2007-02-01, 19:55
Medlem
ogos avatar
Jag har en mycket lätt form av Klaustrofobi, åker jag i en buss, där det är fullt med folk, samt att jag har mycket kläder på mig så man blir klumpig, så får jag en känsla som gränsar till panik, har alltid kunnat kontrollera mig, men det är väldigt jobbigt, speciellt då man får resa längre sträckor då jag ofta får tänka på att hålla mig lugna.

Hissar, tunnelbanor etc har jag dock inga problem med alls, utan det är främst det när ens egna rörlighet inte är särskilt stor.

Jag har hört att det bästa är att försöka tänka på att det inte är så farligt det man gör, utan att risken är försvinnande liten att något skulle hända.

Men finns det något mer man kan göra, några tabletter etc?
Citera
2007-02-04, 19:19
Medlem
ogos avatar
*upp*
Citera
2007-02-04, 20:55
Medlem
Att fokusera på något annat för att på så sätt undvika att tänka på att det är trångt i bussen kan fungera, ett annat tips kan vara att köra med lite andningsövningar där du tar djupa lugna andetag, det kan fungera för vissa. Annars kan man säkert få någon form av läkemedel utskrivet av en läkare som du kan ta i förebyggande syfte när du vet att du ska åka buss.
Citera
2007-02-04, 21:45
Medlem
Thetawaves avatar
Annars bara utsätta sig för det om och om och om igen tills klaustrofobin är borta.

jag har nästan lyckats utrota min på det sättet, (då var det från början så illa att jag inte ens kunde stänga dörren på toaletten utan fick ha en liten glipa) nu är det nog bara hissar jag fortfarande inte riktigt gillar.
Citera
2007-02-04, 22:17
Medlem
nonameds avatar
Påminner mycke om en ångestattack så tekniken när rätt liknade men efter som det är en fobi så är det att möta det.
Citera
2007-02-11, 11:59
Medlem
ogos avatar
Det är alltså positivt att utsätta sig för den? Trodde inte att det var det.

Finns det något som man kan själv medicinera sig med, dvs. är receptfritt?
Citera
2007-02-11, 12:47
Medlem
pictorhayess avatar
Det lär vara den metod som en teraupeut skulle använda om du besöker en sådan. Det är väl kanske inte nödvändigt i ditt fall, men ibland kan det vara bra med ett stöd att hantera dom här situationerna när man ´fejsar dom, kanske kan be någon kompis att stötta om det behövs. Generellt brukar det gå till så att man utsätter sig för det obehagliga i gradvis ökande portioner.

Vad gäller medecin så finns det inte någon generell sådan. I svåra fall så kan man försöka att tillfälligt dämpa ångesten med tex. benzodiacepiner, men låter ju inte som det skulle behövas i ditt fall. Några "botande" medeciner finns alltså inte.

Citat:
Ursprungligen postat av ogo
Det är alltså positivt att utsätta sig för den? Trodde inte att det var det.

Finns det något som man kan själv medicinera sig med, dvs. är receptfritt?
Citera
2007-02-11, 15:21
Medlem
RigorMortiss avatar
Flyttas från medicin till psykiatri.

/Moderator
Citera
2007-03-14, 22:33
Bannlyst
Tycker du ska försöka bli Brandman, då övervinner du nog din rädsla tids nog.
Citera
2007-03-15, 01:08
Medlem
Utsätt dig för situationerna men i små bitar och under "trygga förhållanden". Åk t ex buss under rusningstid enbart i syfte för att få möta fobin. Se till att det känns tryggt;Ha med kompis (behöver inte veta om vad egentligen gör ) eller bara något så enkelt som lugn musik du gillar. Smaka lite på rädslan. Gå av bussen om det blir för mycket. Upprepa och gå längre och längre för varje gång med mindre trygghet och/eller längre turer.
Vad du vill göra är att släcka din fobi och inte associera trånga utrymmen med rädsla/ångest. Om du känner dig fullt medveten om att det inte är en läskig situation blir det heller inte en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in