Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Jaså? Vad finns i Stockholm som inte finns i Karlstad, Örebro eller Helsingborg? Ok, i Karlstad finns det fyra McDonalds, i Stockholm kanske trettio, men sedan då? Vad finns i Tjockhult som inte finns i övriga Sverige?
Jag har bott i både Stockholm, Göteborg, medelstora städer och småstäder. Samma skit som finns i Stockholm hittar man även i alla andra städer, bara i mindre upplaga.
Fördelen med att INTE bo i Stockholm är att allt är mycket billigare och så är man inte lika isolerad rent geografiskt. Det är närmare till allt helt enkelt.
Ja, med allt så menar jag i stort sett allt. Jag vet inte hur jag ska precisera det närmare, men att utbudet är större här än på någon annan plats i Sverige är ju självklart. Sedan är det ju också en vane- och smakfråga. Har du inget behov av det så är det skitsamma, men har du ett intresse, vare sig det gäller kläder, musik eller annan kultur, så har du betydligt större möjligheter att tillgodose dessa i Stockholm än i Kalmar. På samma sätt fungerar skillnaden mellan Stockholm och New York. Med stadens storlek följer en naturlig breddning av sortimentet, både när det gäller smala och mindre smala (antalet McDonald's-restauranger...) områden.
Det där med den geografiska närheten förstår jag inte riktigt. Menar du att Stockholm ligger isolerat på Sverigekartan? Om så är fallet kan jag inte hålla med. Vill du bo i en stad som är "nära till allt", så får du väl flytta till Enköping, en timme bort från Stockholm, vars slogan är "Sveriges närmaste stad".