2007-01-30, 12:56
Medlem
Tjena!
Jag är en kille som lirar fotboll på elitnivå.
Är 17 år, 18 i April. Väger 69 kg och är 177 cm lång.
Vad för träning ger mig mest som fotbollsspelare?
Vi fotbollsspelare är ju inte direkt kända för att vara "biffar" om man säger så.
Jag är extremt dålig på det här med egen träning. Därför jag frågar här istället för att ställa mig i gymmet och köra på något som inte alls gynnar mig som fotbollsspelare.
Vill inte köra med kosttillskott. Mycket och bra mat räcker! Kör redan på det. (Fått kostschema av vår coach)

Ett träningsschema skulle inte skada
Har 3 och ibland 4 dagar i veckan över till egen träning.
Tack på förhand!
Citera
2007-01-30, 13:30
Medlem
Cocadonas avatar
Om du kickar boll på elitnivå så har väl din klubb anställda fystränare som skall hjälpa dig med såna här grejer.
Citera
2007-01-30, 13:35
Medlem
Självklart har vi fystränare. Men när jag frågade om vad man kan göra på fritiden var löpning det enda jag fick som svar.
Vad jag skulle göra på gymmet hade han ingen aning om eftersom fysträningen han håller i är utomhus och när vi sedan kommer in och kör fys är antingen bollen med eller så kör vi med den egna kroppen som vikt.
Citera
2007-01-30, 13:53
Medlem
Cocadonas avatar
Har fått för mig att svenska fotbollsspelare inte spenderar så överdrivet mycket tid på gym (skulle vara aik i så fall). Däremot så har man ju hört att italienska lag kör sjukt mycket på gym men vet inte riktigt hur de kör (tungt - lätt, få reps - många reps?). Beror väl lite på vilken position man spelar på och vilken sorts spelartyp man är också.
Spelar själv, dock inte direkt på elitnivå, och vår tränare anser att gymträning (speciellt överkropp) inte är fel, men tämligen onödigt i fotbollssynpunkt.

Så mitt tips är att du blir proffs i Italien och berättar för mig hur det ligger till där!
Citera
2007-01-30, 14:35
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minime08
Tjena!
Jag är en kille som lirar fotboll på elitnivå.
Är 17 år, 18 i April. Väger 69 kg och är 177 cm lång.
Vad för träning ger mig mest som fotbollsspelare?
Vi fotbollsspelare är ju inte direkt kända för att vara "biffar" om man säger så.
Jag är extremt dålig på det här med egen träning. Därför jag frågar här istället för att ställa mig i gymmet och köra på något som inte alls gynnar mig som fotbollsspelare.
Vill inte köra med kosttillskott. Mycket och bra mat räcker! Kör redan på det. (Fått kostschema av vår coach)

Ett träningsschema skulle inte skada
Har 3 och ibland 4 dagar i veckan över till egen träning.
Tack på förhand!
Fotbollsspelare på elitnivå har alltid en fysioterapeut som är ansvarig för spelarnas fysik. Kontakta honom så kommer du få ett bra styrketräningschema. Kan han inte ge dig det är han en mycket outbildad terapeut som jag ej skulle låta ansvara för min spelar trupp.
Citera
2007-01-30, 18:29
Medlem
Jag gör ett till försök.
Får hoppas på att jag får ett mer vettigt svar nu.
Citera
2007-01-30, 20:16
Medlem
Cocadonas avatar
Hittade en bok som kanske skulle falla dig i smaken.

http://www.total-soccer-fitness.com/?hop=bandola07

Står tydligen en hel del om konditions och styrkeövningar speciellt för bollkickare.
Citera
2007-01-30, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cocadona
Har fått för mig att svenska fotbollsspelare inte spenderar så överdrivet mycket tid på gym (skulle vara aik i så fall). Däremot så har man ju hört att italienska lag kör sjukt mycket på gym men vet inte riktigt hur de kör (tungt - lätt, få reps - många reps?). Beror väl lite på vilken position man spelar på och vilken sorts spelartyp man är också.
Spelar själv, dock inte direkt på elitnivå, och vår tränare anser att gymträning (speciellt överkropp) inte är fel, men tämligen onödigt i fotbollssynpunkt.

Så mitt tips är att du blir proffs i Italien och berättar för mig hur det ligger till där!

Vet att Kim Källström knäböjde på 180-190kg när han spela i Djurgården i alla fall..
detta gör han säkert inte nu då han väl är 8-9kg lättare än när han spela i Dif.
Citera
2007-01-31, 12:24
Medlem
Beppens avatar
Jag vet inte om detta är ett optimalt upplägg men ungefär så här kör vi under uppbyggnadssäsongen.

Utfallssteg fram och bak, benböj. 10-12 reps/ 3 set och öka hastigheten i utförandet innan du ökar på vikten.

Mage och rygg i maskin och 20-25 rep.

Sedan "vanliga" övningar för överkroppen som militärpress och bänkpress.

Minst 48 timmars vila mellan benpassen.
Citera
2007-01-31, 13:08
Medlem
Suomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rozzi
Vet att Kim Källström knäböjde på 180-190kg när han spela i Djurgården i alla fall..
detta gör han säkert inte nu då han väl är 8-9kg lättare än när han spela i Dif.
180-190 är iofs vikter man efter några års seriös styrketräning för ben ska ta i de flesta fall.

Men kan inte tänka mig annat än att källström körde kärringstil och stannade innan överbenen var paralella med golvet. Fjollstil för en fjolla helt enkelt.
Kör man rejäl knäböj går man ner under paralellt, därmed inte sagt att jag rekommenderar det. Går man ner för djupt med dålig teknik kan man med stor sannolikhet få lite härliga ryggskador
Citera
2007-01-31, 16:35
Medlem
Cocadonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rozzi

Hade det varit för 2-3 år sen så hade jag nämnt dif, men nu för tiden så är det nog inte bara styrketräning som saknas i den klubben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in