2007-01-31, 15:30
Medlem
d00rkeys avatar
Jag ber verkligen om ursäkt om detta redan finns i någon tråd, och ber mod i så fall att låsa denna! Sökte men fann inget...

Jo, i alla fall.. Jag ska hjälpa till med en dator som (förmodligen) är infekterad av något illasinnat virus och eftersom jag inte har några som helst erfarenheter av sanering så undrar jag lite över vad jag bör tänka på.. Är det alltid bäst med formatering? Hur söka rätt på viruset bäst? (Jag tror att man egentligen inte ska installera antivirus på en redan smittad dator.) Vilka webbtjänster för virusscanning är bäst? Kan man rensa bort virus på ett bra sätt utan formatering av hela hårddisken/-arna?

Så, tja, om det är någon som har några synpunkter så skulle det inte alls vara fel med lite info...

(Peppar, peppar, så har jag själv aldrig råkat ut för virusinfektion själv... mer än IRL i så fall... )
Citera
2007-01-31, 16:53
Medlem
Trills avatar
Den här tar bort rätt vanliga virus :
http://www.flashback.org/showthread.php?t=411037
Citera
2007-01-31, 20:09
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trill
Den här tar bort rätt vanliga virus :
http://www.flashback.org/showthread.php?t=411037
Tackar! Några bra grejor och synpunkter där... Fast jag "vågade" inte klicka på någon av de där två första länkarna.
Citera
2007-01-31, 20:12
Medlem
Trills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Tackar! Några bra grejor och synpunkter där... Fast jag "vågade" inte klicka på någon av de där två första länkarna.

Den är skriven för ett msn virus men fungerar lika bra på andra virus.
Citera
2007-01-31, 20:25
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trill

Den är skriven för ett msn virus men fungerar lika bra på andra virus.
Själva guiden (tråden) alltså, misstänker jag att du menar?
Citera
2007-02-01, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Är det alltid bäst med formatering?

Det är alltid bäst om du vill sanera den. Tar du bort partionen, skapar en ny, formaterar och installerar om så är du till 99,5% ren från virus (så länge du inte nätar datorn vill säga). Tyvärr har man inte alltid den "lyxen" att man kan installera om maskinen (tror inte jag kunnat installera om vår server själv tex ).

En annan nackdel om du formaterar och installerar om är att du kanske inte vet hur du blev smittad första gången. Risken är då stor att du blir smittad igen iom att du inte hittat luckan och täppt till den. Scanna, kolla loggar osv kan vara jäkligt bra även om man tänkt installera om burken (om inte annat så lär man sig en jäkla massa )

Du får helt enkelt väga för/nackdelar om du tänkt blåsa maskinen eller ej. Själv tillhör jag skaran som installerar om min klient var 4:e månad (efter ett tag med Windows blir man van .
Citera
2007-02-01, 14:56
Medlem
d00rkeys avatar
Jag instämmer med dina synpunkter, darild. Att formatera är ju ett (relativt) enkelt men lite besvärligt sätt att sanera.. Själv är jag inne på linjen som du förespråkar; att scanna, kolla och grejja. Just för att man vill veta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in