gick bra men när jag skulle välja operativsystem (kör XP också) så var jag tvungen att koppla in PS/2 tangentbordet för att kunna välja vilket OS som skulle bootas. Detta måste jag göra varje gång jag rebootar datorn (efter 10 sek väljer den automatiskt ubuntu). Nu är jag inte världens bästa på linux men jag antar att jag måste ha drivrutiner till tangentbordet för att det ska fungera, enkelt och fixa men dåligt ändå

Det verkliga problemet är att när jag startar ubuntu får jag följande felmeddelande från min monitor: "Out of range. H frequency 90KHz. V frequency 60Hz." sen händer ingenting. Än en gång drar jag slutsatsen att det saknas stöd för min skärm alternativt måste jag installera drivrutiner för att det ska fungera. Skärmen är en ViewSonic VA1912w (19 tum TFT widescreen).

Jag hade ju tänkt börja köra linux istället för windows eftersom det ska vara "bättre", stabilare mer inställningsmöjligheter etc. men det känns inte så bra att jag måste gräva fram ett gammalt tangentbord och en tung gammal CRT skärm på 20kilo för att ens kunna installera det
Citera
2007-02-15, 18:45
Medlem
korbens avatar
Kolla i datorn BIOS-inställningar om du kan välja något i stil med USB keyboard support by BIOS. Du behöver kanske ändra inställningar för din skärm för att det ska fungera. Antagligen försöker Ubuntu köra skärmen med annorlunda frekvenser än den klarar av. Inställningar för skärmen ändras i filen "/etc/X11/xorg.conf". Det finns en massa information och hjälp på Ubuntuguide.
Citera
2007-02-15, 23:41
Medlem
Slashasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korben
Kolla i datorn BIOS-inställningar om du kan välja något i stil med USB keyboard support by BIOS. Du behöver kanske ändra inställningar för din skärm för att det ska fungera. Antagligen försöker Ubuntu köra skärmen med annorlunda frekvenser än den klarar av. Inställningar för skärmen ändras i filen "/etc/X11/xorg.conf". Det finns en massa information och hjälp på Ubuntuguide.

Så jag måste alltså fixa fram en annan skärm för att kunna ändra inställningarna till skärmen i ubuntu för att kunna använda min riktiga skärm? verkar jävligt dåligt konstruerat om jag ska vara ärlig
Citera
2007-02-16, 01:05
Medlem
terminalen är väldigt restriktiv i sina inställningar och den bör du kunna få igång. för att komma åt den kan du kan t.ex låta datorn starta och sen trycka Ctrl+Alt+F1 för att byta virtuell terminal 1..

sen ändrar du (som root) /etc/X11/xorg.conf under [Monitor] så att rätt Hz står där. sen om du är snel hest så rapporterar du rätt hz för din monitor till ubuntu så dom kan fixa det.
Citera
2007-02-16, 01:06
Medlem
DaVajjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slashasen
Så jag måste alltså fixa fram en annan skärm för att kunna ändra inställningarna till skärmen i ubuntu för att kunna använda min riktiga skärm? verkar jävligt dåligt konstruerat om jag ska vara ärlig

Du bör kunna arbeta i konsollen med skärmen. Pröva trycka CTRL+ALT+F1 när monitorn slår av, då bör du komma till en terminal där det bör gå att logga in.

Angående USB tangentbord så kan det också heta något i stil med USB Legacy Support, eller liknande, i BIOS.

EDIT: Damn, davve ägde mig i tid.
Citera
2007-02-16, 06:04
Bannlyst
BTW
Om du vill använda även ditt XP ibland på din disk, så checka gärna in en tråd på ubunuforums angånde dualboot.
Tror bootloadern lilo kanske kunde vara något här men osäker, hur som helst finns det olika lösningar på det problemet också om det nu är något problem.
Spela vissa spel görs bäst i windows, då alla grafiska format ej stöder linux, linux är inte heller tänkt som att vara en "nöjes" apparat i första hand.
Dock är ubuntu en ok dist men den är väldigt bökig ibland finns en långrad buggar, känns det som om.Men finns väldigt mycket support till den med hoppas du får ut något av den vart fall, en väldigt trevlig nybörjar distrubition.Testa gärna fedora en annan skön linuxdistrubition som görs av Red hat.

Har inte haft några som helst problems med linux och mina skärmar
Citera
2007-02-16, 23:11
Medlem
kort rapport om denna buggen finnes här: https://launchpad.net/ubuntu/+bug/63362
Citera
2007-02-16, 23:24
Medlem
Citat:
Installationen gick bra men när jag skulle välja operativsystem (kör XP också) så var jag tvungen att koppla in PS/2 tangentbordet för att kunna välja vilket OS som skulle bootas. Detta måste jag göra varje gång jag rebootar datorn (efter 10 sek väljer den automatiskt ubuntu). Nu är jag inte världens bästa på linux men jag antar att jag måste ha drivrutiner till tangentbordet för att det ska fungera, enkelt och fixa men dåligt ändå

Om du inte har ställt in i BIOS att den skall klara av USB-tangentbord så klarar datorn bara av PS/2-tangentbord så tidigt under uppstarten. Tänk på att när du väljer operativsystem så körs varken något operativsystem eller några drivrutiner.

Citat:
Det verkliga problemet är att när jag startar ubuntu får jag följande felmeddelande från min monitor: "Out of range. H frequency 90KHz. V frequency 60Hz." sen händer ingenting. Än en gång drar jag slutsatsen att det saknas stöd för min skärm alternativt måste jag installera drivrutiner för att det ska fungera. Skärmen är en ViewSonic VA1912w (19 tum TFT widescreen).

Låter som att autodetekteringen av hårdvara inte fungerar riktigt på din dator. Det går så klart att fixa manuellt som andra redan beskrivit, men det är ju lite jobbigt. Är detta innan installationen eller efter? Om det är efter installationen så antar jag att grafiken funkade under installationen. Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in