2007-02-07, 09:24
Medlem
JJDecays avatar
Vet inte om denna tråd passar här men chansar

Vad jag är nyfiken på är att veta definitioner av mc gäng. Ofta dras vi ju över en kam. Jo, jag är hojåkare..!

Men var går gräsnen vad anser ni! Vad är en "seriös mc klubb", var går gränsen för att anses som 1% klubb. Det finns säkerligen många som tycker dom är 1% för dom har ett märke med FTW och 1% men...

Vad är en mc klubb? Är det som klubbar som fokuserar till största del på mc/åkning/bygga/meka hoj, dricka öl med likasinnande.

Eller är det en klubb där hojjen inte är lika primär, där kanske inte ens alla i klubben har mc? men man är jäävligt mån om västen och klubbens business.

Svårt att definiera frågan, men hoppas ni förstår mina funderingar
Det är egentligen bara funderingar kring mc sverige idag. (och jag syftar inte till familjeföreningen två hjul som åker en lördagstripp med termosen packad).

Det verkar finnas minst 2 sidor av mc sverige idag.

1. Oftast gammla klubbar som helst håller på med sina hojar, åker när dom har ork och tid, mekar, dricker öl med klubbpolare och andra klubbar med samma inställning. Som inte är supporters till nån annan klubb utan vill bara vara som dom alltid varit..

2. Oftast nyare klubbar, som av nån anledning verkar vilja (eller kanske inte har nåt val, vad vet jag) måste ta ställning och mer eller mindre välja en sida, röd/vit eller svart/vit eller red/gold. Fast dom egentligen inte har en susning om varför dom väljer sida.

Är en hojklubbs rykte i pressen och i allmäna snacket definitionen av hur pass "bad ass" en klubb är. Ju fler notiser i tidningarna ju mer 1% eller? Hur ska det defnieras fan...så svårt formulerat detta var
Citera
2007-02-07, 10:53
Medlem
Klamydiatorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JJDecay
Vet inte om denna tråd passar här men chansar

Vad jag är nyfiken på är att veta definitioner av mc gäng. Ofta dras vi ju över en kam. Jo, jag är hojåkare..!

Men var går gräsnen vad anser ni! Vad är en "seriös mc klubb", var går gränsen för att anses som 1% klubb. Det finns säkerligen många som tycker dom är 1% för dom har ett märke med FTW och 1% men...

Vad är en mc klubb? Är det som klubbar som fokuserar till största del på mc/åkning/bygga/meka hoj, dricka öl med likasinnande.

Eller är det en klubb där hojjen inte är lika primär, där kanske inte ens alla i klubben har mc? men man är jäävligt mån om västen och klubbens business.

Svårt att definiera frågan, men hoppas ni förstår mina funderingar
Det är egentligen bara funderingar kring mc sverige idag. (och jag syftar inte till familjeföreningen två hjul som åker en lördagstripp med termosen packad).

Det verkar finnas minst 2 sidor av mc sverige idag.

1. Oftast gammla klubbar som helst håller på med sina hojar, åker när dom har ork och tid, mekar, dricker öl med klubbpolare och andra klubbar med samma inställning. Som inte är supporters till nån annan klubb utan vill bara vara som dom alltid varit..

2. Oftast nyare klubbar, som av nån anledning verkar vilja (eller kanske inte har nåt val, vad vet jag) måste ta ställning och mer eller mindre välja en sida, röd/vit eller svart/vit eller red/gold. Fast dom egentligen inte har en susning om varför dom väljer sida.

Är en hojklubbs rykte i pressen och i allmäna snacket definitionen av hur pass "bad ass" en klubb är. Ju fler notiser i tidningarna ju mer 1% eller? Hur ska det defnieras fan...så svårt formulerat detta var

Förlåt OT men jag måste fråga vad som menas med 1%? Kan du förklara det för mig? Jag ahr sett det lite vöerallt men inte hittat en förklaring..
Citera
2007-02-07, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klamydiatorsk
Förlåt OT men jag måste fråga vad som menas med 1%? Kan du förklara det för mig? Jag ahr sett det lite vöerallt men inte hittat en förklaring..

