2008-12-25, 22:33
Medlem
Cruella de Vils avatar
Min familjs förra hund, en irish soft coated wheaten terrier tog både stora råttor och möss i och omkring stallet. Hon jagade även upp grannarnas katter i träd och älskade att springa längs med stallväggen för att hoppa fram runt hörnet av stallet och skrämma hästarna. Hon tog även en och annan fågel. Det var full fart på henne hela tiden
Citera
2008-12-26, 02:24
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Alla vet väl att hundar är överlägsna katter på att fånga möss/råttor.

Min farfar hade katter för att de fångade möss lite random, men han hade också hundar som kunde röja upp i magasinet och i lagårn.

En katt måste smyga och lura innan den ens har fått tag i något. Och när katten väl får tag i musen är den nöjd med dagen.

En hund däremot, stannar inte, förlåter inte, och den glömmer inte. En hund plockar ohyra på löpande band. Därför kan man inte jämföra katter med hundar när det gäller förmågan att dräpa råttor. Det är som att låta knatteligan möta Tre Kronor i hockey.

Katter är nästan värdelösa jämfört med hundar om man vill bli av med råttor.
Senast redigerad av Detfårinteplats 2008-12-26 kl. 02:27.
Citera
2008-12-26, 11:29
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats
Alla vet väl att hundar är överlägsna katter på att fånga möss/råttor.

Min farfar hade katter för att de fångade möss lite random, men han hade också hundar som kunde röja upp i magasinet och i lagårn.

En katt måste smyga och lura innan den ens har fått tag i något. Och när katten väl får tag i musen är den nöjd med dagen.

En hund däremot, stannar inte, förlåter inte, och den glömmer inte. En hund plockar ohyra på löpande band. Därför kan man inte jämföra katter med hundar när det gäller förmågan att dräpa råttor. Det är som att låta knatteligan möta Tre Kronor i hockey.

Katter är nästan värdelösa jämfört med hundar om man vill bli av med råttor.

Jo, så är det ju.

Katten verkar se råttjakten lite mer som ett roligt tidsfördriv eller en sport, medan hunden ser det som ett jobb eller en mission.

(Om man nu skall lägga på mänskliga värderingar på djur.)

Jag hade väl i min ungdom ungefär liknande åsikter som råttälskaren, om än inte alls så rabiata utrycksformer.

Men efter jag vuxnat upp och dessutom skaffat mig ett hus i skogen har jag fått en mer realistisk blick på råttor och möss.
De är ett skadedjur som i vissa fall måste avlivas, för hygienens skull.
Detta jobb sköter mina katter med lite support av ett par fällor i källaren.
Citera
2008-12-27, 05:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DDK
När jag var barn hade vi boxrar, medan syrran hade en foxterrier. Boxrar är inga särskilt effektiva jakthundar, men det var rätt läckert att kolla hur de och terriern samarbetade i stallarna när det gällde att ta råttor och möss (och tyvärr strök en del kattungar också med genom åren, dock aldrig fullvuxna katter).

Boxrarna posterade sig ofta strategiskt så att de fick ut råttan från det skrymsle den gömt sig i, och deras strategier varierade från att skälla/krafsa/göra utfall till att mer successivt smyga närmre inpå tills råttan fann för gott att försöka smita. Då stod terriern beredd och klapp ohyran tvärsöver. Antar att de hade delat på bytet efteråt, men de gånger någon såg hela scenen fick hundarna inte behålla råttan.

Terriern var mycket skicklig på egen hand också, bra mycket effektivare än en katt eftersom katter bara undantagsvis ger sig på råttor (för folk från Mellansverige måste poängteras att *råttor* är betydligt större och elakare än *möss*, som är de djur man fångar med små musfällor. Den som kallar möss för råttor straffas med dagsböter och i svårare fall skyddstillsyn).

Re: Råttälskaren: Mata inte trollflickan.

haha Nu måste du berätta, vaddå folk från mellansverige?

OnT: Har en Schäfer som älskar att hugga en Råtta :P eller en groda då och då, eller en näbbmus... En gång kom hon springandes med en hare i munnen :S hahah vill inte ens veta vart den kom ifrån..
Citera
2008-12-27, 18:04
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitro,mp
haha Nu måste du berätta, vaddå folk från mellansverige?

Många från Mellansverige - ingen särskild region nämnd - kallar allt som gnager i väggarna och skiter i bestickslådan för "råttor", medan folk i övriga landet skiljer mellan möss, råttor, sorkar, mullvadar, tamråttor, hamstrar, ökenråttor och övriga gnagare. Medan det tillhör vanligheterna när man bor i närheten av skog eller åkrar att få in möss i huset på höstkanten är det betydligt ovanligare att få in riktiga råttor, vilket dessutom oftast tyder på att husets sanitära status och allmänna skick håller en rätt låg nivå.

Att ha råttor i stallar och uthus är däremot inte särskilt ovanligt. När jag var grabb tillhörde det mitt och kompisarnas fritidsnöjen att ligga på lur på höloftet och pricka råttor med luftgevär, sedermera salongsgevär.
Citera
2008-12-27, 21:50
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Många från Mellansverige - ingen särskild region nämnd - kallar allt som gnager i väggarna och skiter i bestickslådan för "råttor", medan folk i övriga landet skiljer mellan möss, råttor, sorkar, mullvadar, tamråttor, hamstrar, ökenråttor och övriga gnagare. Medan det tillhör vanligheterna när man bor i närheten av skog eller åkrar att få in möss i huset på höstkanten är det betydligt ovanligare att få in riktiga råttor, vilket dessutom oftast tyder på att husets sanitära status och allmänna skick håller en rätt låg nivå.

