2007-01-24, 16:55
Medlem
FirstStates avatar
Såg en snutt av "the office" häromdan där David Brent förklarade hur frimärken hade status av "legal tender", dvs kunde användas istället för kontanter t ex vid köp av bussbiljett. Är den nån som vet om det funkar i Sverige i såfall,vore störtskönt att testa jö
Citera
2007-01-24, 19:17
Medlem
necators avatar
är också lite nyfiken på detta.

har sett på några sidor så står det: "Skicka inga pengar, checkar, frimärken eller andra betalningsmedel till oss i brev."
Citera
2007-01-24, 20:06
Medlem
FirstStates avatar
hmm,frimärkssamlande som hobby kanske man skulle omvärdera
Citera
2007-01-24, 20:14
Medlem
Knappast, om så är fallet skulle man som företag kunna lyfta momsen 2 ggr... Allt man köper, betalar man med frimärken - på vilka man lyft momsen.

För visst i tusiken är det moms på frimärken?
Citera
2007-01-24, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psike
För visst i tusiken är det moms på frimärken?
Yep..
Citera
2007-01-26, 14:24
Medlem
observator Ms avatar
Kört

Posten löser sedan länge inte in frimärken. Stora partier frimärkshäften i udda valörer säljs under nominalvärdet
Citera
2007-01-26, 14:40
Medlem
Mihailovics avatar
Visst kan du använda frimärken som betalningsmedel men det funkar även
med kameler även om det då kan anses vara ett byte av varor.

Det är däremot inte ett accepterat betalningsmedel som du kan använda
dig av för att göra rätt för dig med. Du kan inte alltså kräva att någon
skall ta emot frimärken eller för den delen kameler som betalning.

Så är det i Sverige i alla fall
Citera
2007-01-26, 23:41
Medlem
Smörjmedels avatar
Jag lyfte lite på ögonbrynen när jag fick hem en sak jag hade beställt på postorder och där det i ett brev som följde med försändelsen stod under punkten Betalning att frimärken inte mottages som betalningsmedel
Citera
2009-03-13, 21:05
Medlem
micaeles avatar
*bump* på den här tråden. Jag blev precis fundersam, genom en annans tråd diskussion, på hur det ligger till med frimärkenas status som betalningsmedel.
De existerande svaren i denna tråd känns lite vaga, så det vore trevligt att diskutera ämnet vidare och kanske få svart på vitt hur det ligger till.
Citera
2009-03-14, 00:19
Medlem
Svaret har du ju redan fått?

Frimärken är inte "legal tender" i sverige. De kan ju naturligtvis ha ett bytesvärde. Om någon är sugen på att byta en förgasare mot 2 häften inrikes så är det på inget sätt olagligt.
Men du kan inte stolpa in på ica och köpa mangos med frimärken.

Frimärken i sverige har väl dessutom inget nominellt värde längre, som de tidigare hade med faktiska valörer tryckta.
Citera
2009-03-14, 00:29
Medlem
Frimärken är väl inte heller hälften så svåra att producera själv som "riktiga" pengar.

För mig vore det väldigt ologiskt att man skulle kunna betala med frimärken som är lätta att förfalska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in