2007-01-24, 18:23
Medlem
Är det någon skillnad i smak på ekologiska kontra vanliga produkter? Till exempel bröd. Kan man känna på smaken om ett bröd är bakat med ekologiskt vetemjöl eller vanligt vetemjöl? Eller är det bara av miljö-, hälsa- eller moraliska aspekter man väljer ekologiska alternativ?
Citera
2007-01-24, 18:38
Medlem
ChristianXs avatar
Ekologiska produkter har ytterst sällan högre kvalitet än motsvarande standardprodukter. Snarare är det så att kvaliten kan vara sämre eftersom det är dyrare att producera ekologiska varot, och för att det skall gå att motivera det överhuvudtaget och inte bli orimligt dyrt för konsumenten så får helt enkelt kvalitetsnivån sänkas.

Det är inte heller säkert att det är bättre för miljön, även om det ofta är det. För att man ska få använda någon av dessa märkningar så är det helt enkelt ett antal krav man ska uppfylla, medan det finns andra saker som inte är reglerat, vilket istället kan öka miljöpåverkan.

Skulle vilja påstå att miljömärkningarna är en trend, och att folk i allmänhet tror att dessa märkningar garanterar något. Så det handlar nog till största delen om samvetet.
Citera
2007-01-24, 18:50
Medlem
milks avatar
För nått år sen så smakade vi, på naturkunskapen, vanligt odalde grönsaker mot Ekologiskt odalde grönsaker...

Det var faktist skillnad, både smaken och färgen var förstärk på den ekologiska...
Citera
2007-01-24, 19:55
Medlem
Jag brukar inte märka någon skillnad generellt sett. För vissa produkter smakar däremot det ekologiska alternativet bättre. Jag tänker främst på bananer. Gör ett smaktest. Köp en vanlig och en ekologisk. Jag garanterar (nåja) att den ekologiska är godare.

Annars köper jag i princip bara ekologisk mjölk. Inte för att jag har lammulls-polo och Fjällrävenrygga utan för att imponera på min omgivning. "Oh titta på han, en medveten ung man!"
Citera
2007-01-25, 07:34
Medlem
Squalos avatar
Många av dom grödor som odlas har förädlats till att ge en hög avkastning, vilket ibland har påverkat smaken negativt. Konventionellt odlade göd-grönsaker brukar inte smaka "sämre", utan bara "mindre" än ekologiska.

Om vi tar bananer som ett exempel så är skillnaden mellan krav-märkta och vanliga mycket stor. Dom vanliga är inte bara 2-3 ggr så stora, dom smaker avsevärt mindre än dom ekologiska. Ekologiska har en mer aromatisk smak och är mindre torra.

Kött, t.ex. fläskkött, som är krav-märkt, smakar inte annorlunda än annat kött. Här är det mer ett moraliskt val. Vill man äta glad gris som levt ett fritt liv på något småjordbruk, eller vill man köpa industri-gris som levt hela sitt liv inspärrad i samma lada som tusen andra grisar?

Krav-märkt mjölk smakar inte annorlunda än vanlig mjölk. Och jag tror inte det i praktiken skiljer så mycket mellan en krav-ko och en vanlig. Att få sin mjölk krav-märkt är mer en kostsam omställning.

Ekologiska ägg kan smaka bättre. Jag antar att dom får bättre foder, och kan leva bättre liv än hönorna i små burar. För ägg så finns en rad klasser, frigående, bur, inne, ute, etc. Jag brukar själv inte köpa krav-märkta ägg.

Vad gäller morötter och sådant så smakar en ekologisk vara ibland mer/bättre, ibland inte. Just för morötter har jag sett att många bönder gått över till ekologisk odling. Annars är det rätt fattigt med ekologiska alternativ här.

Det är främst för importerad frukt/bär (t.ex. bananer) jag ser en smakskillnad, och för kött och importerad frukt/bär som jag ser en moralisk skillnad.
Citera
2007-01-25, 14:14
Medlem
Gul Adams avatar
Tidningen Land gjorde en test av krossade tomater på burk. Och dom som var sämst var ICA och Domus. Dom för 3 burkar a 10 kr. Medan Kung Markattas tomater som är ekologiska fick högsta betyg.
Citera
2007-01-25, 18:07
Medlem
Man köper inte ekologiskt för att det ska smaka bättre utan för att det är bättre för miljön man odlar på. Å andra sidan kanske man kan hävda att det är bra att odla manipulerad och besprutad gröda som ger en större skörd per enhet odlingsbart land, eftersom man då inte måste hugga ner skog för att skapa mer odlingsbar yta. Fast odlingsgifter har ju en tendens att sprida sig i ekosystemet så i slutänden är det nog sämre iallafall.
Onödigt vetande: Vanlig mjölk innehåller ofta ekologisk mjölk eftersom det produceras mer ekologisk mjölk än det efterfrågas.
Citera
2007-01-25, 18:10
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Man köper inte ekologiskt för att det ska smaka bättre utan för att det är bättre för miljön man odlar på. Å andra sidan kanske man kan hävda att det är bra att odla manipulerad och besprutad gröda som ger en större skörd per enhet odlingsbart land, eftersom man då inte måste hugga ner skog för att skapa mer odlingsbar yta. Fast odlingsgifter har ju en tendens att sprida sig i ekosystemet så i slutänden är det nog sämre iallafall.
Onödigt vetande: Vanlig mjölk innehåller ofta ekologisk mjölk eftersom det produceras mer ekologisk mjölk än det efterfrågas.
Det är snarare så att åkrar och betesmarker växer igen eller planteras med skog. Så det är verkligen inget problem. Bättre att vi nyttjar marken istället för att låta massvis med års jobb växa igen med barrskog.
Citera
2007-01-25, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Det är snarare så att åkrar och betesmarker växer igen eller planteras med skog. Så det är verkligen inget problem. Bättre att vi nyttjar marken istället för att låta massvis med års jobb växa igen med barrskog.
Ja i Sverige har vi ju ett överflöd av mark om man kollar till vår population, jag tänkte mer på ställen i världen där det är så överbefolkat att varje kvadratmeter av utrymme är värdefull. Om de ska klara att utfodra sin egen befolkning krävs nog maximering av odlad gröda per ytenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in