Är det något som är kul med att lära sig ett nytt språk så är det när språket i fråga har ett intressant skriftspråk. Denna fascination för olika skriftspråk har lett mig till att vilja lära mig lite olika sätt att skriva på helt orellaterat till språkstudierna i sig (även om jag har kanske-planer på att läsa koreanska senare). Det senaste skriftspråket jag har varit nyfiken på är då Hangul. Av lite läsning på wikipedia, prat med folk om koreanska och diverse annan läsning att dömma så är det ett av de utan tvekan mest intressanta moderna skriftspråk jag känner till. Detta har nu lett mig till att vilja lära mig skriva med hangul.
Så för att summera tråden, är det någon här som vet en bra resurs (bok/hemsida) för att lära sig hangul? Det verkar ju inte särskillt svårt, men man får ju se till att lära sig det på "rätt sätt" så man börjar med tydliga grunder och inte bara flummar igenom allting och tillslut på något mirakulöst sätt slutar med att faktiskt kunna skriva skiten.
Vad säger ni? Finns det någon bra bok eller liknande? Om inte, ska man börja med de fonetiska komponenterna och memorera dessa som vanliga tecken och sedan gå in på hur dom placeras eller göra någon skum blandning mellan "grammatik" (eller vad man nu ska kalla det, hur man placerar dom alltså) och uttal?
Vad tror ni?