2007-01-30, 21:34
Bannlyst
Angående moderering för papperskorgen

är det dessa moderatorer man ska ta de frågorna med?
RigorMortis, Pellenez, phreakdenta

eller är det personen som har slängt inlägget?
det är lite svårt att veta vem när det inte står vem det är som har slängt inlägget eller ens i vilket forum det låg innan

syftar på detta inlägg:
http://www.flashback.org/showpost.php?p=6194730&postcount=10

ps. jag skiter i tråden, försöker bara lära mig regelverket i praktiken så att jag och andra också vet vart dom ska vända sig i dylika fall
Citera
2007-01-30, 21:37
Medlem
Trills avatar
Nej, du ska ta det med Moderatorerna i avdelningen som tråden slängdes ifrån. Fattar ioförsig inte varför du vill veta det, svaret är uppenbart. Det fanns redan trådar om detta.
Citera
2007-01-30, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trill
Nej, du ska ta det med Moderatorerna i avdelningen som tråden slängdes ifrån. Fattar ioförsig inte varför du vill veta det, svaret är uppenbart. Det fanns redan trådar om detta.

som jag sa, det handlar inte om att ämnet har avhandlats tidigare.
det påpekade jag redan i mitt första inlägg i den andra tråden
diskussionen handlar om vilken väg man ska gå i dylika fall när det inte ges anledning, framgår vem som slängde det eller framgår vilket forum inlägget postades i.
Citera
2007-01-30, 21:52
Medlem
Ladidas avatar
Först tar du kontakt med moderatorn som slängde, finns det ingen moderator angivet så kan du förslagsvis ta kontakt med samtliga moderatorer i ämnet som tråden uppehöll sig i.
Det är mitt tips.

Papperskorgsmoderatorerna har ju inget egentligen med ursprungskastningen att göra såvida det inte är de som kastat tråden.

/Moderator Ladida.
Citera
2007-01-30, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Först tar du kontakt med moderatorn som slängde, finns det ingen moderator angivet så kan du förslagsvis ta kontakt med samtliga moderatorer i ämnet som tråden uppehöll sig i.
Det är mitt tips.

Papperskorgsmoderatorerna har ju inget egentligen med ursprungskastningen att göra såvida det inte är de som kastat tråden.

/Moderator Ladida.

Det var ju så jag tänkte, men det är lite svårt ändå att veta vart man ska vända sig ibland.
och är det ett ämne som på något sätt är otillåtet eller oönskat utan att det står i reglerna så är det ännu viktigare om det är ett inlägg vars innehåll jag själv är intresserad av att läsa en anledning.

det är bra att du förstår att min mening med att jag tar upp detta inte är att gnälla över att en tråd har slängts utan hur man anpassar sig till regelverket på bästa sätt
Citera
2007-01-31, 00:03
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacken
Det var ju så jag tänkte, men det är lite svårt ändå att veta vart man ska vända sig ibland.
och är det ett ämne som på något sätt är otillåtet eller oönskat utan att det står i reglerna så är det ännu viktigare om det är ett inlägg vars innehåll jag själv är intresserad av att läsa en anledning.

det är bra att du förstår att min mening med att jag tar upp detta inte är att gnälla över att en tråd har slängts utan hur man anpassar sig till regelverket på bästa sätt
Huvudregeln är ju att alltid kontakta den som slängt tråden, ifall man inte vet så är det enklaste att ta uteslutningsmetoden.
Det vill säga, du frågar alla moderatorer inom ämnesgränsen, någon måste ha slängt den.

Jag skulle tro att det handlar om ett ämne som redan avhandlats eller finns en uppsjö trådar om på forumet.
Det är inget vidare att inte skriva anledningen i tråden men ibland ryker det av bara farten.
En av anledningarna varför man skriver ut i tråden är ju också att upplysa ifall det är ett regelbrott, en dubbelpost eller bara rent trams.
Det är svårt att ändra på sig ifall man aldrig blir upplyst om vad man gör för fel.

Varför man ska skicka pm istället för att starta trådar och dylikt över en kastad tråd är för att underlätta för forumet.
Att ha tvåhundra trådar om kastade trådar gör ju ingen glad, att debattera i tråden varför man fått ett inlägg slängt är inte heller särskilt produaktivt gentemot topic som diskuteras eller snällt mot trådskaparen.
Därför bör du och skall du i första hand skicka ett pm till moderatorn som kastat din tråd.

Hoppas det klarnade något. =)

/Moderator Ladida.
Citera
2007-01-31, 05:18
Bannlyst
Min ambition är ju att inte posta en tråd om ett ämne redan har avhandlats eller är ett ämne som är ointressant för forumet.
Det är än så länge ingen tråd som har slängts och vars innehåll jag bryr mig om.

Jag funderar på kommande trådstarter samt att kanske andra också lär känna "gråzonerna" när det inte är lika självklart vad man ska göra när man inte vet vilken moderator som har slängt ett visst inlägg exempelvis.

Det kanske behövs en utökad guide för vad som exempelvis inte tillför forumet något så att folk slipper skriva onödiga trådar eller kanske upplyses om att lägga lite extra tid på rubrik och diskussionsunderlag. I linje med att den nya regeln KFK kan följas

Tack förövrigt för ett tydligt svar, jag ska lägga det du har sagt på minnet
Citera
2007-01-31, 09:18
Bannlyst
På tal om papperskorgen, är det här en sammanslagning av trådar eller en gammal tråd som gör det väldigt självklart att inte funktionen för omröstningar är aktiverad?

http://www.flashback.org/showthread.php?t=15614&page=1
Citera
2007-01-31, 14:16
Medlem
Trills avatar
Citat:
På tal om papperskorgen, är det här en sammanslagning av trådar eller en gammal tråd som gör det väldigt självklart att inte funktionen för omröstningar är aktiverad?

Med tanke på att den är startad 2002 skulle jag anse att den var gammal. Det var då alla kunde starta omröstningar.
Citera
2007-01-31, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trill
Med tanke på att den är startad 2002 skulle jag anse att den var gammal. Det var då alla kunde starta omröstningar.

jag anser också att den är gammal, men hur normalt är det att ta flera hundra svarsalternativ på en fråga?
Citera
2007-01-31, 21:00
Medlem
micaeles avatar
Citat:
jag anser också att den är gammal, men hur normalt är det att ta flera hundra svarsalternativ på en fråga?
Om det är normalt? Skämtar du?
Det är rent trams och (tror jag) på den tiden FB inte hade moderatorer. Aldrig hört talas om 'All makt åt Sture'?
Citera
2007-01-31, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Om det är normalt? Skämtar du?
Det är rent trams och (tror jag) på den tiden FB inte hade moderatorer. Aldrig hört talas om 'All makt åt Sture'?

Jag läste något om Sture i en annan tråd precis.
ge mig gärna lite bakgrundsfakta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in