2007-02-16, 00:02
Medlem
Reeetails avatar
Absolut bästa sättet enligt mig att göra mäsk på om man skall koka så bra sprit som möjligt i en hembränningsapparat är :

24 liter vatten
6kg socker
7st vanliga jäst
1st påse hjortronsalt [startar jäsningen mycket snabbare]

Blanda vatten och socker i en tunna/dunk tills sockret löst sig,ta en bunke och fyll med ca en liter vatten,smula ner jästen och rör om tils den är upplöst.
Häll i påsen med hjortronsalt.
Slå över jäst/hjortronsalt blandningen i sockervattnet!

Låt stå i rumstemp 4-5 dagar och skaka/rör om varje dag.

Klart!
Citera
2007-02-16, 17:50
Medlem
ap47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hell Hound
Så om vi säger att jag sätter i gång med den här plast brännaren
kommer de ta lång tid innan man får typ hyffsad stark sprit tex 40-45 procentig?

jag menar palla å vänta på spriten fan en månad

Räkna med 5-7 dagar för mäskjäsning, därefter kan du få ut 0,5 - 1 liter 35-50% sprit per dygn.

Citat:
Ursprungligen postat av t3x5
Du har inte lust att berätta lite mer om den? Jag har inte hört talas om någon sån förrut!

Se andra posten i tråden...
Citera
2007-02-16, 19:15
Medlem
Klyrres avatar
grejen me jäst e att de e en sorts svamp, svampen gillar dock inte alkohol utan dör... olika svamp (jäst) dör vid olika alkoholstyrkor... ja har själv kommit upp i 14% med bakjäst (om min alkoholmätare e å lita på)...
Citera
2007-02-16, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klyrre
grejen me jäst e att de e en sorts svamp, svampen gillar dock inte alkohol utan dör... olika svamp (jäst) dör vid olika alkoholstyrkor... ja har själv kommit upp i 14% med bakjäst (om min alkoholmätare e å lita på)...

..och när jäsningen påbörjas så skapar jästen alkohol för att döda alla andra organismer som tjyvar näring. Fast när alkoholkoncentrationen blir för hög så dör jästsvampen själv också. Självmord i princip.
Citera
2007-02-18, 15:19
Medlem
Jag kör stenhårt på plastbrännarn här hemma..

Köpte material från Gert Strand ( vinhinkar, jäst + detaljerna ) och en doppvärmare 200W Jäger från tyskland. allt som allt kostade det 1000-lappen med frakter etc.

Blandar till 25 liter mäsk åt gången, det räcker till tre körningar och ger 6-7 liter som i regel är runt 40%.

Kör sen allt genom aktivt kol och det blir jäkla bra.
Väldigt lättskött apparat och täcker husbehovet iaf

Här är en liten flash-film för nybörjaren
http://www.angelfire.com/magic2/magicmilk/plastis.html
Citera
2007-03-15, 16:38
Medlem
Pyrokemis avatar
Hej, jag kör på denna tråden.

Jag undrar varet man kan köpa Aktivt kol och en Alkometer? I en sån där Vin och öl butik? Finns det någon sida på nätet som säljer?

Mvh
Anton
Citera
2007-03-15, 16:46
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyrokemi
Hej, jag kör på denna tråden.

Jag undrar varet man kan köpa Aktivt kol och en Alkometer? I en sån där Vin och öl butik? Finns det någon sida på nätet som säljer?

Mvh
Anton

Aktivt kol och andra bryggtillbehör såsom vinhinkar, alkomätare, jäst och jäsrör mm finns på de flesta stormarknader såsom EKO-hallen, Ica Maxi, City Gross eller liknande. Det är dessutom oftast mycket billigare där än i bryggbutiker.
Citera
2007-03-15, 16:51
Medlem
strawberrykings avatar
jodå, men om manb är paranoid och inte vill få misstankar om sig, så är det ett bra alternativ, dock inget jag rekomenderar, doppvärmare kan du köpa på clas ohlsson, där koöpte jag min, funkar prima
Citera
2007-03-15, 16:54
Bannlyst
Jag har delarna till en brännare liggandes men vet inte om jag tyar sätta ihop den. Är det fler som har info om smaken/kvallen på den färdiga spriten? Har mäsk i överflöd från ett annat projekt
Citera
2007-03-15, 17:01
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strawberryking
jodå, men om manb är paranoid och inte vill få misstankar om sig, så är det ett bra alternativ, dock inget jag rekomenderar, doppvärmare kan du köpa på clas ohlsson, där koöpte jag min, funkar prima

Man behöver inte vara paranoid, vinhinkar och alla andra grejer har ett legitimt användningsområde inom vin/ölbryggning. Aktivt kol är väl ett gränsfall men det är lagligt att handskas med så det finns ingen anledning att smyga.

Citat:
Ursprungligen postat av skorpan
Jag har delarna till en brännare liggandes men vet inte om jag tyar sätta ihop den. Är det fler som har info om smaken/kvallen på den färdiga spriten? Har mäsk i överflöd från ett annat projekt

Det tycker jag absolut att du ska göra! Spriten blir mycket ren och fin efter en körning genom kol.
Citera
2007-03-15, 17:10
Medlem
strawberrykings avatar
Rena spriten genom (aktivt)kol, så smakar den gott
när en kompis hadde en spiralbrännare hemma, så tykte jag att just mittendelen(man delar upp i 123, då nr 2"typ:P" ) var nästan godare än vissa spritsorter på systemet
Citera
2007-03-15, 18:20
Medlem
kultingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klyrre

Det är inte så att det mäter densiteten då? I så fall fungerar inte det att mäta alkoholhalten med... Du kanske har en oschlemätare (stavning har jag ingen aning om...)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in