Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-01-31, 18:46
  #1
Medlem
Dilxowans avatar
Har tänkt att söka jobb i en klädbutik men har ingen erfarenhet alls...därför undrar jag om det är folk här på FB som jobbat i en klädbutik och kan berätta hur det var. Går man bara runt och viker kläder och frågar folk om de behöver hjälp eller är det annat också?

Hur handskas man med alla jävla arroganta snobbar som tror att de vet bäst själva och ser ner på butiksbiträdet??

tacksam för svar
Citera
2007-02-01, 00:07
  #2
Medlem
Inte jobbat själv men har bekanta som gjort det, är ett rätt enkelt arbete om du bara arbetar nere på golvet utan ansvar för pappersarbete. Är en hel del mer än att bara vika kläder men allt går snabbt på rutin.

Du handskas med alla kunder på samma vis, med ett leende på läpparna och hjälpsamhet som kodord. Vad du personligen tycker ska du ta och skita i, du är inte där för att moralisera, du är där för att visa upp en bra fassad för butiken.
Citera
2007-02-01, 00:37
  #3
Medlem
Klädbutiksexpediter finns det två sorter av, i alla fall de under 25. Det finns de som på något vis inbillat sig att de är andra förmer på grund av sitt klädbutiksjobb och har en arrogant attityd mot alla som inte bär dyrare kläder än de. Det finns även de som är trevliga och kunniga, se till att bli en av dem.

När du börjar får du säkert inte svårare uppgifter än att sköta kassan.
Citera
2007-02-01, 03:07
  #4
Medlem
Skit-Kjells avatar
Har också funderat på att jobba i någon klädbutik. Dock inte MQ eller liknande, för där hade man nog inte passat in. Carlings butiker känns soft, schysst personal och najs kläder
Citera
2007-02-01, 12:57
  #5
Medlem
karlhenrik_s avatar
Du får vika kläder, hänga upp kläder, larma, stå i kassan och trixa ute på lagret skulle jag kunna tänka mig. Kul om mna jobbar i en butik med trevliga plagg avv vila ögat på och arbetskamrater som är enkla att umgås med. Annars är det inte så jäkla kul.
Citera
2007-02-01, 13:24
  #6
Medlem
Dogdylans avatar
Det beror på vilken butik man arbetar i. Står man i Gucci-butiken så har man inte så många kunder och kan surfa på nätet hela dagarna. Står man på NK har man dock litet mera att göra men i stort är det enda jobbiga att man har få raster och att man STÅR UPP hela dagarna. Vilket är riktigt jobbigt. Lönen är inte heller så bra i butik. Den ligger litet över 100-lappen. På H&M och ett Åhlens och litet "billigare" butiker så tjänar man väl runt 85-120kr i timmen. Helgerna kan dock ge bra slantar och på vissa NK-butiker får man provision om man säljer mycket. Det brukar ge en lön på runt 150kr i timmen sammanräknat efter en bra månad!

Pressen är väldigt liten. Man behöver egentligen inte prestera något alls under dagarna. Vika litet kläder, lyssna på musik och snacka med din arbetskamrater. Detta är dock bara möjligt i en liten butik men står man på H&M får man springa som en galningen och vika en massa jävla kläder som folk slänger runt med. Jag har själv ståt på H&M en månad och det är rena skiten. Jag trodde det var "soft" men ack så fel jag hade. På större butiker som H&M, Intersport och Stadium har du en massa gnälliga chefer efter dig hela tiden som tjatar om "försäljningen" och du är en "säljare".

Som sagt. Ska man jobba skall man jobba i en liten exklusiv butik där få kunder kommer. När det väl kommer kunder kan man verkligen ta hand om dem och göra ett bra jobb istället för att springa mellan barnföräldrar och ett dåligt inventerat lager
Citera
2007-02-01, 17:47
  #7
Medlem
Dilxowans avatar
oki jag har faktst tänkt och söka på de flesta vanliga butikerna som t.ex MQ Jack and Jones men vill helst ha jobb på Carlings där är det väll att man får gå runt och vika kläder, fråga folk om de hittat nått och om de behöver hjälp.. sen blir det väll kassan men har ingen erfarenhet alls av kassa, iaf inte sådana som de har i en klädbutik
och är det så att man måste sälja massa för att göra chefen nöjd?
Citera
2007-02-01, 22:39
  #8
Medlem
Kallekanons avatar
Hur gör man egentligen om man vill ha jobb på typ Carlings? dom lär ju inte direkt annonsera efter folk. Hur stor är "chansen" att man får jobb där om man ringer och hör med dom. Säg att man är rätt lämpad också, typ ung snygg och klär sig bra :P
Citera
2007-02-02, 13:37
  #9
Medlem
Dilxowans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilxowan
oki jag har faktst tänkt och söka på de flesta vanliga butikerna som t.ex MQ Jack and Jones men vill helst ha jobb på Carlings där är det väll att man får gå runt och vika kläder, fråga folk om de hittat nått och om de behöver hjälp.. sen blir det väll kassan men har ingen erfarenhet alls av kassa, iaf inte sådana som de har i en klädbutik
och är det så att man måste sälja massa för att göra chefen nöjd?

kom igen o svara nu då!
Citera
2008-04-24, 02:59
  #10
Medlem
Bumpar upp tråden då jag förhoppningsvis kommer börja jobba i en skate/kläd-butik om ett par månader. Att jobbet kommer bli skitbra har jag inga tvivel om, men är däremot oroad över ersättningsnivån.

Jag har nu de senaste åren arbetat nattetid på ett lager, ca 36k innan skatt, så ett rejält lönetapp är oundvikligt. Det jag undrar om är hur mycket det kommer röra sig om. En halvering? Mer?

De som jobbar i butik. Fyll gärna i vad ni tjänar, och berätta lite om för och nackdelar med arbetet och arbetsmiljön.
Citera
2008-04-24, 04:36
  #11
Medlem
Arains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekanon
Hur gör man egentligen om man vill ha jobb på typ Carlings? dom lär ju inte direkt annonsera efter folk. Hur stor är "chansen" att man får jobb där om man ringer och hör med dom. Säg att man är rätt lämpad också, typ ung snygg och klär sig bra :P

Såg en gång att carlings hade en skylt utanför att dem sökte personal. Den metoden har jag sett flera kläddbutiker använda...Så ut och leta skyltar
Citera
2008-04-24, 08:05
  #12
Medlem
Philemon046s avatar
Visserligen inte jobbat, men på högstadiet praoade jag i en klädaffär och fick göra (nästan) allt som vilken anställd som helst. Det innebar mestadels lagerarbete faktiskt: uppackning och sortering av nya kläder tog ett par timmar varje dag. När det var gjort så hängde jag en del i affären och gjorde vad som kunde behövas där. Ofta handlade det om att vika kläder efter kunder och att få allt att se snyggt ut. Ibland fick jag agera smakråd åt någon mamma som hade barn i min ålder.

Jag fick inte lov att larma någonting eller stå i kassan. Det var för ansvarsfullt för 14/15-åriga Philemon.

Jag tycker att arbetet var chill och det är relativt lätt att avancera inom företaget (om det är större). En jag känner började som säljare på JC och är nu en av de högre cheferna på Levi's så allt är möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback