Citat:
Ursprungligen postat av
Asklord
Kan vara OCH är, är det en stor skillnad på. Om man tar t.ex. Fluoxetin, tanken är att den ska stabilisera en kemisk obalans. Är det fel att ta medicinen då en längre tid? Även om den nu skulle vara beroendeframkallande så får man titta på syftet och hur den påverkar individen.
Kanske dags att sluta ge smärtstillande opiater till personer med kraftig smärta. Opiater är trots allt jävligt mer beroendeframkallande än antidepressiva.
Visst håller med dig helt, jag tycker heller inte det behöver vara ett problem t.ex är ju de med HIV beroende av antivirala mediciner så det blir lite löjligt hela diskussionen.
Det intressanta är vad den som kan bli Sveriges statsminister har för psykiatriskdiagnos och vad för psykofarmaka han äter Jag tycker inte detta är en privatsak eftersom det skulle vara avgörande för hur många skulle rösta. Jag skulle aldrig rösta på någon med ADHD diagnos eller bipolär även om den är stabil i nuläget är det ingen som vet hur en reagerar under en extrem långvarig press.
Alla som aspirerar på att leda Sverige borde redovisa sin psykiska hälsa typ friskintyg. Inget konstigt med det jfr med vissa yrken som man inte kan ha med vissa diagnoser (ex. pilot, tågförare där man inte tar in de med depressioner)