2007-02-10, 12:09
Medlem
ExXes avatar
Hejsan.

Jag diskuterade en rätt intressant sak igår, men vi kom inte överrens om något svar.

Ifall personen som övnignskör kör för fort och blir stannad så får ju handledaren ta smällen.

Men ifall personen som övningskör stannar, tar bort skylten (vilket gör att han inte övningskör längre) och kör för fort och blir stannad, självklart sitter handledaren fortfarande brevid.

Men handledaren ta smällen för något personen som kör gör. När han inte övningskör, borde väl vara så att föraren får straff för olovlig körning och liknande.

Eller hur är det?
Citera
2007-02-10, 12:24
Medlem
core_s avatar
Då får handledaren dessutom en nätt liten ordningsbot på 600 spänn för 670A: Ej tillsett att fordonets användning angivits på föreskrivet sätt vid övningskörning/körträning

(Med en lite notis: Bokstavskod: A- Den som har uppsikt över körningen)

Plus boten för fortkörning givetvis

Och om du ska gå på linjen om olovlig körning, så VET ju uppenbarligen handledaren att du ej har körkort och är således skyldig att ingripa och hindra dig från att framföra fordonet.
Men det är nog knappast applicabelt här då vi talar om övningskörning
Citera
2007-02-10, 12:38
Medlem
ExXes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Då får handledaren dessutom en nätt liten ordningsbot på 600 spänn för 670A: Ej tillsett att fordonets användning angivits på föreskrivet sätt vid övningskörning/körträning

(Med en lite notis: Bokstavskod: A- Den som har uppsikt över körningen)

Plus boten för fortkörning givetvis

Och om du ska gå på linjen om olovlig körning, så VET ju uppenbarligen handledaren att du ej har körkort och är således skyldig att ingripa och hindra dig från att framföra fordonet.
Men det är nog knappast applicabelt här då vi talar om övningskörning

Det kursiva:

Får handledaren även böter för det trotts att det inte är körträning.
Det känns som det är en marginell gräns mellan körträning och olovlig körning i det här fallet då handledaren trots allt bara blir passagerare.

Eller tänker jag helt galet här?
Citera
2007-02-10, 12:46
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExXe
Det kursiva:

Får handledaren även böter för det trotts att det inte är körträning.
Det känns som det är en marginell gräns mellan körträning och olovlig körning i det här fallet då handledaren trots allt bara blir passagerare.

Eller tänker jag helt galet här?

Gränsen är knappast hårfin, då du faktiskt har en handledare med dig som är godkänd som handledare, därmed är inte körningen olovlig.

Däremot så blir det som jag nämnde ovan böter för att du inte satt på skylten med ÖVNINGSKÖR
Citera
2007-02-10, 12:50
Medlem
ExXes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Gränsen är knappast hårfin, då du faktiskt har en handledare med dig som är godkänd som handledare, därmed är inte körningen olovlig.

Däremot så blir det som jag nämnde ovan böter för att du inte satt på skylten med ÖVNINGSKÖR

Mjo du har rätt

Tack för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in