2007-02-02, 00:03
Medlem
david85s avatar
Jag kommer förhoppningsvis få ett körkort inom ett par veckor, detta ska dock hämtas ut i person på posten, enligt anvisning från posten iallafall, och jag kommer inte att vara i landet och tänkte be en familjemedlem hämta ut det.

Räcker det att jag skriver en fullmakt för att frångå de normala reglerna eller finns det något annat sätt?

Tacksam för svar
Citera
2007-02-02, 00:12
Bannlyst
Har svårt att tänka mig att fullmakt räcker i det fallet!
tror posten har interna regler om vem de ger ut saker till. på många banker är det i vart fall så att man måste vara där i egen person eller ha en ifylld detaljerad fullmakt som banken i fråga själv ger ut. sedan måste du själv lämna inden utfärdad på en annan... så om du har tur kan du ordna med en fullmakt innan... men du måste som sagt själv intyga genom att lämna in den.
Citera
2007-02-02, 00:17
Medlem
david85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjalmarb
Har svårt att tänka mig att fullmakt räcker i det fallet!
tror posten har interna regler om vem de ger ut saker till. på många banker är det i vart fall så att man måste vara där i egen person eller ha en ifylld detaljerad fullmakt som banken i fråga själv ger ut. sedan måste du själv lämna inden utfärdad på en annan... så om du har tur kan du ordna med en fullmakt innan... men du måste som sagt själv intyga genom att lämna in den.

Tack för svaret, då får det bli att gå ner till ICA och prata med kassörskorna om en fullmakt
Citera
2007-02-02, 07:27
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david85
Tack för svaret, då får det bli att gå ner till ICA och prata med kassörskorna om en fullmakt
För just legitimationshandlingar går det inte med fullmakt utan personlig uthämtning krävs för att bilden på körkortet skall kunna bekräftas.
Citera
2007-02-02, 08:05
Medlem
david85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
För just legitimationshandlingar går det inte med fullmakt utan personlig uthämtning krävs för att bilden på körkortet skall kunna bekräftas.

Hmm, det låter ju inte bra. Problemet är i mitt fall att jag kommer vara utomlands under ett par år, någon eventuell hemresa under tiden men inget bestämt, och kommer inte att hinna få kortet inan jag åker.

Tror du att det finns undantag ifall kassörskorna sedan innan vet vem jag är, eventuellt att jag bifogar ett kort till fullmakten?
Citera
2007-02-02, 08:08
Medlem
Tuesdays avatar
De är stenhårda. Uppdrag granskning hade nyligen ett fall med en sängliggande äldre man där hustrun inte kunde hämta ut hans nya legitimation på postkontoret.
Citera
2007-02-02, 09:04
Medlem
david85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
De är stenhårda. Uppdrag granskning hade nyligen ett fall med en sängliggande äldre man där hustrun inte kunde hämta ut hans nya legitimation på postkontoret.

Det låter inte bra det heller, nej. Jag får helt enkelt prata med dem och se ifall det går att göra en bra deal, eller vara utan körkortet utomlands
Citera
2007-02-02, 09:31
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david85
Det låter inte bra det heller, nej. Jag får helt enkelt prata med dem och se ifall det går att göra en bra deal, eller vara utan körkortet utomlands

Fråga om dom kan skicka det utomlands?
Citera
2007-02-02, 09:43
Medlem
santamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Fråga om dom kan skicka det utomlands?
Du kan beställa körkort till konsulat och ambassader, men den beställningen görs vid förlustanmälan/förnya på en särskild blankett med dina önskemål var du vill hämta ditt körkort.
Citera
2012-09-01, 22:30
Medlem
Lånar denna tråd för jag har samma problem.. Körkortet ligger hos posten/hemköp eller var det nu skickades, problemet är dock att det ligger sisådär femtio mil ifrån mig och jag har inga planer på att åka ner och hämta det.

Det har inte ändrats några regler (sedan 2007 som denna tråd skrevs) som gör att en förälder med fullmakt kan hämta ut mitt körkort?

Om inte, kan man be posten skicka körkortet till Umeå så jag kan hämta det här? Vad tror ni?
Tacksam för snabba svar..
Citera
2012-09-01, 23:01
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undulaten9
Lånar denna tråd för jag har samma problem.. Körkortet ligger hos posten/hemköp eller var det nu skickades, problemet är dock att det ligger sisådär femtio mil ifrån mig och jag har inga planer på att åka ner och hämta det.

Det har inte ändrats några regler (sedan 2007 som denna tråd skrevs) som gör att en förälder med fullmakt kan hämta ut mitt körkort?

Om inte, kan man be posten skicka körkortet till Umeå så jag kan hämta det här? Vad tror ni?
Nej någon annan än du kan inte hämta ut ditt körkort även om dom har fullmakt. Ica kan inte heller skicka det till Umeå.

Vad du skall göra är att kontakta http://www.transportstyrelsen.se/ (ring 0771-818181) som i sin tur kontaktar posten som tar tillbaka försändelsen från Ica och skickar körkortet till din nya adress. Du kan sedan hämta ut det på ett postkontor i Umeå.
Senast redigerad av kimdah2002 2012-09-01 kl. 23:10.
Citera
2012-09-01, 23:25
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undulaten9

OM jag inte minns fel så skickas körkorten inte till Hemköp etc. utan man får fortfarande hämta ut dem hos gamla hederliga posten, för att man anser väl inte att Ali-Baba på Ahmeds livs har tillräcklig kompetens.

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/Remisser/Vagtrafik/Forslag_till_foreskrifter_om_utlamnade_av_korkort/Utlamn-kk-110922.pdf

Enligt §7, så för det bara hämtas ut av innehavaren.

Är du inte skriven i Umeå? Har hårt om folk som fått köra långt från sina hålor för att hämta körkorten, men Det finns såklart ställen i Umeå som hanterar detta?

http://mobil.hd.se/klippan/2005/03/08/80_aaring_slipper_koera_sex_mil_ut/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in