OT eftersom jag inget vet om hans politiskta hemvist.
Citat:
Ursprungligen postat av hajkuu
Han är dock en väldigt sympatisk människa, oavsett politisk hemvist.
Kompisen skötte roomservice på något större Göteborgshotell när Ramel hade ett gästspel i stan, och ansåg att Ramel var en jobbig jäkel när inte allt var som han ville. Gnälllig och hängde upp sig på småsaker. Men han kan ha haft en dålig dag eller fått dåliga recensioner...
Sedan är det väl allmänt känt att han i yngre år söp riktigt hårt, men att han tog sig ur det med stort besvär.
Jag uppskattar honom som artist i alla fall, i synnerhet hans äldre grejer.
Kan rätt säkert säga att han är borgerligt lagd, i den oefterhärmliga kalkonen "Semlons gröna dalar" från monopoltelevisionens osaliga tidevarv är det ett jävla skattegnäll från början till slut. Han blev kanske vaccinerad när han gick på Sigtuna med Olof Palme.
Är det inte lite krystat och desperat att sitta och försöka hitta skit på Povel Ramel? Inte för att jag vill försöka rädda hans helgongloria, men det är ju ganska uppenbart att Povel är en tämligen oskandalös men trevlig hedersknyffel.
Nej, han har inte avsagt sig sin adliga titel då detta inte är möjligt att göra. Oavsett mannens politiska läggning verkar han vara en sällsynt sympatisk och trevlig människa som dessutom är en utav sveriges mest betydelsefulla och största artister genom tiderna enligt mej.
För att skriva ett inlägg mer On Topic än mitt förra, ovan, kan jag ju i alla fall konstatera att han inte hör till dem som skall vara med i en massa manifestationer och protestera mot det ena eller andra, utan ägnar sig åt underhållning punkt slut. Det är, oavsett var han hör hemma, i mina ögon ett sympatiskt drag. Det är ju inte heller en inställning man förknippar med vänsterelementen i underhållningssvängen...
Edit: När det gäller hans adliga titel vet jag inte om han har rätt att kalla sig baron, eller om det bara är släktens huvudman som får göra det. Däremot var väl åtminstone inte den äldre släkten direkt förtjusta över att Povel föredrog att spela på lokal och berusa sig i sällskap med artister istället för att bli reservare på Livgardet och rida på Strömsholm. Detta kan väl ha gjort honom lite försiktig med att använda en eventuell titel, oavsett politiskt tillhörighet.
En del kan tycka att han enbart är en oförarglig retsticka och demonpianist. All min respekt, sympati och uppskattning försvann dock när han dök upp som dragplåster på reklamaffischer för råttskiten Re:Orient i Stockholm, en jävla spyfläck som skulle legitimera det mångkulturella samhälle som är döden både för Sverige och rent fysiskt för många svenskar. När jag såg affischen hade jag svårt att hålla maginnehållet nere, inte minst för den förbannade textens skull: "Ingen talar svenska!" (!!!!!!!). Det är i alla fall ETT politiskt ställningstagande han har gjort. Tyvärr.
Jag rev ner affischen och gick sedan hem och knäckte alla Povel-skivor över knät. Povel-boken gick i pappersåtervinningen.
Sorgligt är vad det är. Jag hade inte vetat vilket hållningslöst, dumflinande jävla svin han är om Sverige inte haft sin förbannade invandringspolitik.
Är det inte lite krystat och desperat att sitta och försöka hitta skit på Povel Ramel? Inte för att jag vill försöka rädda hans helgongloria, men det är ju ganska uppenbart att Povel är en tämligen oskandalös men trevlig hedersknyffel.
Seså, ut och leta pedofiler med er...
Jag vill bara för tydlighetens skull påpeka att min intresse med den här tråden definitivt INTE är att kasta skit på Povel Ramel!
Jag är full av beundran för den mannen, han har en förmåga att använda det svenska språket som få besitter. Med tanke på den enorma produktion han bidagit med under åren är det väl inte så konstigt att han varit mindre lyckosam med något enstaka undantag, men på det hela taget; helt fantastisk!
Vänster, höger eller ingetdera. Spelar som helst ingen roll. Ambitionen med tråden var att "gräva" lite mer bakom personen Povel.
Bra jobbat. Du är en riktig musikälskare. Varför inte bränna alla böcker i Kina när du ändå är igång?
Hehe. Ja, han kunde sina saker, en gång i tiden, Qin Huangdi.
Men allvarligt talat - om någon vars konst du annars kan uppskatta trots detta i dina ögon skulle visa sig vara ett jävla rövhål i rent mänsklig mening, skulle inte det förminska det värde du annars skulle kunna sätta på hans skapande? Om du upptäckte att din fina, ärvda landskapsmålning var signerad A. Hitler, t ex?
Men allvarligt talat - om någon vars konst du annars kan uppskatta trots detta i dina ögon skulle visa sig vara ett jävla rövhål i rent mänsklig mening, skulle inte det förminska det värde du annars skulle kunna sätta på hans skapande? Om du upptäckte att din fina, ärvda landskapsmålning var signerad A. Hitler, t ex?
En tavla av Hitler skulle vara kanske tusen gånger mer värdefull än nån ärvd fin landskapsmålning, så den jämförelsen funkar ju inte.
Men visst, jag slutade drömma om Harley-Davidson den dag jag läste att Lasse Berghagen ägde en...
En tavla av Hitler skulle vara kanske tusen gånger mer värdefull än nån ärvd fin landskapsmålning, så den jämförelsen funkar ju inte.
Nu tänkte jag kanske mer på det ideella värdet, men stor sak i det. De som liksom jag fimpat Povel på politiskt/ideologiska grunder lär väl vara få. Många minns nog inte ens hans ställningstagande sedan Re:Orient konkat.
Citat:
Ursprungligen postat av Waldo.Lydecker
Men visst, jag slutade drömma om Harley-Davidson den dag jag läste att Lasse Berghagen ägde en...
Jag slutade drömma om mullret när jag fick veta att Inga Gill hade en!