2011-02-07, 02:54
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n3xmillionaire
Har en fråga:
Kan någon skriva en lista på större skillnader/reformer Obama har utfört i USA dessa två år han har suttit i Vita Huset? Vore kul att veta

Han minskade trupperna i Irak och ökade dem i Afghanistan. Han utökade kriget till Pakistan och Yemen. Han har börjat med övervakningsdrones i Houston mfl städer (dock unarmed!).

Han behöll Gates som försvarsminister.

Han anställer gärna folk från Goldman Sachs.
Citera
2011-02-07, 22:46
Medlem
n3xmillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Han minskade trupperna i Irak och ökade dem i Afghanistan. Han utökade kriget till Pakistan och Yemen. Han har börjat med övervakningsdrones i Houston mfl städer (dock unarmed!).

Han behöll Gates som försvarsminister.

Han anställer gärna folk från Goldman Sachs.
Jaha okej, och hur gick/går det med hans sjukvårdsreform?
Citera
2011-02-08, 02:28
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n3xmillionaire
Jaha okej, och hur gick/går det med hans sjukvårdsreform?

Den börjar väl först om några år om jag minns rätt? Hur de nu ska ha råd med det
Citera
2011-02-08, 22:01
Medlem
n3xmillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Den börjar väl först om några år om jag minns rätt? Hur de nu ska ha råd med det
Ja de får höja skatten, kommunister!!! Nej men skattehöjning i USA är ju ganska omöjlig va?
Citera
2011-02-08, 22:26
Medlem
Madagascars avatar
Vad är Obamas (och hans närmaste rådgivares/minitstrars) egentliga åsikt om Egypten? Vill han att Mubarakregimen ska avgå eller inte?

På vilket sätt måste han ta hänsyn till lobbygrupper?
Citera
2011-02-12, 23:29
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad är Obamas (och hans närmaste rådgivares/minitstrars) egentliga åsikt om Egypten? Vill han att Mubarakregimen ska avgå eller inte?

Ja, nu har Mubarak avgått eller blivit petad sedan frågan ställdes. Men frågan är fortfarande lika aktuell tycker jag.
Citera
2011-02-12, 23:56
Medlem
Citat:

Kort sagt, målet för USA är att bevara status quo i området så man dels kan säkra oljan dels säkra israels önskemål även dels att bevara maktpositionen i området. De flesta arabiska ledarna är inte populära hos befolkningen utan ledarna där delvis pga att USA har gett dem grönt kort och sitt stöd. USA vill därmed inte att deras intressen och hegemoni området försvinner vilket den på sikt kommer göra om folkets röst kommer fram i politiken och dessa USA-stödda ledare försvinner.
Lobbygrupper är tex neokonservativa och liknande think tanks och zionist lobbyn.
Senast redigerad av Ankan23 2011-02-12 kl. 23:58.
Citera
2011-02-13, 00:40
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Kort sagt, målet för USA är att bevara status quo i området så man dels kan säkra oljan dels säkra israels önskemål även dels att bevara maktpositionen i området. De flesta arabiska ledarna är inte populära hos befolkningen utan ledarna där delvis pga att USA har gett dem grönt kort och sitt stöd. USA vill därmed inte att deras intressen och hegemoni området försvinner vilket den på sikt kommer göra om folkets röst kommer fram i politiken och dessa USA-stödda ledare försvinner.
Lobbygrupper är tex neokonservativa och liknande think tanks och zionist lobbyn.

Men tycker du verkligen att Obama och hans närmaste har agerat, som svar på händelserna fram till nu i Egypten, på ett sätt som ger dig stöd for din åsikt?

Om målet för Obama hade varit att behålla status quo hade han inte kunnat agera mycket mer kraftfullt för att behålla Mubaraks regim?
Citera
2011-02-13, 00:46
Medlem
Citat:
Men tycker du verkligen att Obama och hans närmaste har agerat, som svar på händelserna fram till nu i Egypten, på ett sätt som ger dig stöd for din åsikt?

