2007-02-05, 11:10
Medlem
supmahs avatar
Hjälp till utveckling av ny/befintlig köksprodukt

Vi har fått i uppdrag att utveckla en ny produkt. Vi har valt att utveckla en produkt som underlättar vid matlagning.

Om ni har en minut att svara på dessa enkla frågor så vore vi tacksamma!

Problem:

Såsen bränner fast (kräver ständig omrörning)

Man hinner inte med allt (vispa sås, steka kött, mm)

”Krångligt” med elvisp med massa olika delar, stor, tar mycket plats

Saknar du en funktion som underlättar för dig i köket? Som tar liten plats och fungerar med många olika köksredskap.

Frågor:

1. Hur rör/vispar du? (elvisp/handvisp/slev)
· Såser
· Grädde
· Smeter t.ex. till pannkaka
· Grytor
· Gröt

2. Bränner din sås ofta fast på grund av att du inte vispar regelbundet?
Hur skulle du vilja underlätta/effektivisera ditt vispande? T.ex.
· Börja använda elvisp
· Vispa effektivare med handvisp.
· Jag vill ha en visp som sköter sig själv.
· Nej, jag är nöjd.

3. Har du svårt att hinna med allting i köket?
Behöver du en tredje hand som hjälper dig när du steker köttet, kokar potatisen, gör sås, gör sallad, dukar osv?

Vilken typ av hjälp behöver du?
· Röra i såser, gröt, grytor
· Vispa ihop ingredienser till t.ex. såser, smeter
· Annat?

4. Egna idéer eller kommentarer uppskattas!

Tack på förhand
Citera
2007-02-05, 11:21
Medlem
dePauls avatar
Ursäkta att jag frågar men är det här ett skämt?

~Paul~
Citera
2007-02-05, 14:09
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Enda som behövs för de där problemen är planering och vana. Och sänk värmen på såsen!

1. lägg potatisen i en kastrull, på med vatten och koka upp sänk värmen (behöver inten mer uppmärksamhet)
2. Gör såsen och låt stå på svag svag värme
3. koka/värm frysta grönsaker.
4. Stek köttet när potatisen har 2-5 minuter kvar.

Grytor rör man inte i alls, man kör bara inte på högsta värmen. 3an räcker gott och väl under lock på vanlig spis.
Citera
2007-02-19, 10:25
Medlem
supmahs avatar
svar tack.
Citera
2007-02-19, 10:33
Bannlyst
4. Jag saknar ett sätt att snabbt lägga på ett jämt och fint lager kallt bregott på färskt bröd. Uppfinn en supersmörkniv/hyvel så blir jag glad(om den funkar).

Annars är nog allt uppfunnet redan, det är bara att se på daytime tv-shop så ser man att varje revolutionerande köksprodukt klarar allt det som alla andra revolutionerande köksprodukter kan och lite till, fast ännu snabbare. Är det en skoluppgift du håller på med så är det nog enklast att köpa en magicbullet och utveckla den genom att höja varvtalet.
Citera
2007-02-19, 11:52
Medlem
Dejzans avatar
Citat:
4. Egna idéer eller kommentarer uppskattas!

Tack på förhand
Som redan har påpekats är det inte hur mycket man rör i grytorna som är avgörande för hurvida det bränner. Lägre värme och bra kastruller brukar lösa de flesta problemen.

Hur har du tänkt det ska fungera med något som ständigt rör runt i en gryta? Inte rent tekniskt, men du kan göra ett litet expriment. Sätt i gång en, tja varför inte en kalops och kör med en elvisp tills den är färdig. Hur blir det?
Fotografera gärna resultatet

Edit: Nä, jag var inte rikigt färdig. Vad är det egentligen för produkt du har tänkt utveckla? Jag tror inte du behöver vara orolig för att någon ska stjäla din idé.

Btw, krångligt och många delar med en elvisp? Jag får det till tre(3) delar, maskinen och 2 vispar.
Citera
2007-02-19, 12:24
Medlem
Tjohildas avatar
Jag vispar för hand eller med den elvisp mina föräldrar fick i lysningspresent (40+) Funkar bra. Har gasspis, så jag bränner inte vid så lätt (går fort att sänka värmen vid behov).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in