2007-02-11, 09:12
Medlem
hur förändrades hyran upp eller ner.. blev de dyrare med lånet än de va när ni bara hyrde?

Jag inbillar mig jag inte kommer kunna bo kvar när vi ombildar (OM) och köper... Kanske de blir för dyrt o då blir man ju inte så glad.. =/

SÅ blev den totala kostnaden högre?
Citera
2007-02-11, 09:23
Medlem
Nu har jag iofs inte själv varit med om en omvandling, utan bara bott i bostadsrätter som har varit det redan när jag flyttade in. Hur som helst kan man inte ge något generellt svar. Där jag bor nu, tror jag att de som var med om omvandlingen, fick köpa sina bostadsrätter för runt en halv miljon. Själv var jag tvungen att betala ett marknadsmässigt pris på 1,1 miljoner. Idag ligger marknadsvärdet uppe runt 1,5 miljoner. Avgiften till föreningen är betydligt lägre (mindre än hälften) mot vad en vanlig månadshyra skulle ligga på. I just det fallet kan jag inte föreställa mig något annat än att de som fick vara med om omvandlingen redan från början, faktiskt har gjort sig ett klipp. Men man kan inte ta för givet att bostadsrätter säljs ut så billigt vid en omvandling. Dessutom kan den enskilda fastigheten vara i behov av omfattande reparationer. Kolla om det behöver utföras stambyten snart. Det är en dyr post som påverkar månadsavgiften avsevärt.

Slutsatsen är att det beror på det enskilda fallet om det lönar sig eller ej.

Kolla:
  • Var ligger värdet på bostadsrätter som redan finns i området där du bor? Hur är det värdet i förhållande till det pris ni erbjuds köpa loss era lägenheter för?
  • Är fastigheten i behov av renoveringar?
Citera
2007-02-11, 09:45
Medlem
gravstens avatar
Att avgiften till föreningen blir betydligt lägre än hyran är standard dock så är hälften inte alls något vanligt.

För min egen del så gick det väldigt bra jag gick i början av omvandlingen + - 0 när avgiften till föreningen var betald, räntan på lånet och amorteringen var betalda.
Nu amorterade jag då ganska mycket enligt mig själv och efter ett par år så var den totala kostnaden betydligt lägre totalt sett.

Att din kostnad blir lägre är självklart om du inte amorterar multum eller sitter med ett extremt högt topplån.

Sitt inte och oroa dig allt för mycket, under omvandlingen så kommer banken att vara med och göra kalkyler för de inblandade.

Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna göra att någon förlorar på omvandling till hyresrätter är att man inte får ta lån pgav betalningsanmärkningar eller att man helt enkelt inte klarar av att ta ett stort lån ekonomiskt sett.

I vilket fall så rekommenderar jag dig att köpa och klarar du inte av lånet eller inte vill ha lån så sälj inom ett par månader, du kommer att tjäna en stor hacka då man alltid får köpa till ett förmånligt pris när det är en omvandling det handlar om.

(hatar folk som sabbar ombildningar, varför kan de inte bara flytta istället för att hindra hederligt folk från att tjäna pengar)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in