2007-02-08, 09:05
Medlem
Giggis avatar
Hej!

En fråga... Har en tjejkompis som precis brutit upp ur ett förhållande. Hennes fd var en sjuk jävel som manipulerade och bröt ner henne. Nu har det kommit fram att han i tidigare förhållande slagit sina flickvänner och det ska tydligen ha varit polisanmält också. Vi vet inte om han blivit dömd för det dock. Frågan är då? Kan man hitta dessa anmälningar någonstans eller se om han blivit dömd för det. Kan vara bra att låta henne läsa rapporterna när hon tvivlar på om hon gjorde rätt som lämnade honom.

En annan fråga när jag ändå är igång. Om man har en lösenordsskyddad webmail (i jobbet) och han går in på denna, räknas det som intrång även om han kommit över lösenordet och alltså inte manipulerar datorn?

Och sista då? Kan man anmäla honom för kränkning då han installerat en Key Logger och använt den för att plocka upp och vidarebefodra mail som på ett eller annat sätt har rört om i grytan bland hennes vänner?
Citera
2007-02-08, 09:27
Medlem
BaronBs avatar
Beträffande hans eventuella tidigare brottslighet kan man få reda på om han är dömd genom att kotakta de tingsrätter som kan vara aktuella, främst den där ni/han bor och/eller den/de där han bott eller vistats förut. Det är bara att uppge hns namn och helst personnummer så kan kansliet se om han är aktuell i ett mål eller har dömts tidigare. Får man napp kan man beställa domen eller kvista in på TR och läsa akten. Det övriga datarelaterade får ngn annan svara på, är lite rostig i den delen.
Citera
2007-02-08, 09:30
Medlem
ABBORREs avatar
http://www.flashback.org/showthread.php?t=210946

Citera
2007-02-08, 09:52
Medlem
Giggis avatar
Okej, det är väl bara att be henne ringa runt idag då! Som jag förstod av Abborres länk till en annan tråd kan man få ut även anmälningar om förundersökningen är nerlagd, så man kan ju chansa hos polisen. Annars är det väl bara att hoppas på att han blivit dömd! Även om det låter hemskt!

Edit: Uppdatering!

Så, nu ringde hon tingsrätten, en dom -02 som inte hade med misshandel att göra och en pågående utredning som hon visste om (vårdnadstvist).

Hos polisen fick hon prata med en mycket nitisk polis som frågade ut henne varför hon ville veta och som antydde att hon kanske inte ville inse att det var slut och jada jada jada. Men, det intressanta där var att han kunde avslöja för henne att han förekom i utredningar, men hon fick inte veta i vilka utredningar. Stämmer det? Får man säga A men inte B?
Citera
2007-02-08, 10:36
Bannlyst
Giggi m fl

Det finns något som heter K-diariet - jag vet inte i vilken omfattning uppgifterna är hemliga.

Jag har själv fått ut uppgifter gällande mig själv då det gäller falsk anmälan mot mig & min anmälan mot motparten.

Mitt stalltips är att man bör få reda på att det finns pågående utredningar men inte om vad & att man bör få uppgifter om färdiga utredningar där man får upplysning om vad som lett till fällande dom eller åtal så att man kan söka vidare i domstolen.
Citera
2007-02-08, 10:44
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machoman
Det finns något som heter K-diariet - jag vet inte i vilken omfattning uppgifterna är hemliga.

Jag har själv fått ut uppgifter gällande mig själv då det gäller falsk anmälan mot mig & min anmälan mot motparten.

Mitt stalltips är att man bör få reda på att det finns pågående utredningar men inte om vad & att man bör få uppgifter om färdiga utredningar där man får upplysning om vad som lett till fällande dom eller åtal så att man kan söka vidare i domstolen.

Ja, men det var ju en del av problemet, hon fick ju veta att det fanns pågående utredningar, men inte om vad. De färdiga utredningarna, alltså de som lett till fällande dom, rörde sig om avhysning och de är inte intresanta för henna.
Citera
2007-02-08, 12:59
Medlem
Kenneth Lards avatar
Låter han ärligt talat inte lite grann som en ful fisk i vilket fall som helst?
Citera
2007-02-08, 13:13
Medlem
ubersantas avatar
Av vad jag läst från ditt första inlägg Giggi så har killen tydligen redan bevisat att han är trash, sjuk, psycho, inget att ha. Varför fortsätta att bemöda sig? Varför har vissa männsikor svårt för att bara släppa något helt, ignorera, gå vidare? Ignorera individen totalt.

Get over, go on with it...

Om killen trots total ignorans fortsätter så polisanmäler man, dock av egen erfarenhet så verkar tjejer alltid ha svårt för det här med total ignorans, och vad förväntar man sig då? (säger inte att fallet är sådant nu, utan bara allmänt. Varför svara på mail, svara på telesamtal? Bara ignorera helt)
Citera
2007-02-08, 15:12
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenneth Lard
Låter han ärligt talat inte lite grann som en ful fisk i vilket fall som helst?

Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Av vad jag läst från ditt första inlägg Giggi så har killen tydligen redan bevisat att han är trash, sjuk, psycho, inget att ha. Varför fortsätta att bemöda sig? Varför har vissa männsikor svårt för att bara släppa något helt, ignorera, gå vidare? Ignorera individen totalt.

Get over, go on with it...

Om killen trots total ignorans fortsätter så polisanmäler man, dock av egen erfarenhet så verkar tjejer alltid ha svårt för det här med total ignorans, och vad förväntar man sig då? (säger inte att fallet är sådant nu, utan bara allmänt. Varför svara på mail, svara på telesamtal? Bara ignorera helt)

Jag håller helt med er båda och hade han varit min fd hade jag inte bemödat mig. Men, nu är han inte det och eftersom detta verkar vara hennes sätt att få upp ögonen ochgå vidare hjälper jag henne mer än gärna på alla sätt jag kan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in