Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Hur kommer han fram till att det är gud han känner i hjärtat? Säger han att det är en viss gud? Hur vet han det i så fall? Sådana här frågor dyker alltid upp när jag blir nyfiken på folks tro. Tyvärr är svaret oftast "det bara är så". Hade din kompis ifråga levt i en annan tid eller på en annan plats på jorden så hade han sagt: Jag känner Oden i mitt hjärta eller Zeus eller....... Man tar den gud som är närmast helt enkelt.
Nu umgås vi inte jätte mycket längre i & för sig, men grabben är intelligent & trevlig, min personliga åsikt (som jag inte sagt till han) är att han kanske är otrygg innerst inne & människor har väl alltid haft saker att luta sig tillbaka mot i svåra tider?
Han är även infödd i en kristen familj, så tror inte han hade något val..
Jag har inte viljat pressa han så hårt men det enda han säger är att han känner Gud i sitt hjärta, de är alltså det enda
belägg han tycks har för att Gud existerar inom oss (han)
Tror dock gemenskapen kring likasinnade i kyrkan el dylikt är en stor faktor också. Ungefär som att gilla samma idrott.
Edit: Jag är fortfarande nyfiken på vad Gud är för en, det är så himla lätt att utgå ifrån att han är en person, vilket, om nu jag skulle börja tro, inte tror, snarare en energi eller nått.