2007-02-15, 05:03
Medlem
juttes avatar
vet inte om det är riktigt rätt forum men jag chansar.

jag o tanten skulle in på ica maxi i västerås o handla o på vägen in så börjar det tjuta när jag går förbi dom där snatterilarm grejjerna o innanför stog det en kille som jobba där o såg lite konfunderad ut o så fråga han om jag hade nå ihopprullad kabel på mig eller nått sånt som kunde ha utlös larmet(hade arbetskläder på mig) vet inte sa jag o börja rota i fickorna o så tog jag upp telefon o lite annan krams som låg i fickan när jag kollade efter nå kabelbitar då fråga han mig om jag hade minneskort i telefonen jo sa jag då tala han om att det var det som antagligen hade larmat hmmm konstigt tänkte jag så jag tog telefonen i handen o förde den förbi larmprylarna o då gick larmet igen, han förklarade att det hade hänt förut. men min undran hur fan dåligt konstruerade är dom där larmen igentligen kan dom larma på ett lite minneskort till telefon va fan ska dom inte kunna larma på då? o vad är det i ett sånt kort som utlöser larmet???
Citera
2007-02-15, 09:56
Medlem
Tenses avatar
Jag tror larmapparaturen fungerar så här:

Två sändare skickar kontenuerligt signaler till varandra, på en exakt våglängd inställd efter butikens larmade produkter. När våglängden träffar en produkt studsar signalen någon helt annanstans (allstå inte till den motstående sändaren) och larmet går.

Kanske ditt minneskort hade ungefär samma egenskaper när det gäller reflektion av den här våglängden som de larmade produkterna på ICA.

___

OT: ICA Maxi i min stad larmar mycket få saker, men av dessa ingår Head & Shoulders(!) shampoo. Vem snor det?! Skulle man dessutom komma på den genialiska idén att snatta shampoo skulle jag ta på mig fiskaroverall och tömma all shampoo innanför och sedan gå ut helt oskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in