2007-02-12, 17:27
Medlem
Ockelbos avatar
Jag har köpt en chilimix på ICA bestående av 8 Chilifrukter vid namn: Dutch Chili, Thai Chili, Santa Fe, Jalapeno, Fresno, Piri Piri, Scotch Bonnet och Habanero.

Någon som kan något schysst recept innehållande någon/några av dess chilis?
Citera
2007-02-12, 17:54
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Någon sorts salsa eller chili con carne ligger nära till hands. Eller lägg in dom som pickles
Citera
2007-02-12, 17:59
Medlem
Ockelbos avatar
Jo, någon slags chiligryta va vad jag hade tänkt mig.
Citera
2007-02-12, 18:27
Medlem
Riddarens avatar
Här är en enkel rätt som passar perfekt till lunch:

Stek piri piri, lök och vitlök i baconfett. I med lite tomatsås(Sådan som finns på flaska och ser "genuin" ut) och låt det hela koka några minuter. Krydda med salt och rikligt med nymald svartpeppar. Om såsen är för klen är det bara att droppa i lite tabasco. Avsluta med att slänga i några tigerräkor och ett par nävar hackad koriander. Servera ihop med pasta pasta al dente(Gärna hemgjord).
Citera
2007-02-12, 23:43
Medlem
Ockelbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Här är en enkel rätt som passar perfekt till lunch:

Stek piri piri, lök och vitlök i baconfett. I med lite tomatsås(Sådan som finns på flaska och ser "genuin" ut) och låt det hela koka några minuter. Krydda med salt och rikligt med nymald svartpeppar. Om såsen är för klen är det bara att droppa i lite tabasco. Avsluta med att slänga i några tigerräkor och ett par nävar hackad koriander. Servera ihop med pasta pasta al dente(Gärna hemgjord).

Det låter gott, kanske provar det.

Fler tips?
Citera
2007-02-13, 10:00
Medlem
dePauls avatar
Jag har recept på kall hönssallad med topping av starka pepparsorter. Skulle passa utmärkt till dina chilifrukter.

Ingredienser:
- 1 kokt, kallt, skinnat höns (ca 1 kg)
- 3 msk ljus soja
- 2 tsk Colman’s senapspulver
- 2 msk olja
- 2 stora finhackade vitlöksklyftor
- 1 tsk socker
- 1 tsk ättiksprit
- 1 tsk glutamat/glutasol
- 2 tsk stark chilipepparfrukt (torkad)
- 1 grön paprika
- 1 röd paprika

Arbetsgång:
Plocka hönan på kött (strimlor) och lägg upp den på en långsmal form. Strimla paprikorna och placera dem i en ring runt hönan. Blanda ihop ingredienser 2 - 8 och häll över hönan. Hetta upp oljan på medelvärme och strö i de starka chilifrukterna. Fräs högst 10 sek, de får absolut inte bli brända! Ta av från värmen och strila över hönan. Servera baguette till eller hembakade frallor.

Denna mat är både billig och god. Höns kostar inte många ören i mataffären och är väldigt underskattat. Men faktum är att höns passar till vissa rätter bättre än kyckling. Som i det här fallet.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in