2007-02-05, 18:56
Medlem
Jag driver justnu företag som enskild firma. Har två anställda och förra året en omsättning på ca 1 miljon.
Räknar med att landa runt 2,5-3miljoner i år och räknar även med att göra en vinst på runt 3-400'000 som ska användas till expansion eller förvärv av nya verksamheter

Är dock många som säger åt mig att jag borde driva företaget som AB istället.
Enda problemen jag har idag är att banker och liknande ser på en som någonting farligt och krediter och liknande är uteslutet, skulle det kanske bli enklare som AB?
Vad i övrigt kan jag tjäna på att köra som AB?
Citera
2007-02-05, 18:59
Medlem
Tycker det låter klockrent, du kan föra över allt in i ett AB och slippa ta personligt ansvar för framtida skulder, lättare att ta lån och folk kommer nog rent allmänt ta dig mer seriöst om du driver ett aktiebolag.
Citera
2007-02-05, 19:19
Medlem
-jOE!s avatar
Klart du som skall driva firman i aktiebolagsform!
Citera
2007-02-05, 19:37
Medlem
Registrera ett AB, den stora fördelen är att du slipper den finansiella risken personligen. (Tyvärr tvingar bankerna ändå ofta fram personliga borgensåtaganden när dom har möjlighet).
Citera
2007-02-05, 20:35
Medlem
herdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christofer_a
...lättare att ta lån...

Borde det inte rent teoretiskt vara svårare att få ett lån när man inte har samma personliga betalningsansvar som i en enskild firma/handelsbolag?
Citera
2007-02-05, 21:36
Medlem
så den enda fördelen är att slippa betalningansvar om allt går åt helvete... Vilket man endå åker på genom personlig borgen osv..

Det finns alltså inga övriga fördelar? isf känns det som att det inte är värt dom 5-6 000kr extra per år att ha ab
Citera
2007-02-05, 21:55
Medlem
herdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardlight
så den enda fördelen är att slippa betalningansvar om allt går åt helvete... Vilket man endå åker på genom personlig borgen osv..

Det finns alltså inga övriga fördelar? isf känns det som att det inte är värt dom 5-6 000kr extra per år att ha ab

Det finns ju skattemässiga orsaker också att välja det ena eller andra.
För övrigt lär du få skaffa en billig revisor om du ska komma undan med 5-6k. Snarare 20-30k, det är som sagt inte gratis men finns ju där när du önskar råd.

Edit: 20-30 kanske var att ta i? Men jag vet att det kommer kosta betydligt mer än 5-6.
Citera
2007-02-05, 22:04
Medlem
hedets avatar
Vet inte riktigt varför du frågar på flashback om det är som du säger att du har en omsättning på ungefär en miljon, då har du väl så att säga mer än basala kunskaper inom företagande och vet nog fördelarna/nackdelarna.

Till frågan så är det väl självklart att du ska driva företaget som ett aktiebolag, mest uppenbara fördelen är väl den lägre bolagsskatten på 26 %. Många brukar hävda att det man tjänar i lägre bolagsskatt sugs upp av revisorkravet, men detta kan man nog anta gäller de som har precis tillräckligt mycket pengar för att starta ett aktiebolag - ni verkar ha så stor omsättning att du säket kommer att märka av skattesänkningen.
Citera
2007-02-05, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herden
Det finns ju skattemässiga orsaker också att välja det ena eller andra.
För övrigt lär du få skaffa en billig revisor om du ska komma undan med 5-6k. Snarare 20-30k, det är som sagt inte gratis men finns ju där när du önskar råd.

Edit: 20-30 kanske var att ta i? Men jag vet att det kommer kosta betydligt mer än 5-6.

Utryckte mig nog lite oklart.. Har idag en revisor som sköter att göra "bokslut" avskrivningar m.m. åt mig som tar 8000kr och har fått uppgift från en auktoriserad att han skulle ha ca 13k för samma jobb
Citera
2007-02-05, 23:17
Bannlyst
Kan bli dyrare än Du tror

Det är många revisorer som kräver högre kvalitet på bokföringen för att skriva rena revisionsberättelser.

Om Du räknar högt - räkna 10-20k för revisorn & +20k för bokföringen som då innefattar årsredovisning.

Högt räknat 50 k, men det skall definitivt räcka om Du inte har pajasbokföring. Finns det pengar kvar ingår möjligheten att ta ut aktieutdelning som en bonus.
Citera
2007-02-08, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardlight
Jag driver justnu företag som enskild firma. Har två anställda och förra året en omsättning på ca 1 miljon.
Räknar med att landa runt 2,5-3miljoner i år och räknar även med att göra en vinst på runt 3-400'000 som ska användas till expansion eller förvärv av nya verksamheter

Är dock många som säger åt mig att jag borde driva företaget som AB istället.
Enda problemen jag har idag är att banker och liknande ser på en som någonting farligt och krediter och liknande är uteslutet, skulle det kanske bli enklare som AB?
Vad i övrigt kan jag tjäna på att köra som AB?

Du bör ha AB om du har ett resultat som medför att du kommer över brytpunkten för statlig skatt. I enskild firma beskattas du för hela vinsten, oavsett hur mycket du tagit ut själv "i fickan". Har du AB kan du reglera din personliga skatt genom att ta ut en "lagom" lön och spara resten i AB:t.

Gör du en vinst idag i din enskilda firma på 300 tkr så är det inte särskilt mycket så jag skulle avvakta om jag vore du. Beroende på vad du bedriver för verksamhet så bör du räkna med en fördyrad administration genom exempelvis upprättande av årsredovisning, årsstämma (i o f s enbart protokoll), revision etc. Precis som någon nämnt ovan så ställer revisorn höga krav på ordningen i räkenskaperna för att lämna ren revisionsberättelse och det innebär rimligen att du får högre kostnader även för din bokföring om du har "lite rörigt" nu...

Enskild firma råkar sällan ut för koll av skatteverket (under förutsättning att alla uppgifter kommer in i tid och utan anmärkningsvärda poster). AB kollas varje år av en revisor....
Citera
2007-02-09, 00:23
Medlem
Sven Ps avatar
En fördel med AB är möjligheten att kunna ta aktieutdelning istället för lön. Men i ditt fall så blir du nästan garanterat betraktad som ett s.k. fåmansföretag. I och med detta så begränsas möjligheten att få aktieutdelning beskattad i inkomstslaget kapital.

Du kommer dock att få ta ut en viss del av lönen som kapitalbeskattad aktieutdelning. Detta kallas årets gränsbelopp och består av 1,5 inkomstbasbelopp eller ett belopp beräknat på bl.a. det omkostnadsbelopp som skulle ha använts om du avyttrat företaget vid utdelningstillfället.

Beskattningsåret 2006 var inkomstbasbeloppet 44500:- vilket säkerligen kommer att öka för beskattningsåret 2007. Detta innebär att du kan ta ut en aktieutdelning på minst 66750:- vilken beskattas till 2/3 i inkomstslaget kapital. Skatten på utdelningen blir då 13350:- förutsatt att du inte har några kapitalförluster att kvitta utdelningen mot. (66750*(2/3)*0,3=13350)
.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in