2007-01-28, 21:15
Medlem
pollenpers avatar
Långsam upptining tror jag är rätt.
Inte f. försvinner kolsyran den kommer att bubbla som vanligt när biran blir varm.
Vem vill dricka nollgradigt öl?

Fast den blir inte bättre av frysning.
Citera
2007-01-28, 21:39
Medlem
för nått år sen när jag va 17 så va min mor rätt grinig efter en hel del alkoholrelaterade "grejjer" jag gjort.
Så jag fick gömma öl i skogen.. 7,5orna höll kylan jävligt bra och jag var aldrig med om att dom frös till is, därimot hade min polare handlat fel en gång och jag fick 5,4or och dom hade frusit. Som tur väl hade jag med mig lite annat att dricka på festen tills ölen hade tinat, när dom väl hade tinat så kände jag inte någon obehaglig smak men oandra sidan var jag rätt dragen när jag började öppna dom tinade så.

Fick höra av nån här på FB att man kan räkna att det behövs dubbla alkoholhalten i minusgrader för att öl ska frysa, dvs 5,4x2=10,8grader minus
nån som vet om det stämmer? jag hade ju ingen direkt koll hur kallt det va ute när mina öl frös, mer än att det va minus och jävligt kallt
Citera
2007-01-28, 21:48
Medlem
The_Judges avatar
Flaska eller burk? flaska finns det viss explosionsrisk för ja :]
men burk borde väll vara ganska lungt.
Citera
2007-01-29, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromna
Fast aluminium leder kyla på ett helt annat sätt än vad en människa med kläder gör, alltså kommer burkarna ändå att frysa ganska snart.

Nja, under snön är det +-0? Om det är det så spelar det väll ingen roll om det är alu?
Citera
2007-01-29, 19:40
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertinger

Fick höra av nån här på FB att man kan räkna att det behövs dubbla alkoholhalten i minusgrader för att öl ska frysa, dvs 5,4x2=10,8grader minus
nån som vet om det stämmer? jag hade ju ingen direkt koll hur kallt det va ute när mina öl frös, mer än att det va minus och jävligt kallt

Nä, det tror jag inte är helt korrekt.
Men helt hundra är jag visserligen, hur kallt kan det vara i en vanlig frys?
Citera
2007-01-29, 20:14
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvand
Nja, under snön är det +-0? Om det är det så spelar det väll ingen roll om det är alu?

Mja, nu är det väl så att ligga under snö skyddar mot kyla i form av vind. Det kan även vara isolerande, så att lägga sig under ett tjockare lager snö är en fördel om du är människa. Dock, placerar du burkar i snö, kommer burkarna kylas ner och snart frysa. Visst kan snö vara runt 0°C, men oftast inte. Varmare smälter snön, kallare kommer burkarna tillslut frysa. Eftersom det är aluminiumburkar snabbas processen upp.

Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Men helt hundra är jag visserligen, hur kallt kan det vara i en vanlig frys?

Rekommederat är -18°C.
Citera
2007-01-29, 20:51
Medlem
Citat:
Mja, nu är det väl så att ligga under snö skyddar mot kyla i form av vind. Det kan även vara isolerande, så att lägga sig under ett tjockare lager snö är en fördel om du är människa.

En del fåglar brukar 'dyka' ner under snön för att behålla värmen när de ska sova.
Citera
2007-01-29, 20:57
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harkel
En del fåglar brukar 'dyka' ner under snön för att behålla värmen när de ska sova.

Fåglar är inte gjorda av aluminium. Och deras fjädrar är deras "kläder", en slags isolator mot kyla, precis som våra kläder. Tryck ner en fågel utan fjädrar under snön, eller lägg dig själv under snön naken så ska du få se hur varmt och gott det är.
Citera
2007-01-29, 21:15
Medlem
zan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harkel

Vad är det du inte förstår? Aluminium är en metall. Metaller leder ström. Metaller är bra ledare. För att deras resistans är liten.

Värm aluminium så blir den varm snabbt, kyl ner den så blir den kall snabbt.

Slutsats: Den blir kall och ölen kommer frysa under snön, ja.
Citera
2007-01-29, 21:24
Medlem
Citat:
Mja, nu är det väl så att ligga under snö skyddar mot kyla i form av vind. Det kan även vara isolerande, så att lägga sig under ett tjockare lager snö är en fördel om du är människa. Dock, placerar du burkar i snö, kommer burkarna kylas ner och snart frysa. Visst kan snö vara runt 0°C, men oftast inte. Varmare smälter snön, kallare kommer burkarna tillslut frysa. Eftersom det är aluminiumburkar snabbas processen upp.

Jäpp, jag som tänkte lite fel . Jag trodde att han gjort ett litet "rum" i snön så att ölen flög i luften utan att nudda snön . Ajaa jag förstår vad du menar
Citera
2007-01-29, 21:42
Medlem
Citat:
Fåglar är inte gjorda av aluminium. Och deras fjädrar är deras "kläder", en slags isolator mot kyla, precis som våra kläder. Tryck ner en fågel utan fjädrar under snön, eller lägg dig själv under snön naken så ska du få se hur varmt och gott det är.

Haha javisst, tror jag blev lite missförstådd. Det jag menade med det jag skrev var att styrka det du sa.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in