2007-02-13, 21:45
Medlem
Androass avatar
Vi vänsterhänta är diskriminerade!

Genom åren har detta varit ett stort samtalsämne och något som har förenat oss babordsbabianer. Vi har aldrig varit nära någon lösning men vi har för det inte gett upp.

Nu till problemet. En vänsterhänt är, hör och häpna, EJ högerhänt. Detta innebär att en vänsterhänt till skillnad från högerhänta skriver med vänster hand. Om ni för en stund kan tänka er in i ett mycket vanligt scenario som drabbar alla oss vänsterhänta studenter - så skulle jag bli mycket glad, för att inte säga överväldigad!

En högerhänt för handen åt höger när denne skriver, således för han handen från texten, vilket betyder att han aldrig nuddar densamma.
En vänsterhänt däremot, drar sidan av handen genom all nyproducerad text. Om ni inte redan nu har dragit slutsatsen att en hand dragandes i blyertsproducerad text blir smutsig, så tycker jag ni kan göra detta nu.

Om ni har läst igenom detta dravel tycker jag att ni kan fortsätta och på så sätt hjälpa mig och resten av alla vänsterhänta, dvs alla 1,5 miljoner svenskar och för den delen alla miljarder vänsterhänta därute, att föreslå vad man kan göra.

-En kulspetspenna är inget alternativ, särskilt inte när man antecknar.
-Laptop använder jag visserligen ibland, men funkar ej till vissa kurser, såsom matematik och fysik.
-Att skriva med höger hand är som ni säkert redan förstått ej något alternativ, ej heller att skriva med fötterna/munnen.

Finns det någon lösning?
Citera
2007-02-13, 21:53
Medlem
Fråga någon av världens X miljoner högerhänta araber hur de bär sig åt?

Jag hoppas att jag inte behöver förklara att de borde ha samma problem som dig fast omvänt..

Citat:
Ursprungligen postat av Androas
Vi vänsterhänta är diskriminerade!

Genom åren har detta varit ett stort samtalsämne och något som har förenat oss babordsbabianer. Vi har aldrig varit nära någon lösning men vi har för det inte gett upp.

Nu till problemet. En vänsterhänt är, hör och häpna, EJ högerhänt. Detta innebär att en vänsterhänt till skillnad från högerhänta skriver med vänster hand. Om ni för en stund kan tänka er in i ett mycket vanligt scenario som drabbar alla oss vänsterhänta studenter - så skulle jag bli mycket glad, för att inte säga överväldigad!

En högerhänt för handen åt höger när denne skriver, således för han handen från texten, vilket betyder att han aldrig nuddar densamma.
En vänsterhänt däremot, drar sidan av handen genom all nyproducerad text. Om ni inte redan nu har dragit slutsatsen att en hand dragandes i blyertsproducerad text blir smutsig, så tycker jag ni kan göra detta nu.

Om ni har läst igenom detta dravel tycker jag att ni kan fortsätta och på så sätt hjälpa mig och resten av alla vänsterhänta, dvs alla 1,5 miljoner svenskar och för den delen alla miljarder vänsterhänta därute, att föreslå vad man kan göra.

-En kulspetspenna är inget alternativ, särskilt inte när man antecknar.
-Laptop använder jag visserligen ibland, men funkar ej till vissa kurser, såsom matematik och fysik.
-Att skriva med höger hand är som ni säkert redan förstått ej något alternativ, ej heller att skriva med fötterna/munnen.

Finns det någon lösning?
Citera
2007-02-13, 21:59
Medlem
Gunnulaugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Androas
Finns det någon lösning?

.gid röf melborp trots tnadås tte rä ted mo rähås avirks ajröb läv råf uD

Det har vi högerhänta valt att göra.
Citera
2007-02-13, 22:10
Medlem
Hispers avatar
Jag är själv vänsterhänt och är väl bekant med det du skriver men så farligt är det inte tycker jag.

Val av penna är A och O. Blyertspenna är generellt sätt sämst, det mesta blir mer eller mindre grått. I synnerhet riktigt varma dagar när man blir lite svettig om handen.

Mitt tips är att prova dig fram bland kulspetspennor, rollerballs, gelpennor och, inte att förglömma, den gamla hederliga resovoirpennan. Det skiljer otroligt mellan olika pennor hur "blöt" texten är så det är bara att prova sig fram. När du hittat favvopennan så går du direkt och köper 10 st.

Som sagt glöm inte resevoirpennan, en bra sådan med smal spets kan många gånger vara perfekt för vänsterhänta att skriva med.

Jag har tom valt att ha kalligrafi som hobby och det går alldeles utmärkt som vänterhänt. Allt är en fråga om hitta alternativa lösningar och inte låta sig nedslås.
Citera
2007-02-13, 22:12
Medlem
Jag förstår fortfarande inte hur folk kan va vänsterhänta? Jag vet att det inte är nåt konstigt, men samtidigt är det ju det ! Ännu värre att spela innebandy med cp-vinkel......