1% kommer från USA, där de myntades av en gubbe som menade att de bara är 1% av alla hojåkare som står utanför lagen, typ...

har för mig att de va nå sånt, rätta mig om ja har fel
Citera
2007-02-07, 11:54
Medlem
JJDecays avatar
1%

Nu är väl inte jag riktigt rätt person att definiera en 1% men, jag utgår ifrån de amerikanska sidor man sett det på och antar att det är grunden till uttrycket 1%. En man som vill leva sitt eget liv utanför angedda normer och termer typ. Göra det han vill och tycker om oavesett det är lagligt eller ej. Utanför samhällets regler, utan ha sina egna.

Men jag antar att i Sverige är det väldigt få som till 100% lever ett 1% liv. De flesta har väl jobb etc som måste skötas för att ha råd att ha hojen som man måste ha för att vara biker en ond cirkel. Men det är en vettig fråga. definiera en 1% idag, i Sverige!
Citera
2007-02-07, 12:25
Medlem
LostSouls avatar
Ja du verkar minst sagt smått besatt av det här. Om det är pga personlig osäkerhet eller hur du ska lägga dina sympatier osv vet inte jag. Att ha ett intresse för MC kan ju vem som helst ha, att gilla skruva och att åka en fin väg, en sommardag (vem skulle inte gilla det?).

Men när det kommer till 1 % klubbarna krävs ett stärre engagemang och vissa egenskaper läggs det minst lika stor, om inte större vikt på, som att om du gillar att skruva på din mc. Om du sen tycker att dessa meckare är de riktiga bikersarna är det ju din åsikt. Sen har du tjatat om körkort eller om de har cyklar. Först och främst är det väl inte motorcykelkörkort MC 1 % vi pratar om? Sen är det inte alla som har sina cyklar, av olika orsaker skrivna på sig själva. Därför inte du får upp något när du sitter och söker på www.vv.se och sedan ovetandes sprider din dynga.
Citera
2007-02-07, 13:43
Medlem
JJDecays avatar
klubbar

Citat:
Ursprungligen postat av LostSoul
Ja du verkar minst sagt smått besatt av det här. Om det är pga personlig osäkerhet eller hur du ska lägga dina sympatier osv vet inte jag. Att ha ett intresse för MC kan ju vem som helst ha, att gilla skruva och att åka en fin väg, en sommardag (vem skulle inte gilla det?).

Men när det kommer till 1 % klubbarna krävs ett stärre engagemang och vissa egenskaper läggs det minst lika stor, om inte större vikt på, som att om du gillar att skruva på din mc. Om du sen tycker att dessa meckare är de riktiga bikersarna är det ju din åsikt. Sen har du tjatat om körkort eller om de har cyklar. Först och främst är det väl inte motorcykelkörkort MC 1 % vi pratar om? Sen är det inte alla som har sina cyklar, av olika orsaker skrivna på sig själva. Därför inte du får upp något när du sitter och söker på www.vv.se och sedan ovetandes sprider din dynga.

Om du anser jag sprider dynga ber jag om ursäkt för det, det är nämligen inte meningen. Sitter heller inte söker på vem som har körkort etc. Min funderingar har alltid bara varit vad som anses och när en klubb anses som seriös eller vad som anses "seriös"..Är det det faktiska hojintresset och eller ryktet om klubben? Inget ont emot nån eller några utan bara en "generell tråd". Som ett exempel från många år bakåt då brödraskapet hade MC med i namnet, hur mycket MC var det?? Hur ser det ut idag..
Citera
2007-02-08, 16:13
Medlem
rokkos avatar
184

Vad betyder 184 som Red Devils Gubbarna har på sig?
Citera
2007-02-08, 16:48
Medlem
Arsedestroyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokko
Vad betyder 184 som Red Devils Gubbarna har på sig?
Kolla 18:e och 4:e bokstaven i alfabetet...
Citera
2007-02-08, 16:54
Medlem
Aha

SYL 184 = Support your local red devil

eller?
Citera
2007-02-08, 20:11
Medlem
Wurztens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JJDecay
Vet inte om denna tråd passar här men chansar...
Jag vet inte vilken mapp diskussioner om hojkultur hör hemma i, men "Kriminella nätverk och brottslighet" känns helt fel.
Citera
2007-02-08, 20:15
Medlem
Ladidas avatar
Skickas till mode och livsstil.

Krim---->Mode och livsstil.

/Mod.
Citera
2007-02-08, 20:17
Medlem
Wurztens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Skickas till mode och livsstil.

Krim---->Mode och livsstil.

/Mod.

Jag ska reflektera över frågeställningen och försöka komma med min syn på det hela.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in