Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Republiker och Demokraternas åsikter gällande utrikespolitik, mellanöstern, i synnerhet är i stort sett likadan. Så på det stora hela hade det nog inte varit någon skillnad.
Vad tror du?
Jag tycker vi ser något som kanske är specifikt för Obamas regim alternativt nytt för USA:s syn på omvärlden.
Jag är faktiskt förvånad över att Obama och hans regim inte arbetade hårdare för "status quo", dvs hårdare för att hålla Mubarak under armarna.
Och anledningen till att de inte gjorde det kan vara många. Jag tror det blev en bredare, starkare och mer sekulär kraft i upproret än vad någon hade kunnat föreställa sig och Obama och hans regim helt enkelt inte kunde göra så mycket eller inte förstod vad man kunde göra. En annan teori är att USA har mycket tuffa ekononomiska problem hemma samt pga sina utlandsäventyr. Det amerikanska folket börjar uppvisa krigströtthet. Obama kan då absolut inte riskera att hamna i krig i ytterligare ett land, särskilt inte med tanke på att Obamas valplattform inkluderade att lämna Irak, vilket man ännu ej gjort. En tredje tanke är att kanske vi börjar se början på slutet av oljeekonomin och att USA:s intresse för regionen nu minskar.
Sen vill jag ju gärna tro att Obama är en demokrat, även i synen på länders styrelseskick. Men jag har inte sett någonting som indikerar att Obama skulle vara ärligt intresserad av att det egyptiska folket ska få demokrati och mänskliga rättigheter. Obama och Hillary har fram till att Mubarak avgick svamlat om "change", "orderly transition" och "stability". Amerikanska regimer tycks sakna solidaritet för andra folk och länder. Idén om solidaritet kom väl först 1789, efter den amerikanska revolutionen, så de har väl aldrig riktigt anammat den idén.
Sen skulle jag vilja veta lite mer om hur Obamas agenda förhåller sig mot lobbyisternas. Jag antar t ex att det "kostade" Obama väldigt mycket att genomföra sjukvårdsreformen. Jag kan tänka mig att det bakbinder honom och hans regim på andra politiska områden, fast jag vet inte vilka och hur.