• 1
  • 2
2007-02-06, 01:24
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machoman
Min stadiga handlade i veckan på Gateau. Håll i Er nu:
Kanelbullar 16 kr st
Kardemummakrans73 kr
Dinkelbröd (stort) 90 kr
Valnötsbröd (stort runt) 150 kr
Det var ena jävligt dyra bröd. Nu vet jag inte var Ankeborg ligger, men här kostar brödet en bråkdel av det där. Och då är det förstklassigt bröd jag talar om. 15-25 kr för en limpa är väl standard.

Själv äter jag sällan bröd. Det händer ibland och det finns ett bra bageri inom en bra morgonpromenads avstånd. Annars bakar kaféerna inne i stan sällan själva, utan får levererat från ett bageri utanför centrum. Hyrorna är väl för höga för att baka i butiken. Går man ner mot hamnen så finns där ett bra bageri, som levererar till kaféerna i stan. Där får man bra kvalité till priser mycket lägre än mataffären. Tillgången är dock sporadisk, och man får se vad som finns inne för tillfället.
2007-02-06, 13:08
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Valnötsbröd (stort runt) 150 kr

150 spänn för en limpjävel? Ankorna knullar dig, machokillen... En stilla undran också: jag hade förvisso stödundervisning i allmän matte i skolan, men gör du nåt annat än käkar bröd? Och hur macho är det?
2007-02-06, 13:14
Medlem
Blodulvs avatar
Han vill väl visa att han har pengar eller något. Konstig tråd. Tycker inte att det är något fel på brödet på Ica.
2007-02-06, 13:15
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodulv
Han vill väl visa att han har pengar eller något. Konstig tråd. Tycker inte att det är något fel på brödet på Ica.
Men köper han bröd för 150 kr stycket så har han snart inga pengar.

Nej, människan är svår att förstå sig på. Precis som vanligt.
2007-02-06, 19:30
Bannlyst
Brödpriserna

Vetekatten där jag ofta handlar tar 39 - 34 kr för en limpa. Det är ett dyrt ställe - skouno brukar köpa princessbakelser för 39 kr (eller möjligen 35 kr st). Då jag sa att det var dyrt som fan för PB till expediten sa hon att vi tar samma pris för alla bakelser (jag sa jag förstår att dom där bakelserna är dyra men går det att sälja PB (som alla har för typ 15 kr) för så högt pris). jag har &så köpt en & annan bakelse där (men aldrig princess) - däremot har jag sett till att bli bjuden där några ggr (det finns de som vill parasitera* på mina kunskaper & då blir det café eller krogmiddag)

Gateau är dyrare - det var inte jag som handlade. Jag tycker att Gateau är för dyrt. Min stadiga handlade (för sina pengar - ni har rätt hon har mindre kvar än jag).

Vetekatten tar 27 kr för en dubbel espresso - Gataeu tar minst lika mycket. Min kostar 1 spänn + en jävla massa ström (har restaurangmaskin + kvarn)

Kaffe med Mjölk på Drottninggatan är inte billiga heller (27 kr har jag för mig - drivs av iranier).

Låt oss säga att 90 kr/limpan är dubbelt så stor som Vetekattenlimpan (för 34) - gateau tar således 45 för en limpa. Valnötsbrödet är dyrare man kan vara större, men max 3 ggr gateaubrödet.

För Er BondLurkar kan jag säga att det går nog inte att hitta ett danskt rågbröd för under 28 kr på ett bageri i Ankeborg.

Idag hände något roligt - var på Västerlånggatan & fikade* - med ett par snålvargar (1 i alla fall & det var inte jag - för det var inte jag som betalade eller så var jag värsta snålvargen just därför). En stor kopp choklad - en cappucino på dubbelespessomått (förmodligen en kaffe eller espresso till) 2 apfelstrudel (en med vaniljsås - ingår).
Mer än 200 kr (har för mig att chokladen kostade 66 kr - apfelstrudel 39 kr). Utlänning driver kaféet.

Dom är smarta utlänningar - dom skinnar die dummen schweden.

Så gör dom - de skaffar kaféer & skinnar ankdammfolket - men jag är svår - jag har restaurangmaskin & även om jag köper dyra bullar/kakor bakelser (pecannötspaj hos harekrisnafolket (Sattwa - Stora Nygatan & Krukis) är gott som fan men kostar 35 har jag för mig. (tror inte det var 25). Hare Krishna har gott matbröd - klart billigare än Gateau - gick visst med taxi/bud till TV4s morgonstudio sa någon.
2007-02-06, 19:34
Bannlyst
Ps

NKs bröddisk & Gateau är nog rätt lika - min stadiga vill fika där & gör visst det ett par ggr per år.

Så dyra pengar bränner jag bara på Niedereggerkaféet i Lübeck - men det är värsting..
2007-02-06, 20:16
Medlem
snapcases avatar
Vart vill du komma? Ja, nybakat bröd från ett bageri är godare än konsums men att betala så löjliga överpriser är bara puckat.
2007-02-06, 20:29
Bannlyst
Rättelse

Vetekatten matbröd 29-34 kr st - men många bagerier i ankeborg ligger på 25-32.
2007-02-06, 20:58
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Vetekatten matbröd 29-34 kr st - men många bagerier i ankeborg ligger på 25-32.
Kan du inte förklara hur fan du hinner få i dig så mycket bröd istället? En jättepåse majsbröd borde ju stoppa vem som helst, men det gör dig bara mer sugen på wienerlängder, danska rågbröd, pecannötpajer och gud vet allt... matar du ankorna också?
2007-02-06, 22:26
Bannlyst
Och framförallt: Kan machoman vara så vänlig att förklara vad han vill med denna tråd? Att sitta och räkna upp hur dyrt allting är i Ankeborg har föga behållning.
2007-02-07, 23:51
Medlem
OliTs avatar
Den här tråden får allt lov att försvinna. Om Ankeborg ska föreställa Stockholm må väl så vara, men diskussionsunderlaget är i i bästa fall klent.

Bort, schas!

/Moderator
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in