Att ha råttor i stallar och uthus är däremot inte särskilt ovanligt. När jag var grabb tillhörde det mitt och kompisarnas fritidsnöjen att ligga på lur på höloftet och pricka råttor med luftgevär, sedermera salongsgevär.

Det har du banne mig rätt i!
Jag har inte tänkt på det tidigare, men här kallar man allting lite generellt för råttor.

Bäst att förtydliga mitt tidigare inlägg då.
Det är möss jag menar.
Citera
2008-12-27, 22:09
Medlem
Mango Chutneys avatar
Citat:

Jag tror de i Sveg har ganska bra koll på skillnaden mellan en mus och en råtta
Citera
2008-12-27, 22:32
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mango Chutney
Jag tror de i Sveg har ganska bra koll på skillnaden mellan en mus och en råtta

OffT: Räknas Sveg som att det ligger i mellansverige egentligen? Det är väl snarare nedre Norrland? Eller är jag helt fel på det?

Folk i Sveg brukar för övrigt ha rätt bra koll på djur och natur.
Citera
2008-12-27, 22:49
Medlem
Mango Chutneys avatar
Citat:
OffT: Räknas Sveg som att det ligger i mellansverige egentligen? Det är väl snarare nedre Norrland? Eller är jag helt fel på det?

Folk i Sveg brukar för övrigt ha rätt bra koll på djur och natur.

Sveg ligger bara ett fåtal mil från Sveriges geografiska mittpunkten. Men jag antar att du menar Stockholmområdet när du säger mellansverige.
Citera
2008-12-27, 22:59
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mango Chutney
Sveg ligger bara ett fåtal mil från Sveriges geografiska mittpunkten. Men jag antar att du menar Stockholmområdet när du säger mellansverige.

Och den geografiska mittpunkten ligger inte i Stockholm utan i linje med Östersund. Helt rätt. Nu är inte språkbruket alltid så logiskt som man skulle vilja att det var.

Mellansverige är det som annars kallas Svealand. Mellansverige är en vanligt förekommande - om än inte helt korrekt - och vedertagen benämning. Det är inte jag som hittat på den.

Stockholmsområdet är en mycket liten del av Svealand/Mellansverige och en ännu mindre del av Sverige. Språkbruket jag refererade till - råttor/möss - gäller inte enbart Stockholmsområdet.
Senast redigerad av DDK 2008-12-27 kl. 23:01.
Citera
2008-12-28, 02:29
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrollKungen
Du verkar ju så dum så finns inte, någon med "nicket" Råttälskaren öppnar upp ett inlägg med orden/påståendet råtthatare vilket inte ens har med topic att göra...
Den bilden du målar upp för mig är att: 1. Din lgh luktar illa av din egna samling skadedjur 2. Du är militant vegan 3. Runt 18-24 med noll verklighetsuppfattning övht
Kan inte du hoppa vidare i idiotin så vi andra kan följa topic?

Ontrack:
När jag var yngre så hade min kompis en mûnsterländer som var helt brännjävlig på fånga möss och råttor...

Edit: Dessutom bumpar upp en ett år gammal tråd för att komma med det "vassa" inlägget...
Glocken rein! (eller hur det nu stavas!)

Iller kan vara ganska effektiv också..
Citera
2008-12-28, 02:46
Medlem
orvarens avatar
[quote=Råttälskaren]Ni som inte inser detta är korkade. Ni är indirekta djurplågare eftersom ni använder monsterhundar och monsterkatter i jaktsyfte för att skrämma,plåga och mörda råttor och möss. Och med er inställning så är ni både direkta musplågare och råttplågare som inte ingriper till dessa djurs försvar när dom blir angripna av era rovdjursbestar.

Min lägenhet luktar inte alls illa,och "skadedjur" luktar inte illa alls.Tvärtom så är råttdjur väldigt renliga djur,tillskillnad från hundar och katter som är väldigt ohygieniska och luktar ofta pyton.

Min verklighetsuppfattning är hundraprocentig,och sajten är för mig inte fel att skiva på,eftersom det handlar om råttor. Och rubriken talar ju sitt tydliga språk att det handlar om råttförtyck dessutom.

De råttor som är införskaffade som sällskapsdjur ska givetvis inte utsättas för jakt osv,där är jag med dig! Men att de soptipps/kloaklevande smittbärarna skulle fredas(?) eller liknande! Ja,ja naturen/världen är inte en Disney-film..

Dessutom så påstår du att (ex.vis) mina katter är ohygieniska och luktar illa!?

Ja du,mina kissar Gillar att bada,kan bli en eller flera gånger i månaden plus deras egen putsning! (jo katter tvättar sig själva ofta och mycket och även varandra!)

Om du ogillar Hugo boss,då tycker du frugans luktar illa! (för det är doften man kan skönja på han)

Och gillar du inte Ralph Lauren/Polo Sport,så ogillar du min kisse!

Däremot,så luktar rått-piss inget vidare,men din/dina kanske går på klosetten?)

Kackerlackor,luktar heller inget gott! (varför tror du de figurerar så ofta i TV (läs typ:Fear Factor)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in