2007-01-23, 23:05
Medlem
TriKris avatar
Jag har en svart skinnsoffa hemma hos mig som jag vill sälja. Var är bäst att lägga ut den? På blocket eller på tradera? Jag vet att på blocket anger man ett fast pris och att på tradera anger man ett utgångsbud som man sedan får bjuda på eller bjuda över senaste bud, så för mig verkar det som att man kan få minst lika bra betalt på tradera som på blocket. Så vad är fördelen med blocket och vad ska man välja?
Citera
2007-01-23, 23:06
Bannlyst
Blocket för att jag tror att den är störst (utbud/efterfråga)?
Citera
2007-01-24, 00:09
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Tradera har ju den fördelen att man kan se folks betyg om de är seriösa eller inte. Eller iallafall om de varit det i tidigare försäljningar/köp.
Sen kan man ju i viss mån bestämma priset lite själv, då det är en auktion.
Ofta på Tradera är det samma och samma saker som säljs.
Men på Blocket kan du ju å andra sidan sätta ditt pris och vänta på svar, alternativt om du hittar något du vill köpa, så köp det, behöver ju inte vänta till auktionens slut tills du får din vara.
Citera
2007-01-24, 00:10
Medlem
klart

om man ska sälja så klart tradera.
sålde min 2år gammal dator för 4500:- nypris 5000:-

folk köper vafan som helst där
Citera
2007-01-24, 01:48
Medlem
Ofrisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmielarsson
om man ska sälja så klart tradera.
folk köper vafan som helst där

Har samma erfarenhet av blocket! Helt stört.

Till trådskaparen, varför inte lägga ut en annons på vardera sida och få riktigt många spekulanter och driva upp priset lite
Citera
2007-01-24, 01:50
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ofrisk
Har samma erfarenhet av blocket! Helt stört.

Till trådskaparen, varför inte lägga ut en annons på vardera sida och få riktigt många spekulanter och driva upp priset lite

För att lägger du ut den på Tradera måste du sälja den.

Eventuellt är isf att lägga ut på blocket och 1 vecka efter på tradera om du inte fått några bud du tycker är rimliga på blocket.
Citera
2007-01-24, 10:23
Medlem
Tradera har fördelen att priset lätt kan trissas upp ganska gott där. Visserligen är det med enkelhet du kan begära ett hutlöst pris på Blocket också då det finns fån även där.

Mitt tips lyder dock Tradera, med ett reservationspris eller liknande.
Citera
2007-01-24, 13:25
Medlem
[Shinra Corp]s avatar
På tradera slipper du oftast "bästa sista kompispris bara du och jag".

Dvs han som vill köpa ditt objekt väljer själv hur mkt han vill buda och sen är det det priset som gäller. Blocket är ju prutarnas paradis.
Citera
2007-01-24, 15:42
Medlem
Som handelssite så är ju tradera hundra gånger mer sofitsikerat än blocket. Å andra sidan så kan man ju tycka att det är befriande att man 2007 kan ha sen site som ser så ohipp ut som blocket, som väl inte ändrat nåt på sitt utseende på fem år.
Men, nu var det väl inte det frågan gällde. Blocket når betydligt fler spekulanter, men det är svårare att göra en bra annons om man vill det. Och dyrare.

Jag skulle vilja säga såhär, om man vet att det garanterat finns spekulanter där ute för varan, så är man mer garanterad ett sälj via Tradera, eftersom man kan börja på en löjligt låg summa.

Om man däremot säljer en cykelram i papier maché eller något annat suspekt så kan man ju prova med blocket, eftersom det är så grymt stort besökarantal där.
Citera
2007-01-28, 22:39
Medlem
TriKris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
Som handelssite så är ju tradera hundra gånger mer sofitsikerat än blocket. Å andra sidan så kan man ju tycka att det är befriande att man 2007 kan ha sen site som ser så ohipp ut som blocket, som väl inte ändrat nåt på sitt utseende på fem år.
Men, nu var det väl inte det frågan gällde. Blocket når betydligt fler spekulanter, men det är svårare att göra en bra annons om man vill det. Och dyrare.

Jag skulle vilja säga såhär, om man vet att det garanterat finns spekulanter där ute för varan, så är man mer garanterad ett sälj via Tradera, eftersom man kan börja på en löjligt låg summa.

Om man däremot säljer en cykelram i papier maché eller något annat suspekt så kan man ju prova med blocket, eftersom det är så grymt stort besökarantal där.

Tack, jag tror jag har förstått!
Citera
2007-02-12, 03:07
Medlem
Tradera Suger
Citera
2007-02-12, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bangkokrob
Tradera Suger
varför?
mina erfarenheter är övervägande positiva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in