2007-03-17, 05:58
Medlem
Peter Gibbonss avatar
Sökte på "telefonförsäljare" och denna tråd ser ut att ha en del aktiva/f.d telefonförsäljare på plats så jag kapar tråden med några frågor:

Hur reagerar in när ni ringer till folk som verkligen visar sitt missnöje över att de har en försäljare på tråden genom att driva med er på olika vis?

Kan ni uppskatta kreativa skämt ni utsätts för eller blir ni bara förbannade för bortkastad tid = mindre pengar

Nån försäljare som kan dela med sig av något ball de råkat ut för?

(Edit: Stavning)
Citera
2007-03-17, 07:25
Medlem
Dogdylans avatar
Förutom alla dra åt helvete kommentarerna och alla skit man får så fungerar det ganska bra! För det mesta är folk ganska trevliga och om de inte är "Intresserade" lägger de på luren direkt eller säger nej i öppningsfrasen!

Värst är dem som lyssnar men som säger nej...Men det värsta med att vara telefonförsäljare är nog att du har sämre avtal än en VD, din säljcoch är en fitta och du kan få sparken vart 3e månad när de gör en utvärderingar av dig! Man är alltså tvungen att sälja "godkänt" varje gång man arbetar och även om du gör det så är du utbytbar så fort du är litet "Uppkäftig" mot chefen!
Citera
2007-03-17, 11:33
Medlem
buyzaba:

1) Söt till ett STORT stabilt säkert företag som har avtal med Handels eller HTF. Sen ringer du till dom fackförbunden och kollar lönerna!!

2) Innesäljare på telefon är sämst betalt för extrem möda....det är jobbigt och otacksamt! Testa istället med kundtjänst eller butik inom tele/teknik, där har du ÄVEN provision förutom garantilön. (för du ville väl även kunna få provision, om jag förstog rätt?)
Citera
2007-03-17, 11:34
Medlem
SÖK ska det ju stå, inte söt!!! Hahahah!!!
Citera
2007-06-05, 20:45
Medlem
Telefonförsäljare

Tänkte höra lite är vad folk har för erfarenheter av att jobba som telefonförsäljare. Finns det möjligheter att tjäna bra pengar på detta? Det bored bero rätt mycket på vad man säljer men jag är intresserad av alla erfarenheter, både positiva och negativa.
Citera
2007-06-05, 20:55
Medlem
Aurelias avatar
Visst kan man tjäna pengar om man säljer en produkt som det faktiskt finns en marknad för.
Se upp för jobb utan timlön bara, att annonsen lockar med garantilön är inte någon "garanti", företag som inte erbjuder timlön tjänar så dåliga pengar på sin kassa produkt att de inte har råd, vilket innebär att du i princip inte kommer tjäna nåt alls, oavsett arbetsinsats.
Passa dig även för det klassiska knepet att arbetsledaren låter dig logga in på sitt eget konto "tills du får ett eget konto", bara ett sätt för honom/henne att lura dig, provisionen hamnar då automatiskt hos personen vars konto försäljningen gjorts från.
Tänker du dig bara för och passar dig så kan ett jobb som telefonförsäljare vara ett kul jobb, ge lite cash och vara en merit.
Citera
2007-06-05, 21:25
Medlem
orkarNs avatar
Aurelita har rätt till stor del, men glömmer en grej - om du pallar skiten. Det gjorde inte jag, en hel dag utan sälj får en att må så jävla dåligt när närmaste invandrare säljer 14 pack jävla strumpor på en timme.
Citera
2007-06-05, 21:44
Medlem
Aurelias avatar
OrkarN har helt rätt, det kan vara ett jävligt påfrestande jobb, speciellt eftersom man inte direkt får ett trevligt bemötande (helt förståeligt när man faktiskt telefonterrar folk)
Citera
2007-06-05, 22:14
Medlem
Har läst igenom tråden som länkades innan men hittade inte direkt det jag sökte. Jag är nyfiken på hur mycket, eller lite, folk som jobbat som telefonförsäljare verkligen tjänat.
Citera
2007-06-05, 22:43
Medlem
Rubbes avatar
Jag jobbade en kort period som säljare av mobilabonnemang. Jag kan väl säga först av allt att det är påfrestande, dels att 99% inte vill höra dig prata till punkt och dels att det efter en tid utan att ha sålt nåt känns riktigt ruttet. Särskilt ruttet känns det om du inte har nån fast lön alls, vilket jag inte hade. För egen del gick det runt, men knappast mer. Jag tjänade väl 10-15 papp per månad och gav väldigt snart upp. Men det fanns kollegor som verkligen satt och gjorde 50.000+ i månaden utan att lägga ner särskilt mycket mer arbete. Jag kände snabbt medvind i början, men ju längre tiden led, desto mer fattade jag vilken usel service och vilka usla avtal vi egentligen erbjöd. Och mitt samvete gjorde mig efterhand till en sämre säljare. Det var inte kul att sitta och lura stackars arbetande småbarnsföräldrar att teckna ett svindyrt avtal med dålig täckning.

Det är helt enkelt så att för en viss typ av människor kan det vara ett superjobb, medan det kan vara rena slavarbetet för en annan.

Som sagt, jag kan dra fram flera exempel på folk som verkligen gjorde bra pengar på det här jobbet och jag kan också dra exempel på sådana som knappt ens fick ihop till bussresan till och från jobb. Otroligt individuellt. Men tror du att det är rätt för dig så ska du verkligen prova. I vilket fall är det en kul utmaning och en god erfarenhet. En del av det som sägs på internutbildningarna är faktiskt bra att bära med sig senare i livet.
Citera
2007-06-05, 23:02
Medlem
Kuggarns avatar
Sammanfogar trådar. /Mod
Citera
2007-06-05, 23:31
Medlem
Som så många andra i tråden redan har sagt, se till att du får en tim-lön så du inte deppar ihop totalt efter en misslyckad dag.

Utöver det, börja inte jobba på något företag som kränger strumpor, rakblad eller något annat skit. Börja jobba på ett företag som kränger bredband, hemtelefoni eller något annat som kommer från stora vettiga bolag, då detta ofta betyder att din arbetsgivare ändå på något sätt är vettig. Du kan även kolla upp företaget och se hur det verkar, att sitta på "machmuds telfeon säljning AB" och försöka sälja trasiga strumpor suger svettig pung men på rätt ställe kan det vara OK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in