2007-02-14, 21:54
Medlem
Bismillah

Krappfiskarn

Citat:
Lutheraner är lite si och så med. De verkar inte ta fastan så allvarligt, inte svenska kyrkan i alla fall. Anglianska kyrkan har jag faktiskt ingen aning om hur de har det.
Jag kollade upp hur en del som tillhor anglikanska kyrkan gor da jag har lite 'insyn' dar och manga anglikaner fastar under dessa 40 dagar. Precis som du beskrivit det sa ar det olika fran person till person. En del kanske inte ater fast foda under 40 dagar, nagon annan avstar fran choklad och kakor, ytterligare nagon later bli kott. Normalt sett sa uteluts inte dryck under fastan.
Citera
2007-02-14, 22:04
Medlem
Bismillah

Krappfiskarn

Citat:
Ja du är ju verkligen rätt person att säga till andra att inte vara spydig.
Du ar den forsta som kallar mig spydig i alla fall. En ny erfarenhet.

Citat:
Du kanske inte läste men man ska inte vara annorlunda i fastetider än vad man är i vanliga fall. Finns inga regler på hur man ska uppföra sig under fastan. Enda skillnaden är att man fastar.
Dock skrev du sa har,
Citat:
Fasta handlar om självkontroll, avstånd, stå emot frestelsen och få tid att tänka mer på gud och sina medmänniskor
Vilket jag tycker verkar vara bra rad, fran dig sjalv. Det far en ofta att tanka efter, vaxa som manniska och fa mojlighet att ta itu med hogmod och intolerans.

Citat:
Jag anser inte att du är min medmänniska, människor som rättfärdigar mord som t.ex. stening är inte medmänniskor i mina ögon. Och nej det är inget hat från min sida, utan en åsikt. Jag tar avstånd från människor som tycker att mord är okej. Ingen gud som är "den mest barmhärtige" skulle rättställa att stena folk till döds.
Det ar visserligen upp till dig. Men da verkar du kanske inte leva speciellt nara den kristna tron, framforallt ganska langt fran hur Jesus fvoh sag pa manniskor fran olika lager. Och du sager dig anda folja detta. Blir en motsagelse for dig kanske?
Men det kan bli tillfalle att jobba med det under fastan. Ett ypperligt tillfalle.

Sa lycka till med fastan.
Citera
2007-02-14, 23:03
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Jag har en fråga. Varför man ska fasta ?

För att fokusera mer på Gud, låta värdsliga saker få stå tillbaka under en tid. Ett annat syfte är att ge det överskott som blir över när man fastar till välgörenhet. Jag brukar TV-fasta, ingen TV på 40-dagar, det brukar bli mycket tid över till annat, jag blir mer fokuserad på bön. Jag brukar även konsumtionsfasta, jag köper inget utöver det jag behöver och fasta utgifter, sen ger jag bort det som blir över efter 40 dagar det brukar bli en hel del, det får en att tänka efter vad mycket skit man lägger pengar på i normala fall.

Ska försöka att fasta även från kött, men det brukar jag ha svårt för men TV och onödig konsumtion ska jag fasta i år.
Citera
2007-02-14, 23:04
Medlem
Bismillah

Krappfiskarn

Citat:
Så det händer bara under fastan enligt dig?
Det var DU som skrev vad fastan betyder for dig.
Men om du nu fragar mig vad jag anser, sa jag tycker man ska ta tillvara det man foroker na fram till under fastan och anvanda det under resten av aret ocksa. Att ha i atanke det man lar sig av fastan.

Citat:
Varför ska jag se en som rättfärdigar mord som en medmänniska?
Da ser du inte Bush heller som en medmanniska antar jag? Da han rattfardigar mord pa oskyldiga runt klotet och dar dodsstraff ar tillatet i vissa US stater? Bara en tanke. Men du ar ju i din fulla ratt att tycka vad du vill. Det ar vi alla. San tur ar.

