2007-02-14, 23:50
Medlem
Diseaseds avatar
Jag har stora problem med min dator, den omformaterades i november, mitt antivirusprogram är NOD32 och har varit det ända sen formateringen. Har nog aldrig haft ett virus samt så söker jag igenom mina hårrdiskar efter spyware kanske en gång per vecka med hjälp av Ad-Aware. Utöver detta så defragmenterar jag hårddiskarna lite då och då.

Problemet är det att från att jag skriver in mitt lösenord fram tills alla program är startade kan ta 8-10minuter. Och jag har knappt något i min startup, det är ljud, grafikdrivrutiner, speedfan, logitechs drivrutinsprogram, uTorrent och MSN Live Messenger. Med så här få program så ska det VERKLIGEN inte ta så här lång tid, men jag tror jag vet vad felet är. Ett program som heter "svchost.exe" äter upp 95-99% av min cpukraft från startup och kanske 40minuter efter. Detta gör saker så simpla som att öppna nya fönster när du surfar till en ren plåga.

Jag har sökt på google efter detta problem och det visar sig att jag inte är ensam, enda problemet är att alla trådar och artiklar om det här problemet är i snitt 4 år gamla och ingen lösning går att finna.

Datorspecifikationer:

Intel Celeron 2,8GHZ
512mb ram
NVIDIA GeForce 7600 GS
2 hårddiskar, 1 för system och installerade program och spel 80gb och den andra för filmer serier etc på 300gb.

Finns det någon som helst lösning på det här problemet? Skulle uppskattas något enormt för som det är nu så vågar jag knappt stänga av datorn.
Citera
2007-02-15, 00:04
Medlem
Klicka Start > Kör > och skriv "msconfig". Ett fönster bör dyka upp. Klicka på tabben längst till höger "autostart" och bocka ur de program som inte ska vara med under uppstart.

Starta om.
Citera
2007-02-15, 00:58
Medlem
8-10 minuter låter åt h-e för mkt såklart!! När du gjort som ThuleRAGNAR
skrev så tycker jag, även om det inte bara är det, att du skall ta bort även MSN och uTorrent ur autostarten.
Kolla i inställningarna i dessa program!

Om du har kollat med NOD32 och det inte hittas virus så kan du köra en onlinescan med något annat virusprogg. "Alla" har såna tjänster på nätet.
Kanske även prova ett annat spywareprogg?

svchost.exe är en normal process, jag har 5 igång just nu, men det finns tydligen elakheter som kan dölja sig under det namnet med?

sCvhost däremot är ett virus/trojan... lätt att missa!

Prova att ladda ner programmet HiJackThis och kör det...

LÄs i denna tråden hur du gör: http://www.flashback.info/showthread.php?t=439666
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in