Nu har jag iofs inte själv varit med om en omvandling, utan bara bott i bostadsrätter som har varit det redan när jag flyttade in. Hur som helst kan man inte ge något generellt svar. Där jag bor nu, tror jag att de som var med om omvandlingen, fick köpa sina bostadsrätter för runt en halv miljon. Själv var jag tvungen att betala ett marknadsmässigt pris på 1,1 miljoner. Idag ligger marknadsvärdet uppe runt 1,5 miljoner. Avgiften till föreningen är betydligt lägre (mindre än hälften) mot vad en vanlig månadshyra skulle ligga på. I just det fallet kan jag inte föreställa mig något annat än att de som fick vara med om omvandlingen redan från början, faktiskt har gjort sig ett klipp. Men man kan inte ta för givet att bostadsrätter säljs ut så billigt vid en omvandling. Dessutom kan den enskilda fastigheten vara i behov av omfattande reparationer. Kolla om det behöver utföras stambyten snart. Det är en dyr post som påverkar månadsavgiften avsevärt.
Slutsatsen är att det beror på det enskilda fallet om det lönar sig eller ej.
Kolla:
- Var ligger värdet på bostadsrätter som redan finns i området där du bor? Hur är det värdet i förhållande till det pris ni erbjuds köpa loss era lägenheter för?
- Är fastigheten i behov av renoveringar?