Dessutom har jag märkt att vänsterhänta håller pennan allmänt stört, fingrarna är typ ihopklistrade och jättespända. Ser rätt creepy ut faktiskt, no offense, men jag undrar faktiskt.
Citera
2007-02-13, 22:16
Medlem
som sagt...no offense
Citera
2007-02-13, 22:17
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtalman
Jag förstår fortfarande inte hur folk kan va vänsterhänta? Jag vet att det inte är nåt konstigt, men samtidigt är det ju det ! Ännu värre att spela innebandy med cp-vinkel......

Dessutom har jag märkt att vänsterhänta håller pennan allmänt stört, fingrarna är typ ihopklistrade och jättespända. Ser rätt creepy ut faktiskt, no offense, men jag undrar faktiskt.

Jag måster erkänna att även jag som vänsterhänt reagerar när jag ser andra skriva med vänster hand.

Att vi kanske håller pennan lite annorlunda beror väl på två saker, dels individuella skillnader som även finns hos högerhänta och dels för att minimera det här med att släpa handen i det man just skrivit.
Citera
2007-02-13, 23:17
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dima
Fråga någon av världens X miljoner högerhänta araber hur de bär sig åt?

Jag hoppas att jag inte behöver förklara att de borde ha samma problem som dig fast omvänt..
Araber är så jävla osmarta så det är ganska självklart att de valde "fel" håll att skriva på...
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnulaug
.gid röf melborp trots tnadås tte rä ted mo rähås avirks ajröb läv råf uD
Du med mig bråk mucka?

Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Jag är själv vänsterhänt och är väl bekant med det du skriver men så farligt är det inte tycker jag.

Val av penna är A och O. Blyertspenna är generellt sätt sämst, det mesta blir mer eller mindre grått. I synnerhet riktigt varma dagar när man blir lite svettig om handen.

Mitt tips är att prova dig fram bland kulspetspennor, rollerballs, gelpennor och, inte att förglömma, den gamla hederliga resovoirpennan. Det skiljer otroligt mellan olika pennor hur "blöt" texten är så det är bara att prova sig fram. När du hittat favvopennan så går du direkt och köper 10 st.

Som sagt glöm inte resevoirpennan, en bra sådan med smal spets kan många gånger vara perfekt för vänsterhänta att skriva med.

Jag har tom valt att ha kalligrafi som hobby och det går alldeles utmärkt som vänterhänt. Allt är en fråga om hitta alternativa lösningar och inte låta sig nedslås.

Personligen är det om inte ett stort problem så iallafall riktigt störande, torka av sig på kläderna går inte för sig och jag kan knappast gå och tvätta händerna efter varje lektion.

Jag föredrar att skriva med kulspetspenna, dels pga mitt ovan nämda problem, men även för att det flyter bättre när man skriver. Du skriver att jag ska prova reservoirpenna/kulspetspenna men hur beter man sig när man ska sudda?? Jag skriver ganska slarvigt så ganska ofta måste jag sudda. På en sida kan det mycket väl vara suddat >5 ggr. Är inte så himla snyggt att stryka över och sitta med tippex kan jag ju inte göra.
Rollerball och gelpennor har jag ingen aning vad det är men jag antar att det orsakar samma problem som kulspetspenna?

En fråga, finns det någon typ av kulspetspenna som går att sudda? Skulle vara guld isåfall!
Citera
2007-02-13, 23:25
Medlem
sofoss avatar
Pilot Frixion

Har sett den i de flesta bokaffärer.

Edit: Missförstod hela URL-funktionen
Citera
2007-02-13, 23:26
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtalman

Du vet väl att alla smartisar är vänsterhänta?! Albert, Da Vinci, Mozart mfl mfl. Du kan lägga mitt namn på ditt minne för jag kommer bli en av dem
Citat:
Ursprungligen postat av http://en.wikipedia.org/wiki/Left-handed
some studies have demonstrated a small positive correlation between left-handedness and creativity/intelligence.

Citat:
Ursprungligen postat av http://en.wikipedia.org/wiki/Left-handed
In 2006, researchers at Lafayette College and Johns Hopkins University in a study found that left-handed men are 15% richer than right-handed men for those who attended college, and 26% richer if they graduated. The wage difference is still unexplainable and does not appear to apply to women.

Knäböj, biatches!
Citera
2007-02-13, 23:28
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sofos
http://www.lilon.se/korsordspenna-kulpenna-pilot-frixion-ball-svart-p-359.html

Har sett den i de flesta bokaffärer.

Edit: Ändrade länken till en annan
Ser mycket intressant ut, tackar!
Citera
2007-02-13, 23:30
Bannlyst
Jag har tränat upp min högerhand så att jag är lika säker på den som med vänster, även om jag fortfarande skriver med vänster hand. Var måttligt roligt i början när ens signatur gjorde att man verkade vara ett miffo.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in