2007-02-11, 09:54
Medlem
Jens4s avatar
Hej, jag tänkte köpa en kopressor, har inte obegränst med plats men skulle vilja ha en som jag främst kan använda för renblåsning. ÄR det någon som har ngn aning om vilka kapacieter man bör titta efter då? Har tidigare testat ngn liten sak som hette boxy (en kompressor från jula utan trycktank) och den skulle gå bra för renblåsning vilket den inte gjorde då det kom en liten puff bara. Därutöver har jag bara använt riktigt stora oc hhögljudda saker som inte alls är aktuella för min del.

Några råd rörande tank, kapacitet räknat på genomlupna lluftmängder etc?
Citera
2007-02-11, 10:09
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
"Hej, jag tänkte köpa kompressor..."
Av alla underliga prylar, vad i helvete ska man med en kompressor till?
Ibland går jag runt i affärer och ser div extraerbjudanden om kompressorer, tryckluftsaggregat, sandblästermaskiner och en massa märkliga kopplingsarmaturer och annat jävelskap.
Jag har alltid ställt mig frågan: Vad ska man med detta till och vem i helvete köper detta? Vem grips av en våldsamlust att slänga ut sex-sjutusen spänn på en mackapär som tydligen ska stå i ett hörn och brumma, pysa ut luft, läcka olja och hota med att ideligen krångla, jävlas och lägga av och därmed orsaka ägaren nya utgifter?

Tydligen är Jens4 en av dessa som känner att han måste hosta upp ett antal skattade och hårt ihoparbetade tusenlappar på detta.
Citera
2007-02-11, 11:02
Medlem
juttes avatar
beror på hur mycket du använder kompressorn själv har jag en sån där billig 600 kronors kompressor oljefri med 24 liter trycktank, ger 8 kg har jag för mig men då använder jag den inte speciellt mycket fyller lite luft i bilarna eller gräsklipar däcken på sommrarna har även använt den när jag spikat panel med sån där tryckluftdriven spikpistol funka då med. o det funka den alldeles utmärkt till o skulle den gå sönder är det bara kasta o köpa en ny för ca 600kr

men ska du använda den lite mer så är ju en kraftigare att föredra så du slipper ha den gåendes hela tiden. jag skulle ha köpt en större om vi inte haft nån på jobbet men vi har ju en skaplig i verkstan på jobbet så då gör jag har inge behov av en större hemma då jag fixar med bilarna typ byter hjul blästrar o lackar o sånt på arbetstid

kolla blocket där kan du säkert hitta nån till bra pris
Citera
2007-02-11, 23:19
Medlem
Dieselråttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
"Hej, jag tänkte köpa kompressor..."
Av alla underliga prylar, vad i helvete ska man med en kompressor till?
Ibland går jag runt i affärer och ser div extraerbjudanden om kompressorer, tryckluftsaggregat, sandblästermaskiner och en massa märkliga kopplingsarmaturer och annat jävelskap.
Jag har alltid ställt mig frågan: Vad ska man med detta till och vem i helvete köper detta? Vem grips av en våldsamlust att slänga ut sex-sjutusen spänn på en mackapär som tydligen ska stå i ett hörn och brumma, pysa ut luft, läcka olja och hota med att ideligen krångla, jävlas och lägga av och därmed orsaka ägaren nya utgifter?

Tydligen är Jens4 en av dessa som känner att han måste hosta upp ett antal skattade och hårt ihoparbetade tusenlappar på detta.

Jag tror du är lägenhetskadad
Citera
2007-02-12, 05:19
Medlem
Kloges avatar
Jag har en med 2 hkr och 200 liter i minuten.
Går utmärkt att driva en mutterdragare så att byta däck på bilen är numer ett nöje.

GH:användningsområdet är oändligt med en kompressor,bara fantasin sätter gränser.När tösen hade barnkalas så blåstes ballonger med kompressorn.
Det var inte jobbigt alls
Citera
2007-02-12, 09:47
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens4
Hej, jag tänkte köpa en kopressor, har inte obegränst med plats men skulle vilja ha en som jag främst kan använda för renblåsning. ÄR det någon som har ngn aning om vilka kapacieter man bör titta efter då? Har tidigare testat ngn liten sak som hette boxy (en kompressor från jula utan trycktank) och den skulle gå bra för renblåsning vilket den inte gjorde då det kom en liten puff bara. Därutöver har jag bara använt riktigt stora oc hhögljudda saker som inte alls är aktuella för min del.

Några råd rörande tank, kapacitet räknat på genomlupna lluftmängder etc?

Om du inte skall använda mutterdragare så räcker de minsta modellerna med trycktank. De håller luften relativt länge också efter komprimering dvs du kan renblåsa en hel del innan du behöver sätta igång kompressorn igen (vilket låter en hel del). Dock måste man se till att det är tätt överallt.

Skall du använda mutterdragare till bilen så bör du använda en kompressor som klarar 12 kilo om det är minsta modellen, annars blir luftmängden i en 24 liters tank för liten för att orka driva mutterdragaren.

En liten mutterdragare drar kanske 250 liter min, kompressorn orkar komprimera 130 liter/min i 6 bar. Tanken rymmer 24 liter vilket innebär runt 150 liter okomprimerat. Ungefär halva luftmängden kan du få med tillräckligt tryck dvs 75 liter. Det innebär att du kan köra tryckluftsverktyget i ca 20 sek innan det blir för svagt. Kör du med kompressorn igång så får man kanske 10 sek extra.

