2007-01-31, 11:53
Medlem
Hej. Nu är det så att jag har införskaffat en fritös för ett tag sen. Men hur jag än försöker så kan jag inte få stripsen att smaka som på McDonalds.

Jag började först med rapsolja vilket gav en ganska jobbig bismak. Först försökte jag med att låta stripsen ligga i 190 grader tills de blev knapriga. Men de blev liksom för knapriga. Sen testade jag att köra dem i 160 grader tills de blev halvklara, för att ta upp dem ett tag, och sen köra dem i 190 grader igen. fungerade inte heller tillfredsställande.

Nu har jag införskaffat "riktig" frityrolja vilket fungerade litet bättre. Man slipper den där bismaken av rapsolja. Men stripsen blir fortfarande inte tillfredsställande. Antingen för sladdriga eller hårda.

Har även provat flera olika sorter av strips men kommit fram till att de fungerar ganska likadant. Så kör med euroshoppers 5kg påsar nu.

Så hur gör man för att få dem sådär knapriga, ljusa, och mjuka i mitten. Precis som på snabbmatskedjor?
Citera
2007-01-31, 12:26
Medlem
Flickan Melindas avatar
Förr när jag hade en fritös (har iofs kvar den, men använder den aldrig) så använde jag vegetabilisk frityrolja som finns att köpa i en dunk.
Se köpte jag vilka pommes som. Allt handlar ju om hur länge man har dom i oljan. Men Mcdonald's pommes är ju extremt sladdriga och inte alls krispiga som dom oftast blir efter att man friterat dem. Om det är det resultatet du är ute efter så skulle jag laga dem i ugnen.

För övrigt tycker jag du ska kasta ut fritösen. Det låter verkligen inte hälsosamt att köpa hem 5kg pommes och fritera. Om du inte redan är fet så kan jag lova att du kommer att bli det, plus att dina artärer kommer ta skada av allt fett. Du kanske kollapsar av en blodpropp en dag efter att du mummsat i dig all den oljan (fett).

Mitt nyttiga tips! Viktväktarna gör kanongoda pommes och klyftpotatis. Det är mycket lite fett i dem (och går man efter pointdiet funkar dessa ju också prima). Kasta in dem i ugnen på en plåt i cirka 40 minuter (+250-300 grader). Sen har du underbart spröda pommes eller färdigkryddade krispiga klytpotatisar!
Citera
2007-01-31, 12:32
Medlem
woofers avatar
McDoanlds pommes friteras i 168 grader i 175-185 sekunder. Pommesen tillagas direkt från djupfryst tillstånd men innan dom på fabrik fryses ner så är dom snabbt uppkokade.

Lämpliga potatissorter är bintje, shepordy och russet burbank.

Det är viktigt att fritera i mycket olja annars sjunker temperaturen för mycket när man slänger ner pommesen.

Vad gäller olja så består McDs olja till stor del av rapsolja.

Dom små hemma fritöserna som är populära är många gånger för klena och på tok för långsama på att värma upp oljan. Personligen så friterar jag i gryta direkt på spisen. Då brukar jag köra platan på max och styra temperaturen med att flytta grytan från plattan om det blir för varmt. Oljan mår inte bra av att värmas över ca 190 grader, då börjar den ryka och den försämras snabbare och får en bränd smak.
Citera
2007-01-31, 13:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
McDoanlds pommes friteras i 168 grader i 175-185 sekunder. Pommesen tillagas direkt från djupfryst tillstånd men innan dom på fabrik fryses ner så är dom snabbt uppkokade.

Lämpliga potatissorter är bintje, shepordy och russet burbank.

Det är viktigt att fritera i mycket olja annars sjunker temperaturen för mycket när man slänger ner pommesen.

Vad gäller olja så består McDs olja till stor del av rapsolja.

Dom små hemma fritöserna som är populära är många gånger för klena och på tok för långsama på att värma upp oljan. Personligen så friterar jag i gryta direkt på spisen. Då brukar jag köra platan på max och styra temperaturen med att flytta grytan från plattan om det blir för varmt. Oljan mår inte bra av att värmas över ca 190 grader, då börjar den ryka och den försämras snabbare och får en bränd smak.
Mycket bra inlägg! Själv kör jag med liknande procedur som du nämner. Skär mina potäter i lämplig storlek, sköljer dem två ggr, sjuder i ca 2 minuter i lättsaltat vatten och sköljer igen. Därefter torkar jag dem och fryser. När jag skall till att tillaga dem så kokar jag mycket olja i en 5 liters emaljerad gjutjärnsgryta och kör fritterna i två omgångar (den vanliga proceduren).