Citat:
Du får gärna hänvisa till vart Jesus säger att man ska se varje människa som sin medmänniska. Jesus säger att man inte ska hata, men han sa aldrig att man måste se alla som sina medmänniskor.
Du verkar tycka illa om just medmanniska, det ar ett ovanligt drag hos dig som kristen faktiskt, en ny erfarenhet for mig. Du verkar lite ensam i den asikten, lite udda.

Sa du hatar inte muslimer da? Kan jag utga fran det? Later ju trevligt - som omvaxling.

Citat:
Att älska ens fiender är en sak, men att anse att man delar saker med folk som tycker mord är okej sålänge det är "under vissa gränser" är en annan sak.
Sa alskar du mig din nr 1 fiende? Bara nyfiken.
Ar det for ovrigt en latt klausul att folja?
Citera
2011-03-06, 18:59
Medlem
bombaccis avatar
Wow Moderatorn låste min tråd och länkade till en 4 år gammal död tråd. Men visst lets diskutera det här istället.

Vilka av er kommer att fasta i år? Hur tänker ni försöka lägga upp det?

Själv kommer jag gå på mässan på onsdag och söndag, eventuellt gå på mässan på tisdag och lördag med. Jag kommer nog äta mitt mål på kvällen.

Berätta gärna om ni är katoliker, protestanter, ortodoxa osv med, mest för att det är lite intressant
Citera
2011-03-07, 02:18
Medlem
Astenikers avatar
OT raderat.

/Mod.
Citera
2011-03-07, 02:23
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Vilka av er kommer att fasta i år? Hur tänker ni försöka lägga upp det?

Själv kommer jag gå på mässan på onsdag och söndag, eventuellt gå på mässan på tisdag och lördag med. Jag kommer nog äta mitt mål på kvällen.
Under Sveriges katolska medeltid inskeppades och förtärdes enorma mängder salt sill, eftersom det inte var tillåtet att äta rött kött under fastan. Kommer ditt kvällsmål att enbart bestå av fiskrätter, eller hur hade du tänkt variera det?

Förutom att gå i mässan, hur påverkas ditt andliga liv av fasten, bombacci?
Citera
2011-03-07, 02:59
Medlem
bombaccis avatar
Jag äter inte rött kött ändå, så det kommer inte påverka mig något. Ganska ny på detta, men man får inte äta kyckling heller?

Det går att variera sitt ätande ändå, finns olika fiskrätter o som student är det inte så ovanligt att äta tonfisk 3-4 dagar i veckan ändå

Variera det lite ibland med ris, ibland med potatis, ibland med pommes frites osv.

Ska du fasta?
Citera
2011-03-07, 11:56
Medlem
excelsiss avatar
Mjukis-sötsaks-fasta för min del!
Citera
2011-03-07, 13:22
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Säger samma sak som för fyra år sedan

Varför fasta? För att fokusera mer på Gud, låta värdsliga saker få stå tillbaka under en tid. Ett annat syfte är att ge det överskott som blir över när man fastar till välgörenhet. Jag brukar TV-fasta, ingen TV på 40-dagar, det brukar bli mycket tid över till annat, jag blir mer fokuserad på bön. Jag brukar även konsumtionsfasta, jag köper inget utöver det jag behöver och fasta utgifter, sen ger jag bort det som blir över efter 40 dagar det brukar bli en hel del, det får en att tänka efter vad mycket skit man lägger pengar på i normala fall.

Ska försöka att fasta även från kött, men det brukar jag ha svårt för men TV och onödig konsumtion ska jag fasta i år.
Citera
2011-03-07, 20:39
Medlem
Jag ska fasta. Eller jag får dricka allt flytande (juice, mjölk, buljong, etc), men inte äta. Fast då är söndagarna undantag. Det här är fram till påskdagen.
Citera
2011-03-08, 20:00
Medlem
SleepaZs avatar
I morgon när askondagen börjar, så kommer jag att avstå kött, snus,kaffe..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in