2007-02-04, 22:39
Medlem
Har gjort ett tafatt försök att isolera min inglasade balkong med hjälp av flyttkartonger och en gammal gardin och har nått en fantastisk temperatur på ca 15c - men jag känner fortfarande att det drar från vissa ställen , Vad ska jag använda för att täta dessa små hål? Silikon kanske kan funka?

Som referens så ligger min andra inglasade balkong (ja jag har 2) just nu på 3.1c
så min isolering fungerar , jag vill bara veta hur jag ska förbättra konstruktionen.
Citera
2007-02-04, 23:01
Medlem
Smörjmedels avatar
Intresantish....

Du har alltså staplat flyttkartonger närmast fönstret och sedan lagt gardinen över så att det ska se snyggt ut ?

Om du har fått temperaturen till 15 grader C så är det bara att graulera, bra jobbat

Kan du inte posta lite bilder på hur det se ut ?

Angående ditt tätningsproblem, tolkar jag ditt "silikon prat" som att du vill silikona i utrymmet mellan kartonerna, korrekt ?

Tror att sådan där gul tätnings/fognings-skumm skulle vara bättre i ditt fall i därför att det expanderar/utvecklar sig .

Blir det inte mörkt på balkonen i och med att inget ljus kommer in ?

Har har du lyckats komma upp i 15 grader ? Har du balkong förren in till lägenheten öppen eller var kommer värmen ifrån ? har du element på balkongen ?

Lycka till med tätningen
//SM
Citera
2007-02-04, 23:23
Medlem
Jag kan förstå att det är kul att empriskt testa saker, som att öppna en dammsugare eller kolla hur länge en bil håller på fullgas utan olja... men isolera inglasad balkong med kartonger och ta ett par steg för långt med silikon.... du känner inte att det kan ha slagit över för dig, eller att du identifierar dig med WT?.... är du svensk?

Är det du som hade 11 svanar på dina 28 kvm?
Citera
2007-02-04, 23:58
Medlem
straycats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Har gjort ett tafatt försök att isolera min inglasade balkong med hjälp av flyttkartonger och en gammal gardin och har nått en fantastisk temperatur på ca 15c - men jag känner fortfarande att det drar från vissa ställen , Vad ska jag använda för att täta dessa små hål? Silikon kanske kan funka?

Som referens så ligger min andra inglasade balkong (ja jag har 2) just nu på 3.1c
så min isolering fungerar , jag vill bara veta hur jag ska förbättra konstruktionen.

Vill du ha jobb på vår byggfirma ?
Citera
2007-02-05, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smörjmedel
Du har alltså staplat flyttkartonger närmast fönstret och sedan lagt gardinen över så att det ska se snyggt ut ?

Om du har fått temperaturen till 15 grader C så är det bara att graulera, bra jobbat

Kan du inte posta lite bilder på hur det se ut ?

Angående ditt tätningsproblem, tolkar jag ditt "silikon prat" som att du vill silikona i utrymmet mellan kartonerna, korrekt ?

Tror att sådan där gul tätnings/fognings-skumm skulle vara bättre i ditt fall i därför att det expanderar/utvecklar sig .

Blir det inte mörkt på balkonen i och med att inget ljus kommer in ?

Har har du lyckats komma upp i 15 grader ? Har du balkong förren in till lägenheten öppen eller var kommer värmen ifrån ? har du element på balkongen ?

Lycka till med tätningen
//SM

jag har inte staplat några kartoner , tror du jag är helt dum.
jag har pressat in ihopvikta flyttkartonger mellan glaset och nåra metallpinnar och sen häftat på ett tyg. det ser faktiskt inte så dumt ut.
det är ju provisoriskt , om det funkar vilket det går så kommer jag sätta upp något annat bättre material , jag ville bara inte gå o köpa massor med saker innan jag visste om det ens skulle fungera.

här är en bild på balkongen
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=62349

jag har alltså bara täckt för nertill där det var en 2cm tjock glipa , det är i denna glipa jag kilat ned kartongerna.

här är en före bild , där man ser glipan där nere där kylan kom in.
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=62350

har ingen värme på balkongen däremot så har jag ett element precis innanför det 3x2 meter stora fönstet som vätter mot balkongen.
fönstret läcker värme tillräckligt för att värma upp det nu isolerade utrymmet så det håller runt 10c mer än utomhus om jag öppnar dörren når jag rumstemperatur på 22c på balkongen.
ska dock investera i et IP65 klassat element samt IP65klassad belysning.

detta tog mig 5minuter att sätta upp , bara för att testa min teori om att det går att isolera skiten.
nu när jag vet detta tänker jag sätta upp gipsskivor och fylla bakpå med isoleringsull.
Viljan är dock att kunna helt ta bort fönstret , så att balkongens yta kan nyttas som rumsyta. men för att göra detta måste det isoleras mera.

betalar 7300 i månaden för lägenheten , att ha totalt på 2balkonger nästan 8m2 som står obrukbart under halva året stör mig.
Citera
2007-02-05, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zubzero
Jag kan förstå att det är kul att empriskt testa saker, som att öppna en dammsugare eller kolla hur länge en bil håller på fullgas utan olja... men isolera inglasad balkong med kartonger och ta ett par steg för långt med silikon.... du känner inte att det kan ha slagit över för dig, eller att du identifierar dig med WT?.... är du svensk?

Är det du som hade 11 svanar på dina 28 kvm?

lol

jag har inga svanar , dock en kanin och en kärring i mina 85kvm.
Citera
2007-02-05, 00:58
Medlem
Smörjmedels avatar
Citat:
jag har inte staplat några kartoner , tror du jag är helt dum.

Hehe säger bara 1 sak: Flashback.

Jag såg framför mig något litet sigenar-krypin typ......

//SM
Citera
2009-05-12, 20:01
Medlem
Citat:

detta tog mig 5minuter att sätta upp , bara för att testa min teori om att det går att isolera skiten.
nu när jag vet detta tänker jag sätta upp gipsskivor och fylla bakpå med isoleringsull.

Funkade det bra? Och blev det dyrt? Jag har en liknande balkong som jag önskar att isolera, fast mina ambitioner är inte lika omfattande som dina. Jag vill bara fylla igen nånting i sprickerna för att hålla undan det värsta av fukt och kyla, utan att förstöra balkongens metall och betong med oanade konsekvenser i form av fuktskador och liknande.

Vad gäller att få det hela att se snyggt ut när man väl har hittat rätt isoleringsmaterial, så kom min snälla mamma på en bra idé: matt voxduk i snygg färg, som klippas till i passande bitar och fästas med hjälp av kardborra med klister på baksidan. Jag vill bara hitta ett billigt och fuktsäkert isoleringsmaterial innan jag sätter igång. Min balkong har tyvärr en rätt stor öppning vid golvet, och jag blir tacksam för tips till vad man skulle kunde använda för att tätta igen där, då det kommer att utsättas direkt för väder och vind.

Jag tänker förstås att höra med bovärden innan jag går igång i vilket fall som helst, men jag tänker att ju bättre förslag jag har på hur man kan göra ju mer positiv kommer han/hon till att vara till själva idéen. Blir därför jättetacksam för alla tips!
Citera
2009-05-12, 20:17
Medlem
Snurrens avatar
Bubbelplast kan man klämma in på trånga utrymmen, köps som metervara i kontorsmaterielbutiker, eller tas med fördel från emballage till elektronikvaror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in