Efteråt låter jag dem ligga på hushållspapper en stund för att släppa ifrån sig överflödig olja och först därefter saltar jag samt slänger i lite socker! Skakar om och äter direkt.

~Paul~
Citera
2007-01-31, 14:05
Medlem
Olivolja smakar alltid bäst. Dessutom sägs det vara väldigt nyttigt.
Citera
2007-01-31, 14:10
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smalltimemike
Olivolja smakar alltid bäst. Dessutom sägs det vara väldigt nyttigt.
Olivolja är mycket olämplig att värma till en sådan hög temperatur.
Citera
2007-01-31, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Mycket bra inlägg! Själv kör jag med liknande procedur som du nämner. Skär mina potäter i lämplig storlek, sköljer dem två ggr, sjuder i ca 2 minuter i lättsaltat vatten och sköljer igen. Därefter torkar jag dem och fryser. När jag skall till att tillaga dem så kokar jag mycket olja i en 5 liters emaljerad gjutjärnsgryta och kör fritterna i två omgångar (den vanliga proceduren).

Efteråt låter jag dem ligga på hushållspapper en stund för att släppa ifrån sig överflödig olja och först därefter saltar jag samt slänger i lite socker! Skakar om och äter direkt.

~Paul~

Vilka pommeskungar! Brukar du bjuda på det här till polarna eller? Kändes annars som det kostade mycket tid och pengar?
Citera
2007-01-31, 14:12
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetInzide
Hej. Nu är det så att jag har införskaffat en fritös för ett tag sen. Men hur jag än försöker så kan jag inte få stripsen att smaka som på McDonalds.

Jag började först med rapsolja vilket gav en ganska jobbig bismak. Först försökte jag med att låta stripsen ligga i 190 grader tills de blev knapriga. Men de blev liksom för knapriga. Sen testade jag att köra dem i 160 grader tills de blev halvklara, för att ta upp dem ett tag, och sen köra dem i 190 grader igen. fungerade inte heller tillfredsställande.

Nu har jag införskaffat "riktig" frityrolja vilket fungerade litet bättre. Man slipper den där bismaken av rapsolja. Men stripsen blir fortfarande inte tillfredsställande. Antingen för sladdriga eller hårda.

Har även provat flera olika sorter av strips men kommit fram till att de fungerar ganska likadant. Så kör med euroshoppers 5kg påsar nu.

Så hur gör man för att få dem sådär knapriga, ljusa, och mjuka i mitten. Precis som på snabbmatskedjor?
Bete dig inte som en svenne! Skala potatis, skär dom till chips, (förväll och drys om du vill det,) fritera vid 180 grader, och servera dom med mosade burkärter och maltvinäger.
Citera
2007-01-31, 14:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axela
Vilka pommeskungar! Brukar du bjuda på det här till polarna eller? Kändes annars som det kostade mycket tid och pengar?
Har hänt . Det går förstås att laga frittes som Squalo beskriver det men resultatet blir kanske inte riktigt så som jag vill ha det .

~Paul~
Citera
2007-01-31, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Olivolja är mycket olämplig att värma till en sådan hög temperatur.

Varför tycker du det?
Ok att vissa tycker det kostar mycket men det är det värt.
Citera
2007-01-31, 14:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smalltimemike
Varför skulle det vara det?
Olivolja tål som sagt inte de höga temperaturer som krävs för att fritera. Den blir helt enkelt bränd och bildar restprodukter som inte smakar angenämt. Dessutom har olivolja en egen speciell smak som man inte förknippar med pommes frites.

Den bästa oljan till fritering är EMÅ jordnötsolja (tyvärr är den dyr) och på andra plats kommer den nämnda frityroljan. Sedan kommer majsolja, solrosolja och rapsolja.

~Paul~
Citera
2007-01-31, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Olivolja tål som sagt inte de höga temperaturer som krävs för att fritera. Den blir helt enkelt bränd och bildar restprodukter som inte smakar angenämt. Dessutom har olivolja en egen speciell smak som man inte förknippar med pommes frites.

Den bästa oljan till fritering är EMÅ jordnötsolja (tyvärr är den dyr) och på andra plats kommer den nämnda frityroljan. Sedan kommer majsolja, solrosolja och rapsolja.

~Paul~

Det är inget som jag märkt av med min olja i alla fall. Ska smaka av noggrannare nästa omgång
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in