Flashback bygger pepparkakshus!
2007-02-15, 16:31
Medlem
Hard To Beats avatar
Jag hoppas att detta är rätt forum. Om inte, förlåt.

Igår fungerade datorn som står inne i mitt rum helt perfekt. Sedan stängde jag av den och startade den några timmar senare. Helt plötsligt så fungerar inte internet. Den här datorn som är direkt inkopplad till routern fungerar men min dator som är den som "tar emot" funkar inte. Jag har startat om routern, resetat den, uppdaterat den men ingenting funkar. Vad kan vara fel?

Jag har f ö en d-link 624. Bredband COMHEM.
Citera
2007-02-15, 19:33
Medlem
Ciceros avatar
Jag har tyvärr inget svar på din fråga, men jag har ett liknande problem. Jag har också ComHem bredband och ett trådlöst nätverk. I förrgår kopplade jag ur modemet och efter att jag kopplade i det några timmar senare kom jag inte ut på internet. Jag ändrade routern till att fungera som DHCP-server och efter det fungerade det igen, men det är ju ingen optimal lösning. Vad tror ni, är det ComHem som strular eller är det min router det är fel på?
Citera
2007-02-15, 22:38
Medlem
Hard To Beats avatar
Det måste väl finnas någon där ute som vet svaret på det här?
Aja, ska försöka ominstallera lite här och var i hopp om att det löser sig.
Citera
2007-02-16, 00:00
Medlem
problemen heter ofta just D-Link.
Citera
2007-02-16, 07:59
Medlem
-VAD SÄGS OM?

Vad skulle det kanske betyda för möjligheten till hjälp, att signaturen Hard To Neat; och Cicero, här ovan beskrev förhållandena kring problemet så att man förstår!!!!!!

Det handlar alltså om Internetanslutning och tillverkaren D-links´ wlan/wifi router 624. –Men sedan? Internetanslutningen går väl till routern och vad är då denna ”som tar emot” och vad är denna som står inne i Hard To Neat:s rum.
-Ja alltså jag säger inte alls att just jag kan router, men jag kan ju en del och jag kan tänka.
Citera
2007-02-16, 11:05
Medlem
Megaforces avatar
Felet kan ju ligga i att Comhem bara delar ut en IP-adress per bredbandsanslutning, men att de tidigare inte hade denna begränsning (de har alltså ändrat i sin utrustning).

Lösningen är då att konfigurera routern till att köra i routat istället för bryggat läge och aktivera den inbyggda DHCP-servern som då delar ut lokala IP-nummer till alla anslutna maskiner.
Citera
2007-02-16, 11:33
Medlem
-HURRA!!!!!!!!!!

Vi lär oss!!!! Att man, tydligen kan ställa om en router till olika funktioner. Som signaturen Megaforce erinrar om här ovan, från router till brygga.
..men vad kännetecknar brygga; som jag inte förstår Wikipedi. Och vad kännetecknar hubb, switch och router? ...som jag inte heller förstår Wikipedia.

Jo hubb, bara rent elektriskt kopplar ihop de kabelsammankopplade enheter/datorer.
Switchen, skiljer på de kabelsammankopplade datorerna, och använder deras nätverkskorts MAC-nummer, som adressering.
Routern, skiljer också på datorarna och ...som Megaforce skriver här ovan, använder egna påhittade ip-adresseringar, ..på nått sätt.
-Å så då brygga????

...tackar på förhand.
Citera
2007-02-16, 13:04
Medlem
roaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
Vi lär oss!!!! Att man, tydligen kan ställa om en router till olika funktioner. Som signaturen Megaforce erinrar om här ovan, från router till brygga.
..men vad kännetecknar brygga; som jag inte förstår Wikipedi. Och vad kännetecknar hubb, switch och router? ...som jag inte heller förstår Wikipedia.

Jag förstår inte ett skit av vad du skriver, kanske ska låsa spritskåpet och slänga bort nyckeln ?

En router är ofta både en Switch och en Router i ett. En Router kan förbinda ett eller flera nätverk (LAN -> WAN), medans en Switch endast jobbar på det lokala nätverket (ethernet). En Hubb är i princip en väldigt dum Switch, Hubbar används inte i någon större utsträckning i dagsläget då det försämrar nätverkets prestanda.

Det där var väldigt förenklat och fungerar inte riktigt sådär i verkligheten, men ni förstår nog.
Citera
2007-02-16, 13:42
Medlem
-HYVENS TACK! ROADER.

Underbat att signaturen roader vill vara med och klura ut detta kring router. Och alltså här ovan, berättar hon sin kunskapsdel. Förhoppningvis till hjälp att klura ut Hard To Neat; och Cicero bekymmer. -Dock att alltså roader inte -ännu- vet allt i sammanhangen och alltså där i inte förstår min text här ovan.

-Och att tala om att en hubb är någonting dum ..känns i alla fall för mig lite märkligt, som ju en hubb är -bara- elektriska komponenter som har byggts samman som byggaren byggde hubben. En elektrisk signal-sammankopplings-punkt.
Och, som jag skriver här ovan, att en switch skiljer på de anslutande enheterna och använder -jobbar på, som roader uttrycker det- MAC-adresserna. -Men jag vet inte hur de anslutna enheterna/datorerna, jobbar med sådana MAC-adresser?

Och att en router "jobbar på" egna upprättade ip-adresser. Och, tydligen handlar denna ip-adresseringen ..på nått sätt, om DHCP-servern?
-Men vad avser en brygga, som Megaforce skriver om?
Citera
2007-02-16, 13:57
Medlem
roaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
Och att en router "jobbar på" egna upprättade ip-adresser. Och, tydligen handlar denna ip-adresseringen ..på nått sätt, om DHCP-servern?
-Men vad avser en brygga, som Megaforce skriver om?

DHCP är ett protokoll som delar ut IP-adresser till datorer i ett nätverk. En brygga delar upp nätverket 2 eller flera delar för att öka nätverkets prestanda, detta fungerar på så sätt att om ett lokalt nätverk har 100 datorer så delas det upp på "mitten" så att varje mindre nätverk består av 50 datorer. Genom att göra detta så minkas trafiken genom nätverket.

Och för att klaragöra MAC-adresser och IP-adresser - MAC adresser är fysiska adresser som är inbrända i ROM minnet på nätverkskorten. Dessa bestäms alltså av företaget som gör korten. Medans IP-adresser jobbar på ett lager högre upp i modellen och kan bestämmas av användaren eller ett protokoll i exempelvis Routern.
Citera
2010-10-19, 12:44
Medlem
CompuTerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Felet kan ju ligga i att Comhem bara delar ut en IP-adress per bredbandsanslutning, men att de tidigare inte hade denna begränsning (de har alltså ändrat i sin utrustning).

Lösningen är då att konfigurera routern till att köra i routat istället för bryggat läge och aktivera den inbyggda DHCP-servern som då delar ut lokala IP-nummer till alla anslutna maskiner.
Vad är detta för trams? Tar man bort NAT och kör bridegat får man max fyra IP-adresser ifrån comhem. Knappast lokala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in