2007-01-30, 17:53
Medlem
Skulle gärna vilja ha lite hjälp i min ångestfyllda värld
Jag måste ha 20p matematik till min framtida examen, men det är såå tråkigt, och svårt, med andra ord ingen bra kombination. Har börjat en 20p kurs nu som innehåller kurserna Algebra, Analys 1, Analys 2 och matematisk statistik. Ska försöka att fixa algebrakursen, men analys är inget jag gillar så skarpt. Någon som kan berätta hur matematisk statistik är, svårt och konstigt?
Så jag försöker att leta efter genvägar till att fixa totalt 20p matte.

Kvittar det vilka kurser man läser bara man får ihop till 20p, någon som vet? Hittade en kurs om matematikens historia, det borde väl gå att få in i examen eller?(vet inte ens om den ingår i matematik A-nivå, någon som vet säkert?)
Någon som vet någon annan kurs som är hyffsat lätt på matematik A-nivå? Helst ska det vara på distans, alternativt i Karlstad, Örebro (eller Stockholm i höst)

Förlåt för min konstiga post, vet att jag själv stör mig på såna ibland
Citera
2007-01-30, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.robin
Någon som kan berätta hur matematisk statistik är, svårt och konstigt?

Det beror säkert på hur man är lagd, själv måste jag säga att statistik / sannolikhetsteori är bland den svåraste mattegrundkurs jag försökt läsa. Tentaresultaten speglade också detta med över 90% underkända på förstatentan. Då har jag ändå tagit mig igenom lite smått och gott, allt ifrån multidimensionell analys till transformer.
Citera
2007-01-30, 18:21
Medlem
Jag måste hålla med Loser Gone Wild...

av de 40p matte jag har läst har statistiken varit klart svårast(till stor del beroende på usel lärare dock). Många av mina stackars vänner har fortfarande inte fixat den trots att vi läste den HT2004. Själv hade jag tur och klarade mig straxt över 3'a.
Citera
2007-02-01, 16:09
Medlem
Hmm, låter ju mindre trevligt om folk som har läst massa matte tycker att statistik är svårt
Någon som har läst kursen "Fraktaler och kaos 5p" eller kan gissa hur den är? http://ugglan.adm.ltu.se/lista_specifik_kurs.php?kurs=M0011M&lang=swe&searc h=fraktaler&what=V1
Verkar lite intressant, har länge velat veta varför man ska titta på fraktaler
Citera
2007-02-01, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.robin
Hmm, låter ju mindre trevligt om folk som har läst massa matte tycker att statistik är svårt
Någon som har läst kursen "Fraktaler och kaos 5p" eller kan gissa hur den är? http://ugglan.adm.ltu.se/lista_specifik_kurs.php?kurs=M0011M&lang=swe&searc h=fraktaler&what=V1
Verkar lite intressant, har länge velat veta varför man ska titta på fraktaler

Citat:
Kursen kräver kunskaper t o m gymnasiets D nivå i matematik och ger 5 universitetspoäng. Den är främst riktad till icke-matematiker och försöker hålla låg nivå. Kursen skall hjälpa dig att förkovra dig i mattekunskaper på ett enkelt sätt. Den leder dig in i fraktalernas spännande värld med minimala förkunskaper. Du får lära dig en liten mängd matematik som är nödvändig för att du skall kunna behärska det viktigaste man vet om fraktaler och kaos i dagens läge.

Den här kursen blir ju jag lite sugen på....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in