2007-02-07, 17:25
Medlem
Botanikerns avatar
Det finns att köpa sk budder på en del ställen, det är väldigt nära ren thc.

Lite tillbaka till topic så får jag vara tråkig och säga att salmiak var en favorit.
Citera
2007-02-07, 17:35
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssjos
Menar ni att ni har smakat på ren THC eller växten?

Ifall ni menar ren THC hur bar ni isf er åt för att få fram substansen?
Extraherade ni en planta eller syntetiserade ni? Borde väl vara ganska svårt att syntetisera?

På en kanadensisk hemsida så säljer dom något som kallas för Budder som sägs vara 99,7% THC. Det är nog det närmsta man kan komma till ren THC, har dock ej haft nöjet att smaka på det.

EDIT: Botanikern va snabbare!
Citera
2007-03-04, 10:49
Medlem
Galenpanna!

Jag gjorde en gång ett riktigt galet försök.

Skulle göra ett mycket primitivt litiumbatteri, med vattenlösning av NaCl som elektrolyt. Elektrodmaterial Li spetsad på en ståltråd samt en kopparplåt.
Och när litiumbiten bubblade i vattenlösningen som värst, så flög själve Horn-Pelle i mig

Jodå, jag smakade på litiumbiten! Mettaliskt Li direkt på tungan.

Reaktionen mellan Li och vatten är starkt exoterm, så metallen var ordentligt het. Därtill reagerade den omedelbart med fukt till LiOH, så det frätte bra. Het konc LiOH-lösning direkt på tungan, det brände till rejält. Fick sveda och brännsår på tungan i några dagar. Smakade beskt, nästan lite otäckt fiskartat, brände ordentligt.

Eftersom litiumsalter används terapeutiskt inom psykiatrin för behandling av manodepressiv sjukdom, så slog tanken mig att jag kanske skulle bli hög som en skyskrapa av ev absorberade Li+ - joner.

Men in det avseendet hände ingenting. Inga skruvar, som inte redan var lösa, lossnade.
Citera
2007-03-04, 12:43
Medlem
bjornebarns avatar
Haha, GaussBonnett, du är rolig du

Förresten är väl inte litiumtabletter receptbelagda, eller har jag fel?

Kollade upp det på fass, och litiumklorid-baserade läkemedel är inte receptbelagda, men säljs för närvarande inte (varför vet jag ej). Litiumsulfat är däremot receptbelagt och säljs fortfarande.
Citera
2007-03-04, 13:11
Medlem
wääuus avatar
Jo det är svårt att behandla mano-patienter med litium då mängden litium måste anpassas mycket noggrant då den dosen som är "bra" är mycket nära den toxiska dosen. Man tar prover ofta på litiumpatienter eftersom det är många faktorer som påverkar koncentrationen av litium i blodplasma, t.ex kan en kaffedrickare som skär ner på koffeinintaget få en väldigt förhöjd litiumkoncentration i blodet och det är fan inte bra!
Citera
2007-03-04, 13:30
Medlem
Ja!

Alldeles riktigt!

Svårigheten med litiumterapi är att förhållandet (kvoten) skadlig konc/terapeutisk konc är väldigt låg. Dvs, skillnaden mellan skadlig konc och terapeutiskt verksam konc är låg. T.o.m. obehagligt låg!
Därför måste patienterna fortlöpande testas för serumnivån av Li+-joner (i blodet). Det är s.a.s. ett väldigt snävt intervall inom vilket ämnet har en terapeutisk effekt, till minimerad skadeverkan.

Följaktligen kan man anta att: det är definitivt inte hälsosamt att salta frukostägget/tomatmackan med LiCl istället för NaCl!!!

Tyvärr har jag inte smakat på det fasta ämnet LiCl. Däremot på fast KCl. Det fasta ämnet KCl smakade precis som NaCl, men betydligt svagare. Alltså inget märkligt.

*gräver i lagret*

Hittade en liten bytta fast LiOH(s). Ska nog lösa upp det i vatten och tillsätta HCl(aq).

Återkommer med mer info om sensorisk reaktion på ämnet (dvs om jag inte blir "hög som en skyskrapa" av testet)
Citera
2007-03-04, 13:36
Medlem
wääuus avatar
Haha där fick jag mig ett gott skratt! Smakar LiCl som NaCl? Kanske alla alkalimetaller ger en liknande smak, precis som ammoniumjonen nästan alltid smakar lite som salmiak?
Citera
2007-03-04, 13:44
Medlem
Smak

Kemiskt sett uppför sig ofta (men inte alltid) ammoniumjonen som kaliumjonen. Ungefär samma löslighetsförhållanden för salter, osv.

Men, smaken är annorlunda! Och det pga protolysen.

NH4Cl smakar salt, men också skarpt ammoniakartat, inte alls obehagligt. Tvärtom är det faktiskt gott (personlig åsikt).
KCl däremot smakar bara "salt", dvs som NaCl. Men om LiCl smakar likadant är nog svårt att säga enbart utifrån oorganisk kemi.

Man måste beakta att Na+ och K+ är metalljoner som naturligt förekommer i den levande cellen, till skillnad från övriga alkalimetaller.

Notis om cesium. Jag såg i Kirk-Othmers "Encyclopaedia of Chemical Technology" att cesiumjonen är den alkalimetalljon som kraftigast påverkar hjärtrytmen, detta i påtagligt högre grad än kaliumjonen.
Citera
2007-03-04, 14:13
Medlem
raskenss avatar
Dom silverfärgade karamellkulorna som man kan hitta i kryddhyllan har jag för mig eg är ett tunt skikt av metalliskt aluminium. Tycker dock det inte smakar metall överhuvud taget, men kan ju bero på att det förmodligen är bara 100nm tjockt.
Citera
2007-03-04, 14:23
Medlem
wääuus avatar
Men prova slicka på en bit aluminium, det smakar inte ett piss! Antagligen p.g.a. den oxid som skyddar aluminiumet. Vattenlösliga Al-salter däremot de är fan inte nådiga! Rena kräkmedlet.

Edit:glömde en sak
Citera
2007-03-04, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet

Jodå, jag smakade på litiumbiten! Mettaliskt Li direkt på tungan.

Ät inte litium(salter), du får njurskador.
Citera
2007-03-04, 21:13
Medlem
Naturvetarens avatar
Bara om man förtär för mycket. Läs deras inlägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in