2007-01-27, 05:18
Medlem
dIRe_s avatar
Skulle man inte kunna skapa ett forum för vetenskapsrevisionism, alternativ vetenskap och skepticism? Detta för att fylla gråzonen som finns mellan vetenskapsforumet och forumet "Paranormala fenomen, ockultism och ufologi".

Där skulle trådar om Evolution/Kreationism, mobilstrålning osv. (Ja, mankan-trådar för att säga det rakt ut) kunna hamna. Då kan man låta "Naturvetenskap, matematik och teknologi" handla om ren empirisk vetenskap och låta "Paranormala fenomen, ockultism och ufologi" handla om uppenbart "magiska" saker.

En stor del av de mest populära trådarna i "naturvetenskap" handlar inte om naturvetenskap:
http://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=54&order=desc&sort=replycount

Många av de populäraste trådarna i "Paranormala fenomen, ockultism och ufologi" handlar inte heller om direkt paranormala fenomen.

Med denna indelning så kan man få en högre nivå på inläggen i vetenskap samtidigt som man bejakar de populära diskussionerna om till exempel evolution/kreationism som förmodligen helt skulle försvinna i "Paranormala Fenomen".
Citera
2007-01-27, 08:38
Medlem
Capones avatar
Det låter intressant tycker jag, om det finns underlag för ett sådant forum så hade det varit kul.
Citera
2007-01-27, 09:55
Medlem
Navigators avatar
Det tycker jag låter som ett utmärkt förslag. Som själv delaktig i ett par av de där trådarna så måste jag säga att det låter som en utmärkt idé. Dessutom i rätt FB-anda (i mina ögon). Kanske en liknande lösning som med Historia och Revisionisk, med ett underforum?
Citera
2007-01-27, 11:10
Medlem
Stockos avatar
Tycker det låter som ett utmärkt förslag. Ska knuffa lite på admin och dom andra moderatorerna.
Citera
2007-02-05, 04:53
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Tycker det låter som ett utmärkt förslag. Ska knuffa lite på admin och dom andra moderatorerna.
Nu har det gått en vecka, får man fråga hur det gick?
Citera
2007-02-05, 05:02
Medlem
526s avatar
Tack dIRe !
Tillhör M-teorin samma kategori som tarotkort och spökhistorier??? Näää...

Edit: Jag föreslår att forumet heter Rationalistisk vetenskap eller Metafysik.
Rationalism är motstatsen till Empirism.

Edit igen: Det borde kombinera vetenskap, filosofi och paranormalitet.
Det är ju i grunden samma sak. Från början var det ett och samma ämne.
Redan de gamla grekerna hade ett sådant forum FB kan väl inte vara sämre.
Citera
2007-02-05, 09:52
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Nu har det gått en vecka, får man fråga hur det gick?
Som du ser så gick det åt pipan. Av någon anledning flyttades Paranormala fenomen, ockultism och ufologi till Vetenskap och teknologi, och inget forum för pseudovetenskap i sikte.
Citera
2007-02-05, 11:09
Bannlyst
Kan man få en förklaring från admin eller moderatorer till varför Paranormal-forumet flyttades från första början - och varför det flyttades till just "Vetenskap och Teknologi", där det enligt mitt och andras tycke inte hör hemma överhuvudtaget?

En sådan förklaring skulle uppskattas.
Citera
2007-02-05, 11:31
Medlem
Något borde absolut göras åt Vetenskapsforumet, Mankan dränker ju det med sitt pseudovetenskapliga skitsnack och tusentals smileys
Citera
2007-02-05, 12:00
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Kan man få en förklaring från admin eller moderatorer till varför Paranormal-forumet flyttades från första början - och varför det flyttades till just "Vetenskap och Teknologi", där det enligt mitt och andras tycke inte hör hemma överhuvudtaget?

En sådan förklaring skulle uppskattas.

Instämmer. Övrigt eller möjligen Hobby och fritid vore bättre. Ockultism är väl raka motsatsen till vetenskap? (Ockultism är sådana trosriktningar som söker kontakt med andliga krafter bortom den förnimbara verkligheten. Källa Wikipedia. - Kanske kultur och humaniora vore något. Gränsar ju till religion.)
Citera
2007-02-05, 19:55
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Ett forum/subforum för vetenskaplig revisionism vore väl på sin plats.
Vart fjärde tråd i Vetenskapsforumet är numera skapad av Mankan;
"Nya rön från super-okände forskaren Brännvins-Bengt: 1+1=3!!! "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in