Om målet för Obama hade varit att behålla status quo hade han inte kunnat agera mycket mer kraftfullt för att behålla Mubaraks regim?
Ja det tycker jag, USA har inget intresse av att deras intressen hotas. Om USA verkligen hade velat ha bort mubarak hade de kunnat hota med indraget bistånd eller sanktioner osv.
Sen kan självklart inte USA säga att man stödjer mubarak fullt ut eftersom de hade gett ruskigt dålig PR och USA hade blivit än mindre populära i mellanöstern bland folket.
Citera
2011-02-13, 01:04
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ja det tycker jag, USA har inget intresse av att deras intressen hotas. Om USA verkligen hade velat ha bort mubarak hade de kunnat hota med indraget bistånd eller sanktioner osv.
Sen kan självklart inte USA säga att man stödjer mubarak fullt ut eftersom de hade gett ruskigt dålig PR och USA hade blivit än mindre populära i mellanöstern bland folket.

Ok,

Jag testar två varianter på min fråga:

Tror du Obamas regim har samma mål som Bush Juniors regim hade haft i samma situation?

Tror du Obamas regim har agerat på samma sätt som Bush Juniors regim hade gjort?

Det är ju förstås svårt att svara på, men jag tycker frågorna är intressanta.
Citera
2011-02-13, 01:11
Medlem
Citat:
Ok,

Jag testar två varianter på min fråga:

Tror du Obamas regim har samma mål som Bush Juniors regim hade haft i samma situation?

Tror du Obamas regim har agerat på samma sätt som Bush Juniors regim hade gjort?

Det är ju förstås svårt att svara på, men jag tycker frågorna är intressanta.
Republiker och Demokraternas åsikter gällande utrikespolitik, mellanöstern, i synnerhet är i stort sett likadan. Så på det stora hela hade det nog inte varit någon skillnad.

Vad tror du?
Citera
2011-02-13, 01:35
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Republiker och Demokraternas åsikter gällande utrikespolitik, mellanöstern, i synnerhet är i stort sett likadan. Så på det stora hela hade det nog inte varit någon skillnad.

Vad tror du?

Jag tycker vi ser något som kanske är specifikt för Obamas regim alternativt nytt för USA:s syn på omvärlden.

Jag är faktiskt förvånad över att Obama och hans regim inte arbetade hårdare för "status quo", dvs hårdare för att hålla Mubarak under armarna.

Och anledningen till att de inte gjorde det kan vara många. Jag tror det blev en bredare, starkare och mer sekulär kraft i upproret än vad någon hade kunnat föreställa sig och Obama och hans regim helt enkelt inte kunde göra så mycket eller inte förstod vad man kunde göra. En annan teori är att USA har mycket tuffa ekononomiska problem hemma samt pga sina utlandsäventyr. Det amerikanska folket börjar uppvisa krigströtthet. Obama kan då absolut inte riskera att hamna i krig i ytterligare ett land, särskilt inte med tanke på att Obamas valplattform inkluderade att lämna Irak, vilket man ännu ej gjort. En tredje tanke är att kanske vi börjar se början på slutet av oljeekonomin och att USA:s intresse för regionen nu minskar.

Sen vill jag ju gärna tro att Obama är en demokrat, även i synen på länders styrelseskick. Men jag har inte sett någonting som indikerar att Obama skulle vara ärligt intresserad av att det egyptiska folket ska få demokrati och mänskliga rättigheter. Obama och Hillary har fram till att Mubarak avgick svamlat om "change", "orderly transition" och "stability". Amerikanska regimer tycks sakna solidaritet för andra folk och länder. Idén om solidaritet kom väl först 1789, efter den amerikanska revolutionen, så de har väl aldrig riktigt anammat den idén.

Sen skulle jag vilja veta lite mer om hur Obamas agenda förhåller sig mot lobbyisternas. Jag antar t ex att det "kostade" Obama väldigt mycket att genomföra sjukvårdsreformen. Jag kan tänka mig att det bakbinder honom och hans regim på andra politiska områden, fast jag vet inte vilka och hur.
Senast redigerad av Madagascar 2011-02-13 kl. 02:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in