2007-01-31, 19:10
Medlem
herdens avatar
Har köpt in lite kontorsmaterial i större kvantitet för att ha ett tag framöver.
Nu är det så att jag sålt lite, och kommer säkert att göra så framledes, av pärmar, papper osv. till olika bekanta företagare. Jag har då tagit upp så jag hamnat lite under butikspris men ändå tjänat några kronor per pärm. Smånaseri!

Har även köpt in ett par datorer, skrivare osv. för vidare bruk hos andra företag och då tagit lite betalt för installation och support.

Hur bokför man detta bäst?
Jag har lagt inköpen av pärmar och papper under "kontorsmaterial" då jag inte vet vad jag ska sälja, och vad jag ska behålla.
Datorerna borde jag väl lägga under "inköp varor och material"?

När jag nu ska sälja, vart ska det då redovisas? Under "Försäljning Varor 25%" eller blir det fel? Är det bättre att lägga det på samma konto som jag tidigare debiterat? Men jag tycker det blir fel då det i princip kan bli minus där om jag säljer bort mycket. Å andra sidan så är det ju inte direkt för vinsten jag sålt sakerna och då kanske det blir fel med "Försäljnings"-konto.
Citera
2007-01-31, 20:49
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herden
Har köpt in lite kontorsmaterial i större kvantitet för att ha ett tag framöver.
Nu är det så att jag sålt lite, och kommer säkert att göra så framledes, av pärmar, papper osv. till olika bekanta företagare. Jag har då tagit upp så jag hamnat lite under butikspris men ändå tjänat några kronor per pärm. Smånaseri!

Har även köpt in ett par datorer, skrivare osv. för vidare bruk hos andra företag och då tagit lite betalt för installation och support.

Hur bokför man detta bäst?
Jag har lagt inköpen av pärmar och papper under "kontorsmaterial" då jag inte vet vad jag ska sälja, och vad jag ska behålla.
Datorerna borde jag väl lägga under "inköp varor och material"?

När jag nu ska sälja, vart ska det då redovisas? Under "Försäljning Varor 25%" eller blir det fel? Är det bättre att lägga det på samma konto som jag tidigare debiterat? Men jag tycker det blir fel då det i princip kan bli minus där om jag säljer bort mycket. Å andra sidan så är det ju inte direkt för vinsten jag sålt sakerna och då kanske det blir fel med "Försäljnings"-konto.

Om du har köpt varorna för att sälja vidare så bör de ju klassificeras som lager. Sen är det ju så klart så att intäkten hamnar på ett 30-konto (försäljning) ,annars kan du ju få svårigheter att hålla koll på momsredovisningen.
Citera
2007-01-31, 21:33
Medlem
herdens avatar
Det var så att jag hört att om man inte säljer en sak för att göra vinst, t.ex om man blir fakturerad för en sak som man sedan ska ta betalt av kunden utan egen vinning, så kan/bör man så att säga dra bort summan från i detta fallet "kontorsmaterial" istället för att lägga det på ett försäljningskonto.

Just vissa grejer har jag ju egentligen köpt för firmans bruk (och därmed bokfört på kontorsmaterial) men så har det kommit folk som vill köpa...

Men man kan alltså sätta på säljkonto sådant som köpts in på annat konto än "material, lager"?
Citera
2007-01-31, 21:40
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herden
Men man kan alltså sätta på säljkonto sådant som köpts in på annat konto än "material, lager"?

Jag förstår inte vad du menar är jag rädd

Det viktiga är ju egentligen inte hur du hanterar det hela löpande utan att du sköter momsredovisningen korrekt och att du tar upp ett eventuellt lager med handelsvaror i bokslutet om du har ett lager vid bokslut.
Citera
2007-01-31, 21:47
Medlem
herdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snow_man
Jag förstår inte vad du menar är jag rädd

Det viktiga är ju egentligen inte hur du hanterar det hela löpande utan att du sköter momsredovisningen korrekt och att du tar upp ett eventuellt lager med handelsvaror i bokslutet om du har ett lager vid bokslut.

Jo, momsen klarar jag av, vill ju inte bli strypt av skattmasen.

Det jag menade var att om jag när jag köpt in en sak bokfört det som kontorsmaterial (5410 eller nåt sånt) kan ta upp det som "Försäljning Varor 25%".
Anledningen att jag bokfört det som kontors/förbrukning var ju att det egentligen är för firmans eget bruk. Då skulle det ju bli svinn vid inventering när man gjort åt en pappersbunt.

Det viktiga är väl att man inte tar det så allvarligt att man blir sjuk!
Citera
2007-01-31, 23:11
Medlem
Jag hade bokat upp det som "Övriga intäkter" på ett konto knutet till momspliktig omsätttning.
Att försäljningen ska bokas upp på ett intäktskonto är helt klart men jag tycker man bör särredovisa det från abdra vanliga intäkter så att man inte får problem vid en TB-beräkning. ag antar att du säler det med betydligt lägre marginal än på din ordinarie verksamhet och beroende på din omsättning och hur stor del som kommer från kontorsmaterialet kan det slå väldigt fel i synnerhet om man tillhör några av de "känsliga" brancherna.
Citera
2007-02-01, 07:24
Medlem
herdens avatar
Tack för svaren, blev lite klokare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in