Men om muttern sitter hårt så räcker tryckluften i full styrka i bara runt 5-6 sekunder. Därefter måste man vänta innan man kan köra igen. Att skruva ur ett däck med 4-5 muttrar kan därför ta lite tid. Så har man brått så rekommenderas en tank på 50-100 liter. Dessutom går det inte att använda tryckluftsverktyg som förbrukar 400 liter/min utan man brukar räkna med att den kompressor som klarar 200 liter luft/min utan komprimering räcker till för verktyg som förbrukar max 200 liter/min.

Själv använder jag en kompressor med 24 liters tank och tycker det fungerar bra, även om mutterdragaren inte är den mest effektiva i verkningsgrad... Har man inte däckverkstad så måste inte hjulen av på en minut..
Citera
2007-02-12, 15:21
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
En liten mutterdragare drar kanske 250 liter min, kompressorn orkar komprimera 130 liter/min i 6 bar. Tanken rymmer 24 liter vilket innebär runt 150 liter okomprimerat. Ungefär halva luftmängden kan du få med tillräckligt tryck dvs 75 liter. Det innebär att du kan köra tryckluftsverktyget i ca 20 sek innan det blir för svagt. Kör du med kompressorn igång så får man kanske 10 sek extra.

Men om muttern sitter hårt så räcker tryckluften i full styrka i bara runt 5-6 sekunder. Därefter måste man vänta innan man kan köra igen. Att skruva ur ett däck med 4-5 muttrar kan därför ta lite tid. Så har man brått så rekommenderas en tank på 50-100 liter. Dessutom går det inte att använda tryckluftsverktyg som förbrukar 400 liter/min utan man brukar räkna med att den kompressor som klarar 200 liter luft/min utan komprimering räcker till för verktyg som förbrukar max 200 liter/min.

Själv använder jag en kompressor med 24 liters tank och tycker det fungerar bra, även om mutterdragaren inte är den mest effektiva i verkningsgrad... Har man inte däckverkstad så måste inte hjulen av på en minut..

Inte då.Det tar ett par sekunder per skruv att ta av.När jag har hjälpt kompisar så har alla spänt skruvarna allt vad de kan plus att de inte rengjort och smörjt gängorna.

Hjulbultar behöver inte spännas så hårt som man kan tro.
Citera
2007-02-13, 00:04
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Inte då.Det tar ett par sekunder per skruv att ta av.När jag har hjälpt kompisar så har alla spänt skruvarna allt vad de kan plus att de inte rengjort och smörjt gängorna.

Hjulbultar behöver inte spännas så hårt som man kan tro.

Säg det till min sambos pappa som en gång blev omkörd av ett av sina däck..
Citera
2007-02-17, 00:46
Medlem
Jens4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om du inte skall använda mutterdragare så räcker de minsta modellerna med trycktank. De håller luften relativt länge också efter komprimering dvs du kan renblåsa en hel del innan du behöver sätta igång kompressorn igen (vilket låter en hel del). Dock måste man se till att det är tätt överallt.

Skall du använda mutterdragare till bilen så bör du använda en kompressor som klarar 12 kilo om det är minsta modellen, annars blir luftmängden i en 24 liters tank för liten för att orka driva mutterdragaren.

Då jag bor i lägenhet och främst kommer att använda den för renblåsning vill jag ju gärna att den skall vara ganska tyst men det enda jag hittar år du julas 1HP som har fölöjande spec:

"Liten tystgående kompressor. 6 liters tank. Permanentsmord oljefri. Tystgående, endast 85 dB. Genmlupen cylindervolym 130 l/min. Fri avgående luftmängd vid 6 bar: 115 l/min. Anslutning: 230V/50 Hz. 4 Ah. Vikt: 10 kg."

Det är väl lite väl i underkant, tror ni den kan räcka att använda för renblåsning? (har testat deras Boxy och den var totalt värdelös men den var också helt utan trycktank)
Citera
2007-02-25, 09:16
Medlem
Jens4s avatar
GEnomlupen VS Fri avgiven luftmängd

I specarna står det oftast både "genomlupen luftmängd" samt "fri avgiven luftmängd".

Jag gissar att den fria avgivna är den mängd man faktiskt får ut ur kompressorn (alltså det enda måttet som är intressant vad det gäller tillämpningsområden), samt att den genomlupna luftmängden endast säger något om hur mycket den suger i sig.

Stämmer detta?, har inte lyckats hitta ngn definition på vad värdena står för.
Citera
2007-02-25, 19:54
Medlem
Nils Gustavssons avatar
"Kompressorns luftmängdskapacitet skall alltid anges i fri avgiven luftmängd (l/min), vilket anger hur mycket luft du har ut från maskinen vid 6 bar tryck (standard). Det är antal minutliter du har att arbeta med"

"Skilj alltid på genomlupen luftmängd och fri avgiven luftmängd. Den fria avgivna luftmängden är ca 75% av den genomlupna luftmängden på kolvkompressorer.

Kompressorns genomlupna luftmängd är ett teoretiskt
mått (varv/min x kolvantal x slaglängd x kolvarea).

Snott från http://www.drift-underhall.se
De har en liten rackare med ljudnivå på 40 dB.

Har själv varit ute efter en "släpbar" andra kompressor och har nu bestämmt mig för ett erbjudande från Swedol http://www.handla.swedol.se/.
Under fliken "Tryckluft" "Verktyg" sida 2 så har de ett paket med kompressor,dyckertpicka för 950 kr inkl. moms.

Kikar in tilll min lokala Swedolbutik under veckan.
Lär nog låta en hel del men jag har inga grannar att ta hänsyn till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in