2007-02-08, 15:33
Medlem
FunZies avatar
Hejsan!
Jag har blivit intagen som Skyttegruppbefäl för stridsfordon 90.
Vad jag har hört så skall det vara en trevlig tjänst!
Är det någon härinne som vet hur det ligger till med ledighet osv, hur mycket?
Vet att t ex. Bevakningsoldat har ganska så mycket ledighet.
Citera
2007-02-08, 15:36
Medlem
503s avatar
Ledigheten kommer vara som hos alla andra förutom bevakningssoldaterna, dvs. du får åka hem på helgerna om du inte har helgtjänst (vilket du inte lär ha så mycket innan förbandsskedet, fast då ändras i regel även ledigheterna så att man har ledigt andra dagar istället).

Hur mycket du sen hinner ha ut av din ledighet beror på hur långa resor du måste göra för att ta dig mellan hemmet och förbandet.
För min egen del så blir det i mer eller mindre endast en ledig dag i veckan, resten av tiden går åt till att resa.

Alltså; Vill du avnjuta ledighet så bör du skaffa ett jobb istället för att göra lumpen.
Citera
2007-02-08, 15:42
Medlem
FunZies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Ledigheten kommer vara som hos alla andra förutom bevakningssoldaterna, dvs. du får åka hem på helgerna om du inte har helgtjänst (vilket du inte lär ha så mycket innan förbandsskedet, fast då ändras i regel även ledigheterna så att man har ledigt andra dagar istället).

Hur mycket du sen hinner ha ut av din ledighet beror på hur långa resor du måste göra för att ta dig mellan hemmet och förbandet.
För min egen del så blir det i mer eller mindre endast en ledig dag i veckan, resten av tiden går åt till att resa.

Alltså; Vill du avnjuta ledighet så bör du skaffa ett jobb istället för att göra lumpen.

Jaja ok!
Njae, jag gör ju inte lumpen för att vara ledig. Tänkte mest om man hinner med lite av älgjakten. Det verkar jag dock inte göra, det var lite synd!

Mjaaa, jag har bara typ 7 mil till förbandet.
Citera
2007-02-08, 15:45
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunZie
Jaja ok!
Njae, jag gör ju inte lumpen för att vara ledig. Tänkte mest om man hinner med lite av älgjakten. Det verkar jag dock inte göra, det var lite synd!

Mjaaa, jag har bara typ 7 mil till förbandet.

Nu vet inte jag när man får lov att jaga älg, men du kommer ha ett par veckor ledigt också, tex. under julen och höst/vår, så beroende på jaktsäsonger osv. så kan du eventuellt hinna med det också.

Bor du dessutom så pass nära förbandet så har du utan tvekan fredag-söndag på dig som du hinner med att syssla med sådant.
Fast det beror ju på hur du själv väljer att spendera din lediga tid också.
Antingen så kan man ju sitta och löka bort en hel helg, eller så kan man ta sig ut och göra någonting vettigt.
Det blir vad man själv gör det till så att säga.

Men lumpen gör du en gång, jaga älg kan du göra hela livet så det är nog inte en så stor förlust om du skulle missa ett år av jakt tror jag nog du kommer att inse.
Citera
2007-02-08, 15:47
Medlem
FunZies avatar
Citat:
Nu vet inte jag när man får lov att jaga älg, men du kommer ha ett par veckor ledigt också, tex. under julen och höst/vår, så beroende på jaktsäsonger osv. så kan du eventuellt hinna med det också.

Bor du dessutom så pass nära förbandet så har du utan tvekan fredag-söndag på dig som du hinner med att syssla med sådant.
Fast det beror ju på hur du själv väljer att spendera din lediga tid också.
Antingen så kan man ju sitta och löka bort en hel helg, eller så kan man ta sig ut och göra någonting vettigt.
Det blir vad man själv gör det till så att säga.

Låter ju kanon!
Njae, jag åker ju iväg under älgjakten så de blir ett par dagar i början av september.

Ja, alltså.. Jag kommer nog utnyttja min lediga tid. Komma bort lite, dra hem och dra ut med jakthunden som bara är en valp nu osv. Vill absolut inte stänga in mig på förbandet i ett år!

Varierar dessa ledigheter under jul/höst osv?
Citera
2007-02-08, 15:50
Medlem
503s avatar
När du är ledig beror till stor del på när och var du kommer göra lumpen.
Rycker du in efter sommaren så får du ett par veckor ledigt under julen, och eventuellt någon vecka under våren (vissa hade även en vecka ledigt under hösten).
Rycker du in i Januari så vet jag inte hur det ser ut, men jag antar att du kommer ha någon vecka ledigt under sommaren och hösten istället iom. att du inte ligger inne över julen.

Var och när rycker du in förresten?
Citera
2007-02-08, 16:15
Medlem
FunZies avatar
Citat:
När du är ledig beror till stor del på när och var du kommer göra lumpen.
Rycker du in efter sommaren så får du ett par veckor ledigt under julen, och eventuellt någon vecka under våren (vissa hade även en vecka ledigt under hösten).
Rycker du in i Januari så vet jag inte hur det ser ut, men jag antar att du kommer ha någon vecka ledigt under sommaren och hösten istället iom. att du inte ligger inne över julen.

Var och när rycker du in förresten?

Jag rycker in i Januari på p7!
Så vi kan ju hålla tummarna!
Citera
2007-02-08, 17:38
Medlem
Lucens avatar
Jag kom in som Fältbevakningschef. Någon som vet om man har ledigt ofta?
Citera
2007-02-08, 17:40
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucen
Jag kom in som Fältbevakningschef. Någon som vet om man har ledigt ofta?

Vad fan är det för något?
Citera
2007-02-08, 17:44
Medlem
Lucens avatar
Citat:
Vad fan är det för något?

Haha ingen aning. Kanske samma som bevakningsoldat?
Citera
2007-02-08, 17:56
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucen
Haha ingen aning. Kanske samma som bevakningsoldat?

Aja, är det det som kommer du ha veckolånga ledigheter men desto fler helgtjänster, ingen julledighet (du kommer inte ha en fast julledighet, men du kan eventuellt ha sådan tur att du ändå är ledig på jul/nyår) osv.

Är ändå lite nyfiken på vad det är för befattning igentligen.
Vilket regemente ?
Citera
2007-02-08, 17:58
Medlem
Lucens avatar
Citat:
Aja, är det det som kommer du ha veckolånga ledigheter men desto fler helgtjänster, ingen julledighet (du kommer inte ha en fast julledighet, men du kan eventuellt ha sådan tur att du ändå är ledig på jul/nyår) osv.

Hmm det låter inte så bra faktiskt. Vill ju helst va hemma på julen och nyår. Men tack för informationen.
Det med regemente vet jag inte riktigt. Har inte kollat så noga. Men jag ska va i Ronneby. Står även
F17 men jag vet inte om det är det du undrar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in