Citat:
Ursprungligen postat av Jens4
Hej, jag tänkte köpa en kopressor, har inte obegränst med plats men skulle vilja ha en som jag främst kan använda för renblåsning. ÄR det någon som har ngn aning om vilka kapacieter man bör titta efter då? Har tidigare testat ngn liten sak som hette boxy (en kompressor från jula utan trycktank) och den skulle gå bra för renblåsning vilket den inte gjorde då det kom en liten puff bara. Därutöver har jag bara använt riktigt stora oc hhögljudda saker som inte alls är aktuella för min del.
Några råd rörande tank, kapacitet räknat på genomlupna lluftmängder etc?
Om du inte skall använda mutterdragare så räcker de minsta modellerna med trycktank. De håller luften relativt länge också efter komprimering dvs du kan renblåsa en hel del innan du behöver sätta igång kompressorn igen (vilket låter en hel del). Dock måste man se till att det är tätt överallt.
Skall du använda mutterdragare till bilen så bör du använda en kompressor som klarar 12 kilo om det är minsta modellen, annars blir luftmängden i en 24 liters tank för liten för att orka driva mutterdragaren.
En liten mutterdragare drar kanske 250 liter min, kompressorn orkar komprimera 130 liter/min i 6 bar. Tanken rymmer 24 liter vilket innebär runt 150 liter okomprimerat. Ungefär halva luftmängden kan du få med tillräckligt tryck dvs 75 liter. Det innebär att du kan köra tryckluftsverktyget i ca 20 sek innan det blir för svagt. Kör du med kompressorn igång så får man kanske 10 sek extra.
Men om muttern sitter hårt så räcker tryckluften i full styrka i bara runt 5-6 sekunder. Därefter måste man vänta innan man kan köra igen. Att skruva ur ett däck med 4-5 muttrar kan därför ta lite tid. Så har man brått så rekommenderas en tank på 50-100 liter. Dessutom går det inte att använda tryckluftsverktyg som förbrukar 400 liter/min utan man brukar räkna med att den kompressor som klarar 200 liter luft/min utan komprimering räcker till för verktyg som förbrukar max 200 liter/min.
Själv använder jag en kompressor med 24 liters tank och tycker det fungerar bra, även om mutterdragaren inte är den mest effektiva i verkningsgrad... Har man inte däckverkstad så måste inte hjulen av på en minut..