2007-01-27, 20:46
Medlem
Anta att jag vill säga att en kompis har varit på en gayclub, men inte vill säga det rakt ut.

Jag kan då säga "Han var på en speciell typ utav club och kom hem med stjärtont".
Det är då underförstått att det rör sig om en gayclub. Men finns det något namn på ett ord, för att säga något så att alla förstår vad man talar om, men ändå inte säga det rakt ut?

Edit: Jag undrar också vad "selektiv" betyder.

/ Mansig
Citera
2007-01-27, 21:20
Medlem
Underförstått kanske passar?
Selektiv betyder "utväljande". Typ: en selektiv man knullar inte alla kvinnor han kan, han väljer ut de han vill knulla.
Citera
2007-01-27, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Underförstått kanske passar?
Det gör kanske det, var säker på att det fann ett till ord för att beskriva det jag beskrev ovan.
Citat:
Selektiv betyder "utväljande". Typ: en selektiv man knullar inte alla kvinnor han kan, han väljer ut de han vill knulla.
Okej, tack för det svaret
Citera
2007-01-27, 22:03
Medlem
insinuera gjorde du.
Citera
2007-01-27, 22:08
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Förskönande omskrivningar brukar ju kallas eufemismer, om det handlar om att du väljer ett ord som ger mer angenäma associationer än ett annat. Sen finns väl begreppet "indirekt talakt" som innebär att en utsaga har en underförstådd betydelse bortom den bokstavliga - "har du en klocka?" är sällan en gallupfråga utan betyder vanligen "vad är klockan?". På samma sätt kanske yttrandet "han har bestämt lite ont i baken om söndagsmorgnarna" kan sägas vara en indirekt talakt som syftar till att uttrycka påståendet "han går på gayclub på lördagskvällarna". Hur det sedan verkligen tolkas beror ju på parternas kommunikativa kompetens, om man har kunskap för att kunna ana sig till det underförstådda, lyhördhet nog att uppfatta ironi, skämt och sarkasm etc. - Sen vet jag inte om man även skulle kunna använda begreppet implikation i sammanhanget, det kanske mer hör hemma i logiken, men den underförstådda betydelsen brukar ju i alla fall kunna benämnas implicit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in