2014-12-17, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Då är det inte skaparen av ALLT man är intresserad av. Finns ofta demoner emellan. Jag hade "allah" t.ex så det blev en vända på psyket.
Det finns miljontals människor som tror samma sak om dig. Dv.s. att du tror på en falsk skapare.
Det finns säkert folk från alla religioner som legat på psyket. Har nog inget med en speciell religion att göra.
Citera
2014-12-17, 23:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Så vad exakt är det folk "inte" tror på när de säger Gud?

Sånt retorisk trams som du presenterar är det "folk inte tror på".

Ännu en dumfråga.
Citera
2014-12-17, 23:44
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur kommer han fram till att det är gud han känner i hjärtat? Säger han att det är en viss gud? Hur vet han det i så fall? Sådana här frågor dyker alltid upp när jag blir nyfiken på folks tro. Tyvärr är svaret oftast "det bara är så". Hade din kompis ifråga levt i en annan tid eller på en annan plats på jorden så hade han sagt: Jag känner Oden i mitt hjärta eller Zeus eller....... Man tar den gud som är närmast helt enkelt.

Nu umgås vi inte jätte mycket längre i & för sig, men grabben är intelligent & trevlig, min personliga åsikt (som jag inte sagt till han) är att han kanske är otrygg innerst inne & människor har väl alltid haft saker att luta sig tillbaka mot i svåra tider?

Han är även infödd i en kristen familj, så tror inte han hade något val..

Jag har inte viljat pressa han så hårt men det enda han säger är att han känner Gud i sitt hjärta, de är alltså det enda belägg han tycks har för att Gud existerar inom oss (han)

Tror dock gemenskapen kring likasinnade i kyrkan el dylikt är en stor faktor också. Ungefär som att gilla samma idrott.

Edit: Jag är fortfarande nyfiken på vad Gud är för en, det är så himla lätt att utgå ifrån att han är en person, vilket, om nu jag skulle börja tro, inte tror, snarare en energi eller nått.
Citera
2014-12-17, 23:46
Bannlyst
Citat:
Det finns miljontals människor som tror samma sak om dig. Dv.s. att du tror på en falsk skapare.
Det finns säkert folk från alla religioner som legat på psyket. Har nog inget med en speciell religion att göra.
Redan glömt ditt påstående?

Citat:
Man tar den gud som är närmast helt enkelt.

Hade jag gjort det så skulle jag ropat på Jesus, den dagen jag fick en demon i skallen som "rådde" mig att ta mitt liv. För jag TRODDE att Jesus fanns i himlen och älskade mig för såna tecken hade jag fått tio år tidigare, = alltså var Jesus en gud.

Men den högste är själv om all makt i himlen och det är hans ord i bibeln. Och hans namn är Jesus.
Citera
2014-12-17, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Nu umgås vi inte jätte mycket längre i & för sig, men grabben är intelligent & trevlig, min personliga åsikt (som jag inte sagt till han) är att han kanske är otrygg innerst inne & människor har väl alltid haft saker att luta sig tillbaka mot i svåra tider?

Han är även infödd i en kristen familj, så tror inte han hade något val..

Jag har inte viljat pressa han så hårt men det enda han säger är att han känner Gud i sitt hjärta, de är alltså det enda belägg han tycks har för att Gud existerar inom oss (han)

Tror dock gemenskapen kring likasinnade i kyrkan el dylikt är en stor faktor också. Ungefär som att gilla samma idrott.

Edit: Jag är fortfarande nyfiken på vad Gud är för en, det är så himla lätt att utgå ifrån att han är en person, vilket, om nu jag skulle börja tro, inte tror, snarare en energi eller nått.
Ja,största boven brukar ju vara indoktrinering från familj. Nu menar jag inte att folk inte får tro vad dom vill. Men jag tycker man ska låta dom välja själv när dom själv vill.
Citera
2014-12-17, 23:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men den högste är själv om all makt i himlen och det är hans ord i bibeln.

Belägg, tack.

Det är ett pseudo-objektivt postulat.
Citera
2014-12-17, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Belägg, tack.

Det är ett pseudo-objektivt postulat.
bibeln, den mest lästa boken i världshistorien. Ad popilatum eller vad du kallar det.
Citera
2014-12-17, 23:51
Medlem
Citat:
Redan glömt ditt påstående?

Hade jag gjort det så skulle jag ropat på Jesus, den dagen jag fick en demon i skallen som "rådde" mig att ta mitt liv. För jag TRODDE att Jesus fanns i himlen och älskade mig för såna tecken hade jag fått tio år tidigare, = alltså var Jesus en gud.

Men den högste är själv om all makt i himlen och det är hans ord i bibeln. Och hans namn är Jesus.
Nä,jag har inte glömt mitt påstående. Det finns naturligtvis undantag. Men oftast går religion i arv. Man tar/blir påtvingad den tro som närmaste familj eller vänner har. Ursäkta att jag uttryckte mig oklart.
Citera
2014-12-18, 00:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Belägg, tack.

Citat:
bibeln, den mest lästa boken i världshistorien.

När har bibeln blivit belägg för något?
Citera
2014-12-18, 00:10
Medlem
Citat:
bibeln, den mest lästa boken i världshistorien. Ad popilatum eller vad du kallar det.
Så om en annan bok "går förbi" bibeln,är det då den som gäller för dig?
Citera
2014-12-18, 00:13
Bannlyst
Bogo, sedan den släpptes och till sista dagen säkert.

Citat:
Bibeln gäller för tillfället.

Jag kan inte inbilla mig att jordens befolkning femtiodubblas eller vad som krävas för att få en annan bok mer läst, inom min livstid.
Citera
2014-12-18, 00:16
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:

Ett av de enklaste sätten att påvisa det logiska felet i Argumentum ad populum kan se ut på följande sätt:

"För 500 år sedan trodde de flesta människor att jorden var platt. Var jorden platt för 500 år sedan?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in