Citat:
Ursprungligen postat av woofer
McDoanlds pommes friteras i 168 grader i 175-185 sekunder. Pommesen tillagas direkt från djupfryst tillstånd men innan dom på fabrik fryses ner så är dom snabbt uppkokade.
Lämpliga potatissorter är bintje, shepordy och russet burbank.
Det är viktigt att fritera i mycket olja annars sjunker temperaturen för mycket när man slänger ner pommesen.
Vad gäller olja så består McDs olja till stor del av rapsolja.
Dom små hemma fritöserna som är populära är många gånger för klena och på tok för långsama på att värma upp oljan. Personligen så friterar jag i gryta direkt på spisen. Då brukar jag köra platan på max och styra temperaturen med att flytta grytan från plattan om det blir för varmt. Oljan mår inte bra av att värmas över ca 190 grader, då börjar den ryka och den försämras snabbare och får en bränd smak.
Mycket bra inlägg! Själv kör jag med liknande procedur som du nämner. Skär mina potäter i lämplig storlek, sköljer dem två ggr, sjuder i ca 2 minuter i lättsaltat vatten och sköljer igen. Därefter torkar jag dem och fryser. När jag skall till att tillaga dem så kokar jag mycket olja i en 5 liters emaljerad gjutjärnsgryta och kör fritterna i två omgångar (den vanliga proceduren).
Efteråt låter jag dem ligga på hushållspapper en stund för att släppa ifrån sig överflödig olja och först därefter saltar jag samt slänger i lite socker! Skakar om och äter direkt.
~Paul~