Citat:
Är det så att förföljelsemanin skapar ångesten och gör att du blir misstänksam och rädd för människor eller är det så att du har haft social ångest en längre tid och att förföljelsemanin först kommit på senare tid?
Tror du att människor talar om dig och skrattar åt dig?
Förföljelsemanin kom innan ångesten. När jag hamnar i det tillstånd där jag känner mig iaktagen eller igenkänd drabbas jag av ångest. Hjärtklappning, svettningar och mörka tankar som kan ta upp till en vecka att bli kvitt.
Citat:
Nej det behöver inte alls hänga ihop med någon fobi, kan likaväl vara schizoaffektivt syndrom som social fobi och vi bara talar om sociala svårigheter.
Det är alltså viktigt att ta reda på varför du känner ångest och hur och i vilka situationer.
Det är olika. Som sagt, vid förföljestankarna, folkmassor (kön på ICA, tentasalen etc) och flertalet andra tillfällen.
Citat:
Well, ja om man är medveten om att det inte är sant har man ingen psykos, det är lite själva psykosens essens att du tappar verklighetsförankringen.
Vad har du för slags förföljsemani då?
Jag vet inte vilken typ. Oftast känns det som om alla vet vem jag är och vad jag gör. Då får jag för mig att det beror på att folk sett mig på tv. Iaktagen 24/7 skulle man kunna säga.
Citat:
Grejen är...att det är faktiskt exakt vad det är. Du får ett utlåtande av en "professionell" om huruvida du passar in i samhällets norm som frisk eller lider av en "psykisk störning".
Hemska termer eller hur?
Det bekommer mig egentligen inte att jag skulle bli sedd som "psykiskt störd". Åtminstonde vet personen som ställer diagnose väl vad som är fel. Det låter väl inte för bra folks öron. Men det är väl inget man behöver skylta med heller.