2007-07-19, 14:09
Citat:
Nej, alla har inte samma förutsättningar, men jag efterlyser inga höga krav. Jag tycker också att det är ett bra sätt att inleda en debatt genom att hänvisa till en artikel. Utöver det handlar det egentligen om två saker.
Ursprungligen postat av cruelstein
Alla har inte samma förutsättningar. Många kanske skriver sina första internet-inlägg på FB? Ska inte alla ha samma rätt att få sin röst hörd?
(...)
Att inleda en tråd med att hänvisa till en artikel är ett ypperligt sätt, anser jag. Orsaken att man vill debattera något är ofta att man har fått reda på något. Något som kanske upprör en. Detta "något" är inte sällan något som man sett på TV, hört via någon annan eller läst i tidningen. Och för att ge stadga åt sin åsikt är väl en länk till artikeln den bästa grund som kan tänkas? Jag förstår inte denna ovilja till att hänvisa till artiklar.
(...)
Att inleda en tråd med att hänvisa till en artikel är ett ypperligt sätt, anser jag. Orsaken att man vill debattera något är ofta att man har fått reda på något. Något som kanske upprör en. Detta "något" är inte sällan något som man sett på TV, hört via någon annan eller läst i tidningen. Och för att ge stadga åt sin åsikt är väl en länk till artikeln den bästa grund som kan tänkas? Jag förstår inte denna ovilja till att hänvisa till artiklar.
1) Kort redovisa vad det handlar om så att de som läser tråden får en uppfattning om vad det handlar om.
2) Kort tala om VAD i artikeln man vill diskutera eller kort framföra en åsikt i ämnet för att styra upp diskussionen.
Vissa artiklar kan vara rätt självsägande vad diskussionen ska handla om medan andra artiklar går att diskutera ur många perspektiv. Därför är det bra om debattören med några egna ord styr upp diskussionen.
PS. Du svarar mig med "ni" när du talar om moderatoråtgärder. Jag vill bara nämna att jag avgick som moderator för en tid sedan, för att inga missförstånd ska uppstå