Citat:
Ursprungligen postat av
cziffrapino
Jag upptäckte detta idag, alltså att vissa (eller alla?) flygbolag verkar sälja flygbiljetter till redan fullsatta plan. Vansinne tycker jag! Jag tog för givet att man ska få flyga när man har en biljett.
Vet du om denna kompensation som du nämnde kan vara till exempel ombokning till nästkommande flyg? Jag har ju betalat för att komma till destinationen.
Det kan delvis handla om att de ännu inte har bestämt vilket flygplanstyp som ska användas, antar jag. Säg att du nu köper biljett med Thai från Europa till Bangkok med avresa runt jul.
Thai har,
enligt Seatguru passande flygplan med 240, 262, 263, 268, 279, 289, 306, 325, 330 och 435 ekonomiplatser. Det finns givetvis prognoser för antal resenärer från olika platser, men det kan vara värt att sälja lite mer än planerat flygplan rymmer, vid behov kan man kanske byta flygplan eller flytta upp några till högre klass. Tyvärr kan det ibland gå åt helvete med sådan planering. Byta flygplansmodell kan dock vara svårt, då det kan kräva annan besättning, alltså schemaändringar. Men ett byte från 787-8 till 787-9 bör vara relativt enkelt.
Jag vet dock inte alls hur flexibla olika bolag är med flygplansbyte.