2007-02-14, 15:32
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeus
När börjar denna fasta? Måste den vara i 40 dagar?

Askonsdagen börjar den (21 februari iår). Den varar fram till påsk. Du kan avbryta fastan när du vill, det är upp till dig. Men fastan ska vara i 40 dagar om du ska göra det "riktigt".
Citera
2007-02-14, 15:39
Medlem
Asmodeuss avatar
Ok. Det verkar inte vara särskilt vanligt bland svenska kristna.
Citera
2007-02-14, 16:53
Medlem
Bismillah

Krappfiskarn

Onskar dig och andra som fastar en fin och minnesvard fasta.

Det verkar som om inriktningen ar ungefar densamma, jag kanner mig nasta som hemma nar jag laser din beskrivning vad du/ni vill uppna. Far mig att langta till Ramadan.

Lagger in hur vara tre (obs nu haller du inne med spydiga kommentarer, lev som du lar...mot medmanniskor, jag ar en av dom - sa skarpning nu i fastetider ...) religioner ser pa detta utifran vara respektive skrifter.

Moses fvoh,
“And he was there with the Lord forty days and forty nights; he neither ate bread nor drank water. And he wrote upon the tables the words of the covenant, the ten commandments.” Exodus 34:28

Jesus fvoh,
“And he fasted forty days and forty nights, and afterward he was hungry.”
Matteus 4:2

Allah SWT sager,
“O you who believe, fasting is prescribed for you as it was prescribed for those before you, in order that you may become pious.” Koranen 2:183
Citera
2007-02-14, 19:30
Bannlyst
Förutom redan nämnda skäl, är det inte så att man typ vill lida för att komma närmare "herren" eller liknande? Lite som det här.

Benedict XVI: "Suffering is the inner side of love, and thus it is important to learn how to suffer."
Citera
2007-02-14, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
För att fasta och bön är en individuell angelägenhet. Det är mellan dig och gud, andra har inget med det att göra. Nu menar Jesus att man inte ska gå ut och stoltsera med att "Titta på mig, jag fastar för jag är så bra", det är början till högmod. Om folk frågar dig om du fastar såklart så svarar du att du gör det, men att medvetet få folk att veta att du fastar är fel. Det ska vara en privat angelägenhet.

Tack för ditt svar! Är inte så kunnig inom ortodox kristendom, då det i synnerhet verkar vara ortodoxa som håller på fastan. Bör fastan praktiseras även inom katolsk och lutheransk kristendom?
Citera
2007-02-14, 20:47
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeus
Ok. Det verkar inte vara särskilt vanligt bland svenska kristna.

Jag vet faktiskt inte varför men protestanter verkar inte ta fastan som något viktigt. Kanske någon välläst protestant kan ge en bättre inblick i varför svenska kyrkan inte lägger så stor vikt vid fastan?
Citera
2007-02-14, 20:51
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torn
Tack för ditt svar! Är inte så kunnig inom ortodox kristendom, då det i synnerhet verkar vara ortodoxa som håller på fastan. Bör fastan praktiseras även inom katolsk och lutheransk kristendom?

Shalom Aleichem min judiske vän.

Inom katolsk kristendom (jag tillhör romersk-katolska kyrkan btw ) anses fastan vara väldigt viktigt. I t.ex. Brasilien så hålls det carnevaler (farväl till köttet) som inträffar innan fastan. I Sverige finns fettisdagen då man äter semlor osv innan askonsdagen, gammal tradition från när Sverige var ett katolskt land. Orthodoxa kristna tar fastan på stort allvar också.

Lutheraner är lite si och så med. De verkar inte ta fastan så allvarligt, inte svenska kyrkan i alla fall. Anglianska kyrkan har jag faktiskt ingen aning om hur de har det.
Citera
2007-02-14, 20:51
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Jag vet faktiskt inte varför men protestanter verkar inte ta fastan som något viktigt. Kanske någon välläst protestant kan ge en bättre inblick i varför svenska kyrkan inte lägger så stor vikt vid fastan?

Tja, har iaf en bekantskap som är med i svenska kyrkan och som fastar. Det blir nog vanligare och vanligare även där bland de inbitna fansen är min gissning.

Ritualer tilltalar många människor oavsett hur de rättfärdigas.
Citera
2007-02-14, 20:58
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Tja, har iaf en bekantskap som är med i svenska kyrkan och som fastar. Det blir nog vanligare och vanligare även där bland de inbitna fansen är min gissning.

Ritualer tilltalar många människor oavsett hur de rättfärdigas.

Som t.ex. dansandet runt midsommarstången? Det är ju en form av ritual.
Citera
2007-02-14, 21:00
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Som t.ex. dansandet runt midsommarstången? Det är ju en form av ritual.

Japp, det är sant. En ritual utan någon mening dock, mer än som en in-group markör. Erkänner du att den kristna fastan är det samma?
Citera
2007-02-14, 21:11
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Japp, det är sant. En ritual utan någon mening dock, mer än som en in-group markör. Erkänner du att den kristna fastan är det samma?

Det är upp till var och en att tycka som man vill. Eftersom fastan egentligen ska vara individuell så är det inte precis så att vi firar när solen gått ner. Fastan har en mening om man är troende kristen. Är man inte det så har ju fastan ingen direkt mening.
Citera
2007-02-14, 21:23
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Krappfiskarn

Onskar dig och andra som fastar en fin och minnesvard fasta.

Det verkar som om inriktningen ar ungefar densamma, jag kanner mig nasta som hemma nar jag laser din beskrivning vad du/ni vill uppna. Far mig att langta till Ramadan.

Lagger in hur vara tre (obs nu haller du inne med spydiga kommentarer, lev som du lar...mot medmanniskor, jag ar en av dom - sa skarpning nu i fastetider ...) religioner ser pa detta utifran vara respektive skrifter.

Moses fvoh,
“And he was there with the Lord forty days and forty nights; he neither ate bread nor drank water. And he wrote upon the tables the words of the covenant, the ten commandments.” Exodus 34:28

Jesus fvoh,
“And he fasted forty days and forty nights, and afterward he was hungry.”
Matteus 4:2

Allah SWT sager,
“O you who believe, fasting is prescribed for you as it was prescribed for those before you, in order that you may become pious.” Koranen 2:183

Ja du är ju verkligen rätt person att säga till andra att inte vara spydig.

Du kanske inte läste men man ska inte vara annorlunda i fastetider än vad man är i vanliga fall. Finns inga regler på hur man ska uppföra sig under fastan. Enda skillnaden är att man fastar.

Jag anser inte att du är min medmänniska, människor som rättfärdigar mord som t.ex. stening är inte medmänniskor i mina ögon. Och nej det är inget hat från min sida, utan en åsikt. Jag tar avstånd från människor som tycker att mord är okej. Ingen gud som är "den mest barmhärtige" skulle rättställa att stena folk till döds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in